• Paeonia123

    Hur tidigt efter ägglossning kan man testa?

    Hej!
    Hur tidigt efter ägglossning har ni testat och fått positivt på graviditetstest?

    Jag vill veta, så jag inte slösar massa tester i onödan :). 


    Tack! :)

  • Svar på tråden Hur tidigt efter ägglossning kan man testa?
  • Paeonia123

    Det står ju att man kan få positivt så tidigt som 6 dagar efter ägglossning, men är det någon som fått plus så tidigt?

  • Jag är bara jag
    Paeonia123 skrev 2022-04-20 17:42:08 följande:
    Det står ju att man kan få positivt så tidigt som 6 dagar efter ägglossning, men är det någon som fått plus så tidigt?
    Nej, det synar jag verkligen. Det tar minst 5 dagar för embryot att fästa och det kan ta 7 dagar också. Först efter det börjar det ens bildas hcg och det tar ett tag innan det blir mätbart. Rent krasst har man större chans till plus ju längre efter äl man väntar. De allra flesta gravida får dock plus 14 dagar efter äl.
  • Paeonia123

    Kul! :) Äl+9 verkar vanligt, jag tänker testa imorrn, kan inte hålla mig, då är det Äl+6 haha.

    Någon som plussat tidigare än Äl+9?

  • svansmamman
    Paeonia123 skrev 2022-04-20 17:42:08 följande:

    Det står ju att man kan få positivt så tidigt som 6 dagar efter ägglossning, men är det någon som fått plus så tidigt?


    Vad är det för test du hittat som kan detektera graviditet så tidigt som ÄL+6? De flesta tidiga test brukar, vad jag vet, kunna användas från BIM-6 och framåt men långtifrån alla plussar så tidigt. 
  • svansmamman
    Paeonia123 skrev 2022-04-22 18:56:32 följande:

    Äl+6 är bim-6 för mig :) 


    Aha okej. Ja alltså det är inte samma sak att det står att testen kan användas vid BIM-6 som vid ÄL+6. Absolut om det råkar vara så just för dig, men för majoriteten är det nog inte så. Om du har så kort cykel är det nog vettigare att vänta längre än till BIM-6 med att testa, risken är uppenbar att det bara blir slöseri med test. :) 
  • Paeonia123

    Svansmamman, visst är det så, det är nog att slösa för det kommer med största sannolikhet att vara negativt imorgon, vare sig det är positivt eller ej. 

  • fjanten
    Paeonia123 skrev 2022-04-22 18:56:32 följande:

    Äl+6 är bim-6 för mig :) 


    Bim-6 är beräknat på en lutealfas på 14 dagar. M.a.o. är tester som ska visa 6 dagar tidigt på äl+8 som tidigast för dig.
  • Paeonia123

    fjanten, ja det är nog så. Jag får nog hålla mig till tidigast måndag med att testa. Meeeen det kliar i fingrarna haha. Trodde aldrig jag skulle bli testmissbrukare. 

  • fjanten
    Paeonia123 skrev 2022-04-24 17:39:56 följande:

    Förresten, ni som plussat tidigt, hade ni några symtom på graviditet? Eller var allt som vanligt?


    Nej aldrig, men alla gångerna jag INTE varit gravid, däremot, har jag haft alla symtom i världen! Illamående och ömma bröst och konstant kissnödig och värk och allt vad det varit. Innan-mens symtom m.a.o.... De gångerna jag faktiskt varit gravid har just avsaknad av symtom nog varit grejen (för tidigt föf symtom på hCG, och eftersom jag var gravid hade jag såklart inga premenstruella symtom).
  • Lilant

    Men kan testa positivt äl+6 men det slutar oftast i missfall då. Kemiskgraviditet eller vad det heter och man får mens som vanligt sen. Dumt att såra sig själv på de sättet. Bäst att vänta till bim 

  • Paeonia123

    fjanten; jag kan tänka mig att det är hur lugnt som helst i kroppen om man är gravid, mot när man ska ha mens. Jag har ännu inga ömma bröst, peppar peppar! Brukar få det kring den här tiden i menscykeln.
    Jag var gravid en gång (abort) när jag var 19-20 år och märkte då absolut ingenting, förutom att mensen var borta. Fick dock symptom lite senare. Kommer inte ihåg allt, skulle ha skrivit anteckningar för framtida bruk, haha. 


    Lilant; låter tråkigt om det skulle vara så.

  • Maramba

    Jag testade positivt på ÄL+8 på billig sticka. Dock supersvagt men synligt. Ville bekräfta med cb digital som då visade Ej gravid. Dagen efter på ÄL+9 fick jag positivt även på cb digital. Hade inga symptom alls så tidigt men dom började komma bara några dagar senare. 

  • Paeonia123

    Maramba; låter lovande! Jag testade imorse, vilket enligt mig borde vara Äl+8 men fick negativt, enligt appen är det Äl+5. Jag får se när mensen kommer vem som hade rätt, appen eller jag.

Svar på tråden Hur tidigt efter ägglossning kan man testa?