• Eveline87

Ammar och är tjock!!

Hej,

Fick barn för snart 3 månader sedan och har aldrig vägt så mycket som jag gör nu. Förstår att man inte ska banta när man ammar men vill så gärna gå ner 4 kg i allafall tills bebis börjar äta mat och då kan man försöka gå ner snabbare i vikt. Hatar verkligen min kropp just nu och undrar om någon som varit i samma sits har bra tips? Hur gick ni ner i vikt? Ammar mycket men går ej ner i vikt. 

• Svar på tråden Ammar och är tjock!!
  • Tinykangaroo

Vet hur det känns! När min lilltjej kom till världen vägde jag 105 kg. Nu, 10 månader senare, har jag lyckats gå ner till 76. Målet är att tappa 10 kg till då jag vägde 65 innan graviditeten.

Hur som helst, min strategi var rätt enkel. Försöka gå och röra mig mycket, bära runt på bebis i bärsele hemma eller promenader med barnvagnen. Banta har jag inte gjort eftersom jag ammar, men har inte heller ätit mer än i vanliga fall. Alltså en vanlig frukost, lunch, middag, kanske nåt mellanmål och, om jag är sugen, en glass eller nåt på kvällen. Tänker att amningen gör så att det blir en mini-bantning om jag äter som vanligt.

Jag minns att viktnedgången gick rätt segt de första månaderna för mig med. Men det hade nog att göra med att min bebis sov mycket (och jag med henne) samtidigt som hon hatade barnvagnen. Själv hade jag ont i hela kroppen och ville inte röra mig så mycket. Men varteftersom kilon försvann så försvann även värken, och bebisen började så småningom acceptera barnvagnen. Då jävlar hände det grejer ????

• Anonym (Segt!)

Vi finns vi som inte går ner alls av amning. Det beror på hormonerna. Förutom det rent initiala när jag fått barn sist gick jag inte ner. Eller jovars, ca 2 kg på 3 år. Satt som berget. Först nu har vikten gått ner. Säger inte att det måste bli så för dig, men jag menar bara att man inte ska jämföra sig med alla dom där som fullkomligt rasar i vikt av amning. Det är inte så för alla.
    Banta ska man ju inte så hålla ner lite på de extra kalorierna, välja nyttig mat, men äta sig mätt och ta promenader- om det går. Det tog tid att gå upp och ska få ta tid att gå ner- vilket man gör i takt med minskad amning och nyttig kost.

Svar på tråden Ammar och är tjock!!