Nuvarande lag är ju att en film med 11-årsgräns är tillåten från 7 år i vuxet sällskap. Du kan ju ta med en 11-åring på en 15-årsfilm också.
Jag arbetar med detta och tycker både i min profession och som förälder att vill 8-åringen titta på en 11-årsfilm och så gör det. Men allt beror ju på vilken film det är och du känner ditt barn bäst, alla barn är annorlunda. Men sitt med och fånga upp, gör en överenskommelse att barnet måste säga till om den tycker det blir obehagligt på något sätt. Prata om vad ni sett efteråt, vad barnet tyckte om och varför. Kanske var det något som blev obehagligt, varför?
Jag tycker det finns många 7-årsfilmer som kan vara olämpliga pga att innehållet helt enkelt flyger över huvudet, även om det inte är läskigt, naket etc.
Jag tycker det är synd att kategoriskt säga att barnet måste vänta till 11-år - det beror på film och mognad hos barnet. Jag och min 11-åring har precis tittat igen Matrix-filmerna. Så kul! Det han tyckte var jobbigt var puss-scener och vi hade en öppen dialog. Han sa att han tyckte det var jobbigt, tittade bort och jag sa till när faran var över ;). Vi hade många spännande existentiella och religiösa diskussioner efter varje film. Mycket utvecklande!