• Anonym (Fråga)

Kan man bli garanterad snitt?

Har ett barn och skulle egentligen vilja ha ett till men jag vågar inte föda vaginalt. Första förlossningen slutade i snitt och barnet hade aldrig sjunkit ner , de mätte mitt bäcken som va lite mindre och det kan berott på det. Med detta i bagaget kan jag bli garanterad snitt om jag blir gravid ? 

• Svar på tråden Kan man bli garanterad snitt?
  • Anonym (T)

Menar du få beviljat snitt innan graviditet? Ja det kan vara möjligt beroende på var du bor att få skrivet i journalen att du skall få snitt men det är tyvärr ingen garanti för att läkaren som skall göra bedömningen sedan följer detta

• Anonym (Skäl)

Jag skulle tro att det krävs ganska mycket för det. Snitt ska ju vara medicinskt motiverat. Min syster tex fick absolut inte under några omständigheter föda vaginalt. De bokade in snitt 4 veckor före b.f. Om jag hade blivit gravid igen hade jag inte heller fått föda vaginalt. Men du får ta upp det med din b.m som får hänvisa dig till en läkare för bedömning.

• Anonym (Beskriver)

Jag skulle tycka att det är värt att lyfta frågan med läkare/bm då ditt bäcken kan vara en indikation till medicinskt behov av k.snitt?

• Anonym (Fråga)

Jag vill inte bli gravid om jag inte vet att jag får beviljat snitt. Fick röntga bäckenet och det var mindre än ?normalt? men om det räcker sen är ju en annan fråga. Födde stor bebis med så hen hade aldrig kommit ut på annat vis sa de.

• Anonym (Beskriver)
    Anonym (Fråga) skrev 2022-04-21 22:53:40 följande:

Jag vill inte bli gravid om jag inte vet att jag får beviljat snitt. Fick röntga bäckenet och det var mindre än ?normalt? men om det räcker sen är ju en annan fråga. Födde stor bebis med så hen hade aldrig kommit ut på annat vis sa de.

Ta kontakt med vården redan nu och gör en vårdplan och försök få igenom ett planerat snitt, tycker verkligen det låter som en indikation att ta hänsyn till som sagt. 

då vet du ju ju redan i förväg vad som väntar innan du ens är gravid 

• Anonym (T)
    Anonym (Fråga) skrev 2022-04-21 22:53:40 följande:

Ta kontakt med vården och testa. Möjligheterna att få ett löfte ser olika ut beroende på var man bor.
    Gå med i bf-gruppen ?rätten att välja kejsarsnitt? om du vill ha tips kring processen.

Sedan kan man tyvärr aldrig lite 100% på ett löfte man får innan graviditete, det måste du vara beredd på.
  • Anonym (Anna)

Garantier finns inte, min erfarenhet.
    Däremot kan man genom att följa hela vårdkedjan  och vara tydlig med vad man vill och hur man känner och visa att man är påläst - få ett ja.
    Det jag skulle tro att vården kommer gå på i ditt fall är att man nu känner till dina bäckenmått. Och att man kanske väljer att sätta igång din förlossning lite tidigare så att bebisen inte blir så stor.
    Sätter man igång någon som är tidigare snittad så använder man inom de flesta regioner inte samma metoder som någon som inte fött med snitt pga risken att livmodern påverkas negativt av det. Av hänsyn till att det finns ett ärr så kan man inte driva på lika hårt. Det skulle du kunna använda som argument emot, för en igångsättning som inte går framåt kan sluta i ett snitt. Och så lägger du in vad din tidigare upplevelse har gjort för hur du känner och att du hellre vill ha ett planerat snitt från början. Man får försöka vara saklig och läsa på och se till att man kan bemöta det som dom säger.
    Sen kan det visa sig helt onödigt, du kanske hamnar hos en helt underbar barnmorska som förstår dig, som skickar till en läkare och som också förstår precis hur du känner och som beviljar det. Såna historier finns också. Men hellre vara förberedd tänker jag. 

• Anonym (A)

Kontakta vården och testa.

• Anonym (.)(.)
    Anonym (Fråga) skrev 2022-04-21 20:52:56 följande:
    Kan man bli garanterad snitt?

Har ett barn och skulle egentligen vilja ha ett till men jag vågar inte föda vaginalt. Första förlossningen slutade i snitt och barnet hade aldrig sjunkit ner , de mätte mitt bäcken som va lite mindre och det kan berott på det. Med detta i bagaget kan jag bli garanterad snitt om jag blir gravid ? 

Du kan ALDRIG bli helt garanterad snitt.
    Även om vården anser att du har rätt  till ett planerat snitt så är det inte säkert att det blir så. Min syster hade tid för snitt, men på morgonen ringde sjukhuset och sade att hon inte kunde komma in för de hade två akutsnitt som behövde prioriteras och hon fick en annan tid. Sedan satte värkarna igång och hon födde i bilen, allt gick jättebra men som sagt, du kan ju aldrig räkna med några garantier.
  • Anonym (Beskriver)
    Anonym (.)(.) skrev 2022-04-23 23:54:02 följande:
    Du kan ALDRIG bli helt garanterad snitt.
    Även om vården anser att du har rätt  till ett planerat snitt så är det inte säkert att det blir så. Min syster hade tid för snitt, men på morgonen ringde sjukhuset och sade att hon inte kunde komma in för de hade två akutsnitt som behövde prioriteras och hon fick en annan tid. Sedan satte värkarna igång och hon födde i bilen, allt gick jättebra men som sagt, du kan ju aldrig räkna med några garantier.

Det beror nog på vad du har för indikation till snitt. 

om ts har för litet/trångt bäcken och det skulle riskeras i att det kan sluta som senaste förlossningen så skulle dom nog säkert låta henne komma in ändå på hennes bokade tid men däremot så kan det bli uppskjutet på plats. 

nu vet jag inte varför din syster fick beviljat snitt men för ts är det ju en helt annan situation och vården kommer ju bedöma utifrån hennes fysiska tillstånd. 

men skönt att höra att allt gick bra för din syster !!!

• Anonym (.)(.)
    Anonym (Beskriver) skrev 2022-04-24 00:12:44 följande:

Det beror nog på vad du har för indikation till snitt. 

om ts har för litet/trångt bäcken och det skulle riskeras i att det kan sluta som senaste förlossningen så skulle dom nog säkert låta henne komma in ändå på hennes bokade tid men däremot så kan det bli uppskjutet på plats. 

nu vet jag inte varför din syster fick beviljat snitt men för ts är det ju en helt annan situation och vården kommer ju bedöma utifrån hennes fysiska tillstånd. 

men skönt att höra att allt gick bra för din syster !!!

Han låg i säte. Hon hade sagt nej till vändningsförsök för hopades få snitt istället. Men han var rätt liten så ut kom han. Fyller 2år i juli.
  • Anonym (Ida)

Min bm sa att klart du kommer få snitt. Hade fått med barn nummer 2 pga psyket för förra förlossningen var hemsk.
    Läkarna beviljade inte Men! De sa vi sätter igång dig och känner du att det här går inte så får du snitt. 
    Slutade i lagom snabb förlossning utan snitt och det var jag i efterhand glad över

Svar på tråden Kan man bli garanterad snitt?