• Kitty32

    CSN Tilläggslån, värt?

    Ska troligen studera till hösten och tre år framåt. 

    Med studielån och bidrag kommer jag totalt få ut ca 11 000kr. 

    Läste nu att man kan få tilläggslån på nästan 5000kr extra. Men ser det som att de flesta som tar det är föräldrar som studerar? Jag har alla kvalifikationer för att få ett tilläggslån, men vet inte hur värt det är. Såklart man alltid vill ha mer pengar att röra sig med.

    Jag har köpt egen bostad och kommer ha utgifter på ca 8000kr/mån allt som allt. 

    Mina alternativ ser jag som: 
    1. Ta endast bidrag och lån samt försöka extrajobba lite. 

    2. Ta tilläggslån hela perioden samt investera en hel del för att förhoppningsvis kunna betala tillbaka allt pga vinst investeringar. 

    3. Endast ta tilläggslån första terminen (räntan är 0% 2022) och fortsätta på alternativ 1.

    VAD SKULLE NI HA GJORT?! Tungan ute

  • Svar på tråden CSN Tilläggslån, värt?
  • Medborgare
    Kitty32 skrev 2022-04-18 09:44:20 följande:
    CSN Tilläggslån, värt?

    Ska troligen studera till hösten och tre år framåt. 

    Med studielån och bidrag kommer jag totalt få ut ca 11 000kr. 

    Läste nu att man kan få tilläggslån på nästan 5000kr extra. Men ser det som att de flesta som tar det är föräldrar som studerar? Jag har alla kvalifikationer för att få ett tilläggslån, men vet inte hur värt det är. Såklart man alltid vill ha mer pengar att röra sig med.

    Jag har köpt egen bostad och kommer ha utgifter på ca 8000kr/mån allt som allt. 

    Mina alternativ ser jag som: 
    1. Ta endast bidrag och lån samt försöka extrajobba lite. 

    2. Ta tilläggslån hela perioden samt investera en hel del för att förhoppningsvis kunna betala tillbaka allt pga vinst investeringar. 

    3. Endast ta tilläggslån första terminen (räntan är 0% 2022) och fortsätta på alternativ 1.

    VAD SKULLE NI HA GJORT?! Tungan ute


    Jag hade tagit det och investerat det du inte behöver. Men då gäller det att ha disciplin, och inte konsumera pengarna. 
  • Mortiscia80

    Ta tilläggslånet och spara undan varenda krona du inte gör av med. Du kommer aldrig hitta ett förmånligare lån så passa på. En kollega gjorde så och han la undan till insats för ett framtida boende, väldigt smart måste jag säga.

Svar på tråden CSN Tilläggslån, värt?