• Fri 15 Apr 2022 13:27
    3295 visningar
    9 svar
    9
    3295

    Jobbar på socialtjänsten barn och familj, fråga mig vad du vill!

    Jobbar inom barn och familj i en större kommun, har du frågor är du välkommen att ställa dem till mig. 

  • Svar på tråden Jobbar på socialtjänsten barn och familj, fråga mig vad du vill!
  • Anonym (lll)
    Fri 15 Apr 2022 13:31
    #1

    Får du ens prata om sånt på ett forum? Sekretess osv, tänker jag på. 

  • Fri 15 Apr 2022 13:42
    #2

    Tänkte om någon hade generella frågor om socialtjänsten etc. Absolut inte individärenden :)

  • Anonym (Funde­rsam)
    Fri 15 Apr 2022 16:49
    #3
    +2

    Hur kommer det sig att vissa familjer får anmälan på anmälan om allvarliga saker emot sig, eller mindre allvarliga såna också, men att man ändå inte gör några insatser? Att föräldrar tackar nej till stöttning av olika slag, man vet att barnen inte mår riktigt bra utan att de för den sakens skull misshandlas eller så. Varför kan inte soc göra något då?

    Och å andra sidan, varför drar man igång en hel stor apparat för orosanmälningar som gäller småsaker med utredning, förhörssamtal med vuxna och barn med underliggande hot om vidare åtgärder om man inte samarbetar?

    Det känns som om man silar mygg och sväljer kameler!

  • Anonym (K)
    Sat 16 Apr 2022 04:00
    #4

    Vad händer om soc inte hinner utreda inom dessa 4 månader? Fortsätter man utredningen eller hur funkar det? 


    soc har inlett en utredning av oss men dom har inte ens hört av sig fast dom tom sa ett datum dom skulle ringa. Det har gått 1,5 månad. 


    det gäller min son som snart fyller 18 ändå. 


    vad händer om han hinner fylla 18 och dom inte är klara med utredningen? Han har ju då hunnit bli myndig. Kan han säga att han inte kommer att ställa upp på möten? Även vi eller hur funkar det. 

  • Sat 16 Apr 2022 11:16
    #5
    Anonym (K) skrev 2022-04-16 04:00:55 följande:

    Vad händer om soc inte hinner utreda inom dessa 4 månader? Fortsätter man utredningen eller hur funkar det? 


    soc har inlett en utredning av oss men dom har inte ens hört av sig fast dom tom sa ett datum dom skulle ringa. Det har gått 1,5 månad. 


    det gäller min son som snart fyller 18 ändå. 


    vad händer om han hinner fylla 18 och dom inte är klara med utredningen? Han har ju då hunnit bli myndig. Kan han säga att han inte kommer att ställa upp på möten? Även vi eller hur funkar det. 


    Hej! Tråkigt att ni inte blivit kontaktade på 1,5 månad! Så ska det inte gå till. utredningen ska vara klar på 4 månader. Om socialtjänsten inte är klar och behöver förlänga så kommer det att rapporteras till politikerna. I den kommun jag jobbar så är det enhetschef som beslutar att utredningstiden får förlängas, och då handlar det om dagar. Man kan som kommun inte sätta det i system. 


    När din son blir 18 så är det bara han som har rätt att ta del av utredningen. Ni som föräldrar har ingen möjlighet att få ta del av handlingar i hans ärende såvida han själv inte samtycker till det. Han kan vägra att fullfölja utredningen men beroende på vad oron handlar om så kan man fullfölja den ändå. LVU-lagstiftningen gäller till och med 20 år.

  • Anonym (Fult spel)
    Sun 17 Apr 2022 13:12
    #6

    Hej hur ofta händer det att en soc tant kör med fult spel och inte bjuder in inblandade parter till samtal. Men andra som är i kontakt kring dem inblandade?

  • Anonym (K)
    Thu 21 Apr 2022 15:39
    #8
    MammaMaria13 skrev 2022-04-16 11:16:14 följande:

    Hej! Tråkigt att ni inte blivit kontaktade på 1,5 månad! Så ska det inte gå till. utredningen ska vara klar på 4 månader. Om socialtjänsten inte är klar och behöver förlänga så kommer det att rapporteras till politikerna. I den kommun jag jobbar så är det enhetschef som beslutar att utredningstiden får förlängas, och då handlar det om dagar. Man kan som kommun inte sätta det i system. 


    När din son blir 18 så är det bara han som har rätt att ta del av utredningen. Ni som föräldrar har ingen möjlighet att få ta del av handlingar i hans ärende såvida han själv inte samtycker till det. Han kan vägra att fullfölja utredningen men beroende på vad oron handlar om så kan man fullfölja den ändå. LVU-lagstiftningen gäller till och med 20 år.


    Tack så mycket. 
  • Anonym (Qwert­y)
    Fri 22 Apr 2022 07:24
    #9

    Jobbar ni något med att stötta föräldrar med psykisk ohälsa? Hur i så fall?

  • Anonym (Slope­)
    Fri 22 Apr 2022 07:33
    #10
    -1

    Hur får vi fred i Ukraina?

Svar på tråden Jobbar på socialtjänsten barn och familj, fråga mig vad du vill!