• MammaSol0

    Sambo utan barn

    Hej


    Har en nära släkting i denna situation:


    ? Han har gemensam vårdnad om sina barn med sitt ex (de var aldrig gifta). Barnen bort mest hos mamman. 
    ? Han har mer inkomst än mamman och hon har i domstol fått rätt till mer pengar än schablonbelopp. 


    Hon fortsätter dock att kräva pengar och har bl a koll på om han är sambo eller inte. Han har en ny flickvän som inte vågar flytta in till honom. 


    ? Flickvännen har inga barn. 
    ? Mamman till hans barn hotar att han måste betala mer om de blir sambos. 

    Dessutom håller mamman på med tydlig umgängessabotage. Barnen säger själva att de vill bo hos pappan. Pappan vågar dock inte bli sambo eller protestera mot umgängessabotaget för då de var i rättegång ang vårdnad och man hade sagt att det var på håret att mamman fick egen vårdnad. 


    Skulle föräldrarna fortsatt inte komma överens är risken att mamman får egen vårdnad. trots att pappan kan bevisa både bättre levnadsstandard men framförallt bättre föräldraskap. 

    Mamman är skrikig, gapig, snackar skit om pappan, flickvännen. Det finns videoupptagning på att hon hanterar barnen våldsamt och barnen är stressade. Hon är illa omtyckt av dagis, skola och tom BVC. 

    Ändå verkar ingen våga anmäla mamman till soc i rädsla för att soc ska ta henne parti och istället för att tänka på barnens bästa ge henne full vårdnad. Pappan betalar redan hutlöst mycket underhåll, men hon villl bara ha mer och mer. 
    För pappan är detta stressigt och jobbigt och han skulle för sin hälsas skull och i längden barnens bästa få bo med sin flickvän. Barnen älskar henne och det stör sig mamman på. 

  • Svar på tråden Sambo utan barn
  • MammaSol0

    Frågetecknen blev fel, de skulle vara punkter. 


    Vid rättegången sa man till pappan att det var på håret att det blev gemensam vårdnad. Denna kommuns soc har valt att vara på mammans sida vilket är absurt för pappan, flickvännen och alla som ser på. 


    Hon är en pengagalen narcissist. Umgängessabotaget är straff mot barnen för att de trivs bättre hos pappan och för att straffa honom. Barnen har själva vittnat om att mamman säger att de ska säga att de var sjuka. Barnen har nämligen bett pappan att "kan vi låtsas att vi är sjuka så vi kan stanna kvar hos dig pappa. Så gör ju mamma när vi ska till dig". 


    Pappan vågar och vill inte heller sabotera umgänget och de få gånger han haft barnen längre än bestämt (pga sjukdom på riktigt) så straffar hon honom och barnen genom att inte låta dem ses vid nästa tillfälle. 


    Hon förstör ofta domstolsbestämt umgänge på särskilda helger. Tex jul nyår påsk midsommar födelsedagar etc. Pappan vet aldrig om han verkligen kommer få barnen de helger (han ska ha dem varannat veckoslut) och extradagar som är bestämt. Det innebär stor stress för honom.


    Mamman tänker allt i pengar och hur barnen mår i detta struntar hon fullkomligt i. Vi är många som vill anmäla henne men det finns det där hotet om att hon då av någon galet märklig anledning skulle kunna få full vårdnad och han ingen. 

    Hur kan man hjälpa barnen att få bästa möjliga liv? 


    Jag tänker ibland på Lilla Hjärtat. I detta fall tror jag knappast att barnens liv riskeras men de påvisar redan symtom av stress, oro, rädsla och har en stor önskan att få bo hos bara pappan. De har alltid ångest när de ska till mamman. 


     


    Min huvudfråga var egentligen: 


    Kan mamman kräva mer underhåll om pappan blir sambo med någon som inte har barn alls, vare sig med någon annan eller honom? Hon har också ganska låg inkomst. 

  • Anonym (LS)
    MammaSol0 skrev 2022-04-22 05:03:53 följande:
    Sambo utan barn

    Hej


    Har en nära släkting i denna situation:


    ? Han har gemensam vårdnad om sina barn med sitt ex (de var aldrig gifta). Barnen bort mest hos mamman. 
    ? Han har mer inkomst än mamman och hon har i domstol fått rätt till mer pengar än schablonbelopp. 


    Hon fortsätter dock att kräva pengar och har bl a koll på om han är sambo eller inte. Han har en ny flickvän som inte vågar flytta in till honom. 


