• linaaaag

    Dags att söka IVF?

    Jag (37 år) och min sambo (40 år) har försökt skaffa vårt första barn i 18 månader . Under denna tid har vi haft två missed abortions . Vi har gjort en missfallsutredning men den visade inget fel . Nu har det gått 6 månader sedan sista missfallet  och det har inte tagit sig .


    Jag känner inte att jag har tid (på grund av min ålder ) att bara luta mig tillbaka och hoppas på ett mirakel . Äter alla möjliga vitaminer , mubkpeppar och diverse huskurer som kan förbättra fertiliteten . 


    Min fråga är när har man rätt att få hjälp med IVF? Och hur går man tillväga för att få hjälp med det . Vet att man kan vända sig provat men det är ju helt orimliga priser ? någon som kan något om detta eller har tankar eller funderingar ? 

  • Svar på tråden Dags att söka IVF?
  • FruPea

    Om ni inte har barn sedan innan och har försökt i ett år (ett halvår för de som är över 35 år) har ni rätt till landstingsfinansierade försök.

  • linaaaag

    Tack snälla för svar
    ingen av oss har barn sedan tidigare och vi längtar så. 


    vet du var man vänder sig då för att få denna hjälp ? Och är det år av väntan för att komma igång med IVFv 

  • Lalaeha

    Har gjort IVF, är dock 30. Men om ni inte har barn innan och uppfyller övriga krav har ni rätt till landstingsfinaserade försök. Vet inte var du bor, men sök på din region + fertilitetsenhet/klinik/IVF så borde du få upp kobtaktuppgifter till klinik inom landstinget. 

  • Anonym (Hjälp)

    Ja, alltså ni har rätt till att få utredning och hjälp om ni försökt mer än 6 månader. Inte säkert att de föreslår Ivf direkt. 
    För vår del krävdes först en hel massa operationer i livmodern, sedan var jag så pass gammal (38) att de tyckte det var bäst att gå på IVF direkt för att inte förlora mer tid. 
    Lycka till! 

Svar på tråden Dags att söka IVF?