• Anonym (T)

Hur kan ”alla” köpa sommarstuga?

Dagens galna fastighetspriser kan inte ha gått någon förbi. Jag och min familj letar sommarstuga i våra hemtrakter. Vi tänkte först att 2,5 miljoner på en sommarstuga var saftigt nog. Men vi har fått gå upp en miljon till och trots det är vi inte nära i någon budgivning.
    Är det vi som är ?naiva? att vi tycker att det inte borde vara såhär dyrt- för ett oisolerat sommarhus? och vem är alla dess människor som har finanserna att köpa till dessa priser? 
    Lönemässigt har vi bra inkomster, högre än gemene man. Men vi har inga arv eller liknande. Alla dessa köpare, är det med ärva pengar? Pensionärer som sålt villan och har massa cash? Eller vem och var kommer pengarna ifrån? 
  • Svar på tråden Hur kan ”alla” köpa sommarstuga?
  • Anonym (T)
    Fjäril kär skrev 2022-04-23 09:28:21 följande:

Det låter mer som att ni tittat på sommarhus och inte en sommarstuga. Stor skillnad på det. 

Ett sommarhus är ju inget annat än en vanlig villa i något mindre skala men som i övrigt ger dig en "hemmastandard" 

En sommarstuga är oftast mer primitiv och bjuder på många kompromisser just därför. 

Känns som att ni kanske har lite naiva tankar om vad som ska finnas i en sommarstuga och då blir det dyrt när ni då landar i diverse sommarhus istället. 

Nej, det är definitivt stugor och inga hus. Oisolerade och gamla. Det är i södra Sverige och här är priserna i mitt tycke hutlösa. Det är pga avstånd inte aktuellt att köra flera timmar till norra delar av sverige 
  • Anonym (T)
    Anonym (Sommar) skrev 2022-04-23 15:50:46 följande:

Vi har sommarhus. Samma standard som en villa men i skärgården. Ingen sjötomt men lite sjöutsikt. (Havet) för det gav avi strax över 4 miljoner för 4år sen. Dyrt javisst. Vi har råd för att vi arbetat oss till ok löner samt gjort bostadskarriär. Bor i ett villaområde i Stockholms kranskommun i vanliga fall. många grannar har antingen lägenhet i Åre/sälen, sommarhus eller bobåt (alltså lite större som de kan vara ute ett par nätter med). Jag lever dock inte i villfarelsen att alla har råd men de som tjänar som oss har råd om det är det de vill lägga pengar på. Vi är 40plus o min uppfattning baserat på min umgängeskrets är att då slutar man tränga ihop sig på släktens landställe utan investerar i något eget om möjligheten finns

Om du vill dela vore det intressant att veta lönenivåer och kapital som möjliggjort köpet av sommarstugan? 
  • Anonym (T)
    Studentpappa skrev 2022-04-23 14:10:12 följande:

Sommarstugor är mest arvegods i vårt umgänge, vi kommer ärva en byggd ~2015 som ligger 5m från havet. Helt omöjligt läge att få tag på idag nästan, men det stod en gammal rutten stuga där som revs och byggdes upp. Sen byggde man en mindre villa på 100m2.

Fjällstuga är det fler som köper, där är det inte lika vanligt att ärva. Men dessa finansieras ofta genom att man hyr ut den, inte lika vanligt med sommarstuga enligt min uppfattning.

Känns tråkigt att om man inte har något att ärva är man typ chanslös på en stuga 
  • Anonym (Fel)
    Anonym (T) skrev 2022-04-23 23:33:33 följande:
    Nej, det är definitivt stugor och inga hus. Oisolerade och gamla. Det är i södra Sverige och här är priserna i mitt tycke hutlösa. Det är pga avstånd inte aktuellt att köra flera timmar till norra delar av sverige 
    Vilket län/kommun letar du i? 
  • Anonym (Längre ifrån)

När vi köpte sommarhus i våra hemtrakter så valde vi att inte lägga så mycket pengar och hamnade då en bit bort från där släkten bor. Fanns fördelar och nackdelar med det. Efter ett par år valde vi dock att sälja huset av olika anledningar och nu har vi istället hyrt en stuga en vecka varje sommar. 