    ? Flickvännen har inga barn. 
    ? Mamman till hans barn hotar att han måste betala mer om de blir sambos. 

    Dessutom håller mamman på med tydlig umgängessabotage. Barnen säger själva att de vill bo hos pappan. Pappan vågar dock inte bli sambo eller protestera mot umgängessabotaget för då de var i rättegång ang vårdnad och man hade sagt att det var på håret att mamman fick egen vårdnad. 


    Skulle föräldrarna fortsatt inte komma överens är risken att mamman får egen vårdnad. trots att pappan kan bevisa både bättre levnadsstandard men framförallt bättre föräldraskap. 

    Mamman är skrikig, gapig, snackar skit om pappan, flickvännen. Det finns videoupptagning på att hon hanterar barnen våldsamt och barnen är stressade. Hon är illa omtyckt av dagis, skola och tom BVC. 

    Ändå verkar ingen våga anmäla mamman till soc i rädsla för att soc ska ta henne parti och istället för att tänka på barnens bästa ge henne full vårdnad. Pappan betalar redan hutlöst mycket underhåll, men hon villl bara ha mer och mer. 
    För pappan är detta stressigt och jobbigt och han skulle för sin hälsas skull och i längden barnens bästa få bo med sin flickvän. Barnen älskar henne och det stör sig mamman på. 


    Som alltid i tvistemål om umgänge, vårdnad och underhåll och en komplicerad situation, sök ordentlig rådgivning av jurist.

    Spontant tänker jag att du som skriver har dålig koll på hur det fungerar, eftersom du tänker att folk runtomkring borde anmäla till socialtjänsten. Är det inte längre möjligt att samarbeta är det familjerätten, eller att faktiskt att stämma ang. enskild vårdnad som gäller.

    För mig blir det ofta väldigt tydligt att det blir väldigt komplicerat att svara på den till synes enkla frågan om underhåll, eftersom det ju inte på långa vägar handlar om bara det. Det här handlar ju om en situation där pappan behöver någon att bolla med utifrån att det framöver nog är så att han för sina barns skull kommer vilja ha vårdnaden och mer tid hos barnen. 
  • Anonym (Pär)

    Tar man sambo och underhåll så hänger det inte ihop, man följer oftast inkomsten och kapitalvinst hos den som är underhållsskyldig.

    Man kan ta så enkelt som att jag råkade göra deklaration som företagare att inkomsten blev låg, då gick försäkringskassan in och betalade upp, dvs jag betalar via FK och inte till mitt ex, jag ringde FK direkt, fråga hur dom räknat? jag fråga om jag blir betalningskyldig på beloppet dom täcker upp? nej! dom förklara hur det fungerar, jag fråga om mitt ex kan se detta? hon kommer bli sjövild av ilska? nej hon ser ingenting, skönt då nämner jag inget till henne så det inte uppstår någon konflikt om umgänget. Ex får inget veta, och jag har inte nämnt detta åt henne.

    Det samma hände när jag tog ett jobb i Norge, var där några månader, den inkomsten kom inte heller upp, även fast FK tog kontakt med Nav i Norge, tror Nav skicka dom till skateetaten men den nåde aldrig Sverige, FK räknade då bara på den Svenska inkomsten och fylld på igen, man blir inte heller återbetalnings skyldig om inkomsten är för låg för underhåll.

    Ut över detta tog jag ledigt ett år byggde mitt egna hus, givetvis så fick jag ingen inkomst det året och betalade ingenting, FK fyllde på och betala fullt, mitt ex vet inget om detta, nu är det år mellan händelserna första för 8 år sedan, andra för 5 år sedan sistan var två år sedan.
    Att jag har sambo har FK aldrig brytt sig om, samt dom har aldrig under dessa 12 åren ens frågat vad jag har för månadskostnad, boende osv, inte ens när jag gick igenom allt med FK, då den för 8 år sedan och den Norska inkomsten dom aldrig nådde.

  • Anonym (Nej)
    MammaSol0 skrev 2022-04-22 05:27:41 följande:

     


    Min huvudfråga var egentligen: 


    Kan mamman kräva mer underhåll om pappan blir sambo med någon som inte har barn alls, vare sig med någon annan eller honom? Hon har också ganska låg inkomst. 


    Nej.
  • Ukklavek
    Anonym (Pär) skrev 2022-04-25 22:28:40 följande:

    Tar man sambo och underhåll så hänger det inte ihop, man följer oftast inkomsten och kapitalvinst hos den som är underhållsskyldig.

