• Um Hamza
    Fri 15 Apr 2022 21:02
    1758 visningar
    4 svar
    4
    1758

    Ränta på lån till närstående.

    Jag har lånat ut runt 100 000 till en närstående, och tror att personen kan behöva 10 år på sig att betala igen. Det gör mig inget, och jag litar på personen. Men jag undrar om det är brukligt att ta ut en låg ränta på lån inom familjen? Jag vill absolut inte tjäna pengar på hen, men inte gå med för stor förlust heller pga inflationen.. Hur gör man, och hur räknar man på det?

  • Svar på tråden Ränta på lån till närstående.
  • Fri 15 Apr 2022 21:27
    #1

    Räntan brukar man ju komma överens om före lånet, inte efter det redan lånats/lånats ut.

  • Fri 15 Apr 2022 22:21
    #2

    Jag lånade av min mamma och vi kom överens om samma ränta, ungefär, som om jag lånat via SEB Enkla lånet. Vi rundade av till en jämn summa som jag betalade varje månad så att ett lån på 50K kostade mig 4000 kr på 5 år. Sen betalade jag av det snabbare men hon fick hela räntan ändå. Men det här upplägget bestämde vi ju innan. Ingen aning hur man brukar göra men kan tycka att det är rimligt och ingen kan ju bli sur för det om det är , då är man bra snål om man tycker att folk ska ställa upp med risk att gå med förlust. 

  • Fri 15 Apr 2022 22:27
    #3

    Håller med tow,  ni skulle kommit fram till det innan. 

Svar på tråden Ränta på lån till närstående.