• Anonym (Sjukskriven)

Sjukskrivning under föräldraledigt

Jag har fått beviljad 6v sjukskrivning  pga operation. De senaste 8mån har jag vart föräldraledig och tagit ut ca 2-3 dagar fp i veckan. Min SGI ligger på 384 000 kr, då jag arbetat heltid innan föräldraledighet. 

Nu när jag fick utbetalningsbesked för sjuklön så har dem beräknat ersättning på 543 kr per dag för hel arbetslöshet. Annars är det 1027kr/dag vid mer än 80% sjukskrivning från arbete.  Räknas man per automatik som arbetslös när man är föräldraledig? Jag är ju fortfarande anställd på mitt ordinarie arbete? Min man ska vara hemma nu pga att jag inte får belasta mug efter operation.

• Svar på tråden Sjukskrivning under föräldraledigt
  • Anonym (Ring)

Ring och kolla med f.kassan. Du borde ju få den högre summan om du fortfarande är anställd. 

Jag blev sjukskriven under min graviditet men fick dessvärre inte vara kvar.

Jag sjukskrevs i November och den 1/4 2022 så blev jg arbetslös och därmed minskad sjukersättning, men du har ju jobb kvar så jag tycker det låter konstigt.

Ring och prata med dom. 

• Anonym (Frida)

Vad kommer arbetslösheten in i bilden? 
    Jag skulle ringa Försäkringskassan och se till att allt blev rätt från början.
    Arbetsgivaren ska du inte blanda in alls utan föräldralediga som blir sjukskrivna sköter det helt via FK.

Svar på tråden Sjukskrivning under föräldraledigt