• tikki masala

8 åring på bio med 11 årsgräns?

Hur gör ni med era barn? Får de titta på film med elvaårsgräns om de är runt åtta år gamla? Hemma och på bio? 

Personligen tänker jag nej men sen har alla andra barnen i samma ålder sett ?såna? filmer Som de säger iallafall. 

Hur gör ni föräldrar? 

• Svar på tråden 8 åring på bio med 11 årsgräns?
  • Mortiscia80

Nej, och förhoppningsvis reagerar personalen också på åldersskillnaden. Jag tänker att det nog finns en anledning till varför man satt 11 års ålder på en film.

• fjanten

Finns det fortfarande "Åldersgräns 11 år - 7 år i vuxens sällskap" - i så fall hade jag kunnat låta en 8-åring se filmen med en vuxen beroende på.

• magicadespell

Nuvarande lag är ju att en film med 11-årsgräns är tillåten från 7 år i vuxet sällskap. Du kan ju ta med en 11-åring på en 15-årsfilm också.

Jag arbetar med detta och tycker både i min profession och som förälder att vill 8-åringen titta på en 11-årsfilm och så gör det. Men allt beror ju på vilken film det är och du känner ditt barn bäst, alla barn är annorlunda. Men sitt med och fånga upp, gör en överenskommelse att barnet måste säga till om den tycker det blir obehagligt på något sätt. Prata om vad ni sett efteråt, vad barnet tyckte om och varför. Kanske var det något som blev obehagligt, varför?

Jag tycker det finns många 7-årsfilmer som kan vara olämpliga pga att innehållet helt enkelt flyger över huvudet, även om det inte är läskigt, naket etc. 

Jag tycker det är synd att kategoriskt säga att barnet måste vänta till 11-år - det beror på film och mognad hos barnet. Jag och min 11-åring har precis tittat igen Matrix-filmerna. Så kul! Det han tyckte var jobbigt var puss-scener och vi hade en öppen dialog. Han sa att han tyckte det var jobbigt, tittade bort och jag sa till när faran var över ;). Vi hade många spännande existentiella och religiösa diskussioner efter varje film. Mycket utvecklande!

• Tow2Mater

Ja, årsgränserna är ofta lite löjliga. Det beror ju helt på vilken film det handlar om.

Minns jag såg 'Kramer mot Kramer' som liten på min tid (och fattade inte mycket); åldersgränsen borde varit typ 25.

• magicadespell

Hahaha! 
    Håller med dock?man kan ju som förälder kolla in trailer osv innan man kollar. Är det tveksamt brukar vi se den hemma istället så det går att stänga av. 

Idag har jag kollat Nelly Rapp - Monsteragent med en hel salong förtjusta 8-åringar! De ville omgående veta var de kunde se den igen direkt när de kom hem!

• Mrs Moneybags

Ja, man får ju ta med åttaåringar in på 11-årsfilmer om de har en vuxen med sig, så jag tänker att åldersgränsen är satt med det i åtanke.

• Elin P

Ja jag har låtit mina se 11-årsfilmer sedan 6-7 års åldern i allafall. Men jag har barn som inte så lätt blir ängsliga och tycker saker är otäckt. Man måste nog känna in själv vad man tycker är lämpligt för sina barn. Det är ju som du säger en avvägning också när "alla" andra får se en viss film om ens eget barn inte får. När barnen börjar vara själva hemma hos kompisar kan det ju också vara väldigt svårt att ha strikta regler om det är annat hemma hos kompisen. På bio får ju en 7-åring se film från 11 år tillsammans med en vuxen.

• Hyllemor

På bio har jag inte gjort det med min 8-åring. Anledningen till det, är att jag inte kan sitta och förklara saker för honom som sker på filmen, utan att störa andra.

Hemma, ja, visst! Vi såg Hobbit när han var 4-5 år gammal samtidigt som vi högläste Hobbit. Vi kan titta på "vuxenfilmer" hemma (om vi vuxna har sett dem tidigare) tillsammans med vår son, men då streamar vi och har musen tillgänglig så att vi när som helst kan pausa, diskutera eller förklara vad vi ser på filmen. Jag skulle dock aldrig sätta på en film med 11-årsgräns år mitt barn utan att jag själv sitter med.

• Hyllemor
    Hyllemor skrev 2022-05-02 22:13:08 följande:

På bio har jag inte gjort det med min 8-åring. Anledningen till det, är att jag inte kan sitta och förklara saker för honom som sker på filmen, utan att störa andra.

Hemma, ja, visst! Vi såg Hobbit när han var 4-5 år gammal samtidigt som vi högläste Hobbit. Vi kan titta på "vuxenfilmer" hemma (om vi vuxna har sett dem tidigare) tillsammans med vår son, men då streamar vi och har musen tillgänglig så att vi när som helst kan pausa, diskutera eller förklara vad vi ser på filmen. Jag skulle dock aldrig sätta på en film med 11-årsgräns år mitt barn utan att jag själv sitter med.

11-årsgränsfilmer ser vi också ihop, alltså.
Svar på tråden 8 åring på bio med 11 årsgräns?