• Plupp73

Har ärvt två hus på en ö. Sommarhus, ingenting att bo i året runt.
    Skulle personligen vänta med den typen av köp i nuläget. Folk tar lån på otroliga summor, och riskerar att krascha när räntorna stiger.
    Trygg ekonomi framförallt har vi som måtto.
    Skulle i ert läge ha hyrt hus varje sommar i stället

• Anonym (Sommar)
    Anonym (T) skrev 2022-04-23 23:35:54 följande:
    Om du vill dela vore det intressant att veta lönenivåer och kapital som möjliggjort köpet av sommarstugan? 
    Vi ligger på strax över 70? var i månaden. Kapitalmässigt har vi inga pengar på banken (eller jo ca 1 milj men inte tillräckligt för att finansiera ett sommarhus). Men vi hade nästintill inga lån på den vanliga bostaden (värd ca 10mlj) så lånade på huset. Utöver löner kan min man få bonus på ca 250? om året. 
  • Anonym (Vanligt här uppe)

Bor i Norrland  och det är vanligt att man har stuga.  Även så nära att man är där varje helg. En del har till och med två. 
    Den är ofta ärvd och har från början varit fast boende för någon äldre generation. 
    Jag har en i Härjedalsfjällen, mitt i ett attraktivt område. Inget vatten och endast dass. Den blir till slut min och mina syskons. 
    Köpte en egen för 80 000 kr 7 km från mitt samhälle som vi var i varje helg. Men med kåk blev det till slut för mycket jobb med underhåll på två  så stugan såldes. Det är synd nu eftersom jag är skild och bor i lägenhet. 
    (Här  finns bara vinterbonade stugor, inte alla har vatten och avlopp däremot) 

• Anonym (T)
    Anonym (Sommar) skrev 2022-04-24 15:48:56 följande:
    Vi ligger på strax över 70? var i månaden. Kapitalmässigt har vi inga pengar på banken (eller jo ca 1 milj men inte tillräckligt för att finansiera ett sommarhus). Men vi hade nästintill inga lån på den vanliga bostaden (värd ca 10mlj) så lånade på huset. Utöver löner kan min man få bonus på ca 250? om året. 
    70 var netto eller brutto? Tack för att du delade. 
  • Studentpappa
    Anonym (T) skrev 2022-04-23 23:37:22 följande:
    Känns tråkigt att om man inte har något att ärva är man typ chanslös på en stuga 
    Inte nödvändigtvis chanslös men det är just så det ser ut för oss. De flesta som har en stuga har ärvt den (av de vi känner alltså). 

Klart det går att köpa men man måste ju upp med ett antal miljoner för en stuga som ligger så att man vill vara där. Ligger den inte bra till är det ju ingen vits att köpa den och då blir det ju automatiskt dyrt.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (skogsmulle)
    Studentpappa skrev 2022-04-24 22:29:53 följande:
    Inte nödvändigtvis chanslös men det är just så det ser ut för oss. De flesta som har en stuga har ärvt den (av de vi känner alltså). 

Klart det går att köpa men man måste ju upp med ett antal miljoner för en stuga som ligger så att man vill vara där. Ligger den inte bra till är det ju ingen vits att köpa den och då blir det ju automatiskt dyrt.
    Men vissa vill faktiskt bara ha ett ställe ur vägen där man får vara ifred och se orörd natur. Mina vänner har en stuga långt in i skogen i Värmland, med mygg och utedass. Och är lika glada för det.
  • Anonym (skogsmulle)
    Anonym (T) skrev 2022-04-23 23:35:54 följande:
    Det handlar väl rätt mycket om strategiskt bostadsval och utgifter i vardagen, vad man gör med sina pengar.

Vi har 70 k netto men har gjort bostadskarriär via 2x lgh i studentstad (första bolånet togs mot aktier från investerade studielån/sommarjobbspengar) och sedan sjönära förort i expansionsfas, vilket gav några fina miljoner uppåt.

I förorten bodde vi i BRF-radhus med 4000 i avgift och renoverade i princip inget på 9 år, för vi sparade till drömbostaden. Vi har fortfarande aldrig köpt en bil för över 160 kSEK, vi har billiga hobbies, inga husdjur, bara ett barn, för att nämna några saker.

Vi hade köpt drömmen oavsett för 4 miljoner, men det bar sig så att vi fick ett arv också då, och den blev då obelånad. Samt nu snarare värd 5 miljoner.
    Vi går nu ganska lätt runt på en lön om vi behöver, och under pandemin ackumulerades 20- 25000 kr/månad.

Vi har då renoverat ett badrum och tittar nu på att köpa en fritidsfastighet Kontantinsatsen ligger redan på kontot och skräpar.
Svar på tråden Hur kan ”alla” köpa sommarstuga?