• coolkid94

    När slutade BVC korrigera era prematurer?

    Vi har en liten kille som snart blir 17 månader, 15 månader korrigerad. Han föddes i vecka 32+0. 


    På senaste vägningen så tittade bvc-sköterskan på mig och sa att vid 1,5-års kontroll så vill vi att han har kommit ikapp. Men vad jag läst så kan man korrigera upp till 2 års ålder men att det är individuellt? Hon har flera gånger sagt liknande, och jag har inte varit stressad över utvecklingen utom de gånger hon nämnt detta. 

    Så nu är vi här igen, om lite mer än två månader ska vi på kontroll och jag är såklart orolig att de ska börja med utredningar åt höger och vänster, jag kan liksom förstå att man tänker så men vårt barn har haft en otroligt tuff period med många och långdragna sjukperioder. 


    Han har andningsuppehåll och utretts kring det, eventuell förkylningsastma som han behandlas för och omgångar med nya tänder (senaste omgången pågar nu, med 6 tänder) Nu är han diagnostiserad med OSAS, obstruktivt sömnapnésyndrom och ska opereras för det. 


    Trots allt detta är han en glad, aktiv, och social kille som precis lärt sig att gå. Han kan säga ?dää? (där) och ejej (hejhej) Han blir klyftigare för varje dag och det är fantastiskt att se.


    Men OM hon skulle tycka att han inte är på 1,5-års nivå, kan vi be om en ny kontroll två månader senare? Jag tycker att han är på åtminstone 15 månader utvecklingsmässigt och det borde gå att korrigera längre tid? Jag tycker inte att det ligger i mitt barns bästa att genomgå massa utredningar i onödan, i så fall vill jag att vi gör en kontroll efter två månader, och tar det efter det i så fall. Han har ju trots allt klarat så mycket, trots att han har det jobbigt. 


    och, när slutade era prematurer korrigeras?

  • Svar på tråden När slutade BVC korrigera era prematurer?
Svar på tråden När slutade BVC korrigera era prematurer?