• Anonym (Pojkmorsan)

Pressen på att få ett visst kön.

Som rubriken lyder. Oerhört jobbigt. Är gravid I vecka 18, vet ej könet ska på rul nästa vecka. 
    Alla i min närhet frågar om kön , jag säger att det inte spelar någon som helst roll! (Jag har två fina pojkar sen innan) 
    Varpå jag får kommentarer som "jo jo så länge det är friskt,men erkänn att du hoppas på en flicka" . "Vi får hoppas på en flicka denna gång då" , "för din skull hoppas jag på en flicka" , "det vore ju roligare för dig om du fick en flicka" osv osv.. kommentarerna är oändliga och jag känner mig helt slut av dom.!. 
    Jag känner mig faktiskt en aning pressad , för när jag fick pojke nr2 så visade en i makens familj en väldigt tydlig besvikelse.. och ett av hans syskon har ända sen dess sagt saker till mig som "ska ni inte ta och skaffa en liten till, fast en flicka denna gång" och liknande kommentarer.. 

Är det någon som varit i liknande sits ?  , hur hanterade ni det ? 

• Svar på tråden Pressen på att få ett visst kön.
  • MrsJenka

Mitt första barn är en son, när jag ett år senare blev gravid med en dotter blev alla runt mig så nöjda att jag gick omkring och var passivt aggressiv. "Vad roligt med en av varje!" Jag brukade svara: "Ja, jag hoppas att det blir två olika barn, för vi har inte försökt klona vår son..." 

Jag har dock burit och fött ytterligare två barn, ett som
    dog i magen i v. 21 och ett som dog i psd och jag kan säga att även när det gäller dem så slänger sig folk med klyschor. "Fokusera på de barn som är vid liv" och andra märkligheter. (Som om jag inte har tunnelseende på familjens bästa? Behöver jag den uppmaningen?)

Jag svarar numer så fort som någon frågar om kön eller dylikt (är gravid igen) "På vilket sätt spelar mitt barns kön dig någon roll?" Inte med otrevligt tonfall, utan med lätt roat, nyfiket. 
    Och hade jag insett hur många människor som bara går omkring och kastar ur sig fraser utan påkopplad hjärna tidigare så hade jag börjat med det redan då jag väntade dottern. Ställ folk som pratar om era barns kön mot väggen och fråga hur deras liv påverkas beroende av ERT barns kön. 

• Anonym (Två döttrar)

Jag har aldrig fått såna kommentarer, så det är nog väldigt olika beroende på vilka man umgås med. 

• Anonym (Mer innan själva graviditeten)

Min kära mor har en del konstiga helt ovetenskapliga ideer om hur man tillverkar en flicka respektive pojke och var väldigt mycket på om detta för att hon ville att jag skulle få en dotter (Vilket jag fick).

Men fick sätta ner foten när hon började tjata på min man att han måste vara still, komma snabbt och låta mig vara överst när vi har sex. Det var att gå lite för långt och gränslöst i sin önskan att få ännu en flicka till barnbarn (Min syster har 2).

• Anonym (Mirella)

Vet en familj som fick först fyra flickor.Men längtan efter en son blev stor och den femte barnet blev den efterlängtade sonen.

• Anonym (P.P)
    Anonym (Mer innan själva graviditeten) skrev 2022-04-30 07:17:43 följande:

Min kära mor har en del konstiga helt ovetenskapliga ideer om hur man tillverkar en flicka respektive pojke och var väldigt mycket på om detta för att hon ville att jag skulle få en dotter (Vilket jag fick).

Men fick sätta ner foten när hon började tjata på min man att han måste vara still, komma snabbt och låta mig vara överst när vi har sex. Det var att gå lite för långt och gränslöst i sin önskan att få ännu en flicka till barnbarn (Min syster har 2).

Din mor verkar inte riktigt klok
  • Anonym (P.P)
    Anonym (fattar inte) skrev 2022-04-26 19:52:09 följande:

Jag fattar verkligen inte hetsen över att få ett visst kön eller att få ett av varje. 