    Man kan ta så enkelt som att jag råkade göra deklaration som företagare att inkomsten blev låg, då gick försäkringskassan in och betalade upp, dvs jag betalar via FK och inte till mitt ex, jag ringde FK direkt, fråga hur dom räknat? jag fråga om jag blir betalningskyldig på beloppet dom täcker upp? nej! dom förklara hur det fungerar, jag fråga om mitt ex kan se detta? hon kommer bli sjövild av ilska? nej hon ser ingenting, skönt då nämner jag inget till henne så det inte uppstår någon konflikt om umgänget. Ex får inget veta, och jag har inte nämnt detta åt henne.

    Det samma hände när jag tog ett jobb i Norge, var där några månader, den inkomsten kom inte heller upp, även fast FK tog kontakt med Nav i Norge, tror Nav skicka dom till skateetaten men den nåde aldrig Sverige, FK räknade då bara på den Svenska inkomsten och fylld på igen, man blir inte heller återbetalnings skyldig om inkomsten är för låg för underhåll.

    Ut över detta tog jag ledigt ett år byggde mitt egna hus, givetvis så fick jag ingen inkomst det året och betalade ingenting, FK fyllde på och betala fullt, mitt ex vet inget om detta, nu är det år mellan händelserna första för 8 år sedan, andra för 5 år sedan sistan var två år sedan.
    Att jag har sambo har FK aldrig brytt sig om, samt dom har aldrig under dessa 12 åren ens frågat vad jag har för månadskostnad, boende osv, inte ens när jag gick igenom allt med FK, då den för 8 år sedan och den Norska inkomsten dom aldrig nådde.


    Fint att du låter andra betala för dina barn?
  • Anonym (lll)

    TS: det är för det första inte soc som bestämmer om vårdnad. Det går enbart i rätten så du ska inte oroa dig över det. Klart folk ska orosanmäla om de anser mamman inte sköter sitt föräldraskap på bra sätt. Skolan måste anmäla om de har oro. 

    Om det nu finns domstolsbeslut sen förut om vad han ska betala utöver schablonen så är det väl bara att hänvisa till det när hon vill ha mer pengar? 

    Hur gamla är barnen? Ju äldre de blir kan de bestämma mer själva om var de vill bo eftersom de har gemensam vårdnad om barnen. De skulle kunna utöka antal dagar hos pappa, men det är uppåt åldern 13-14 först som barn på riktigt kan "tvinga" igenom såna saker. Vid 16 kan de skriva över sig till pappan utan att mamman godkänner det, om pappan godkänner. 

  • Anonym (Pär)
    Ukklavek skrev 2022-04-26 18:08:15 följande:
    Fint att du låter andra betala för dina barn?
    Var just därför jag ringde FK, fråga hur det fungerar, jag har kapital, ganska stora sådana, dessa räknades inte med, varav jag tog upp kapitalvinst, den läggs som underlag för hur mycket underhåll jag ska betala, har jag sålt och köpt en massa fonder/aktier sålt dessa med vinst så ligger dessa som grund för underhåll, som ex jag hade 850k i kapitalvinst men ingen vanlig lön ett år, där kom uträckningar på 6500 kr per barn/månad i underhåll, men dom följer ändå bara dessa 2223kr per barn, jag betalat 1823+ 2223 kr för barnen = 4046 kr månad.
    Men inte åren jag inte haft varken kapitalvinst eller lön, då blir det 0 kr.

    Sedan att jag köpt bostad kontant, detta tas inte med även om jag mer än 2milj över som ligger på börsen.

    Som jag fick det förklarat så hängde det på standard barnen hade när vi gick isär som står som grund för underhållet, dvs barnens livs standard medans vi levde ihop, idrotter osv. inte vad jag har för belopp nu och inte efter min nuvarande livs standard.
    Handläggaren berätta att jag inte behöver betala om jag har under 120k om året dom förklara att så ser lagen ut, 

    Tror även mitt ex har snackat med jurist ang högre underhåll, men dom når bara min inkomst, dom kan inte se mitt kapital och kapital har jag aldrig berättat för henne inte ens dom åren vi bodde ihop, jag nämner aldrig kapital. Men dom flesta förstår att jag har kapital.

    Jag följer bara FK och vad handläggaren berättar, dom nämner du behöver inte betala, Jahapp... säger jag, om ni ändå går in och täcker upp så ser dom ingen skillnad, pengar som pengar.
Svar på tråden Sambo utan barn