• Nxsrw

Gravid trots hormonspiral?!

Hej! sitter här just i panik och hoppas på att kunna få svar. ska försöka förklara lite kort.

det är nämligen så att jag har gjort ett dumt misstag, jag hade sex 1 dag innan min ägglossning och samma dag som min ägglossning och typ varje dag i 5dagar efter de. Jag hade ägglossning den 15/4-2022 alltså inte för så längesen.

jag satte in en Hormonspiral som heter Mirena. den 21/4-2022 alltså bara för några dagar sen.. jag undrar då är de möjligt att jag kan bli/är gravid? är de nån som har varit i samma sits? Vad gör man?! 

tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid trots hormonspiral?!
  • Anonym (Typ)

Så är det så klart, att du kan vara gravid. Dock är inte hormonerna från spiralen gynnsamma för en graviditet eller ett foster. Så bäst du kollar upp med gyn.

• Tompa2022

När Mirena-spiralen väl sitter i kroppen, skyddar den till typ 99,8% mot oönskad graviditet. Det ska alltså mycket till att du ska bli gravid med hormonspiral, i princip endast av att den har stötts ut ur kroppen utan att du märkt det.

Men eftersom du satte in spiralen en vecka efter att du hade oskyddat sex, så kan du naturligtvis mycket väl ha blivit gravid innan. Det tror jag att du har förstått?

Levonorgestrel (som utsöndras av spiralen) ska inte användas när man är gravid, så jag tycker att du ska kolla med MVC direkt.

• Nxsrw

Hej! Nu är jag tillbaka efter ett tag, jag tog tyvärr ut spiralen kunde inte hålla ut på grund av blödningar och sjuk smärta. Har fortfarande ej tagit gravtest, vad jag känner just nu för symptom OM jag skulle vara gravid är typ extreeem trötthet och lite illamående och vill absolut inte äta vill pointera också att jag älskade mat?

• Nxsrw

Tror nästan inte jag är de pågrund av blödningarna, fick dom i samband me insättning av spiral och dom sluta 3 dagar efter att jag tog ut den.

Svar på tråden Gravid trots hormonspiral?!