Inför vårt andra barn hade jag en önskan som var rent praktisk att vi skulle få en flicka till för jag tänkte att det var bättre med två av samma utifrån att man kan ärva/låna kläder, att barnen kan vara i samma omklädningsrum på badhus mm. Men hade första barnet varit en pojke hade jag av precis samma praktiska anledningar önskat att få en pojke till. 

Nu har jag ett barn av varje kön och jag kan liksom inte se att deras kön gör någon skillnad i vilka de är eller att jag på något sätt ska vara lyckligt lottad som fått en av varje. Vår dotter har egenskaper som brukar betraktas som typiskt manliga (tuff, stark, skinn på näsan, orädd mm) och vår son sådana som brukar betraktas som typiskt kvinnliga (empatisk, känslostyrd). Båda gillar att baka och båda gillar att idrotta. 

LOL 
    Du önskade ju ett kön, men det kanske är mer okej enligt dig att önska samma kön på syskonet än motsatt kön? Roligt är det i alla fall hur du motsäger dig själv
  • Anonym (11)
    Anonym (P.P) skrev 2022-04-30 03:33:04 följande:

Har inte fått några såna kommentarer än, däremot har jag själv en önskan om kön och skulle jag inte få det önskade könet så skulle jag nog tycka att det vore jobbigt om någon sa liknande kommentarer som de sagt till dig. Det skulle vara som att strö salt i såren så hoppas jag slipper det. Eftersom du ändå inte bryr dig om könet så är det väl bara att strunta i vad de säger?

Måste nog erkänna att jag får sådana kommentarer och det gör lite ont i mig. Nu vill vi inte ha fler barn men jag kommer nog sörja lite att jag inte fick uppleva bägge könen. Jag älskar mina barn så det är inte barnen man har som man sörjer utan mer att man inte fick uppleva det man hade önskat eller tänkt sig. Det var jobbigt hela graviditeten för jag fick många kommentarer ? hoppas du får en av varje? så jag fick bita ihop bara. 

• Anonym (H)

Det känns som att idag ska allt vara så perfekt. Det kollas vad det blir för kön, det tas massa prover för att kolla än det ena och än det andra... Visst är det bra att kunna upptäcka ett barn som är mycket allvarligt sjuk. Men jag tycker det börjar gå till överdrift: det ska vara perfektion, man ska planera utefter kön osv. Man får väl ta det barnet man får. 

• Anonym (barn)

Har en av varje och aldrig fått några konstiga kommentarer, varken innan eller efter. (Vad känner ni för typer eg...? : P)
    Folk har verkligen bara vairt glada och trevliga. Kanske nån sagt "kul med en av varje", men den meningen behöver ju faktiskt inte behöva betyda någonting negativt heller. 

Älskar min flicka och min pojke exakt lika mycket. 

• Anonym (barn)
    Anonym (P.P) skrev 2022-05-02 02:58:12 följande:
    LOL 
    Du önskade ju ett kön, men det kanske är mer okej enligt dig att önska samma kön på syskonet än motsatt kön? Roligt är det i alla fall hur du motsäger dig själv
    Nu kändes det som om du misstolkade inlägget vääälldigt rejält. Hon skriver ju att hon är nöjd vilket kön det än blivit och önskade endast av praktiska skäl, inte känslomässiga. 
  • Anonym (Livia)

när vi väntade barn nr 2 ve alla så nyfikna, vad ska det bli???

vi kollade och meddelade dessa personer att vi ska få en HEN :D

• Anonym (Pojkmamma)

?Hur tänker du nu?? svarade jag på sånt. Ofta hörs det då hur dumt det låter.
    och att vilja ha ?två olika?. Där spelar jag dum och säger att det har jag ju verkligen fått, men det hade säkert varit kul med två lika också.
    Olikheterna mellan syskon sitter väl inte i könet heller.
    Sanningen är att jag är helt nöjd med pojkar och i tysthet tycker det är väldigt skönt att slippa vissa grejer som man oftare får brottas med som mamma till flickor. 

Svar på tråden Pressen på att få ett visst kön.