• Jojjandojjan

    Jag kommer aldrig över mitt ex



    Känns som ett patetiskt inlägg då jag någonstans tror på att alla kommer över sitt ex.

    jag gjorde slut med mitt ex för 7 månader sedan. Jag var fortfarande galet kär och älskade honom, anledningen att jag gjorde slut var att han inte alltid var snäll och hade ingen respekt/förminskade mig/skuldbelade mig varje dag. Jag kämpade hårt för att göra slut då jag insåg att min personlighet höll på försvinna.

    Jag hade väldigt låg självkänsla när jag gjorde slut pga allt skuldbeläggande från hans håll. Jag har kämpat stenhårt, inte hört av mig, inte sökt upp honom, gjort bra saker, banat vägen för mig själv, pratat med en psykolog. Jag är 30, det är första gången i mitt liv jag träffade någon som jag trodde var hela min framtid, och också första gången jag mått så dåligt som jag gör nu.
    Trots detta känner jag mig fortfarande vilsen, ledsen och känslorna finns kvar för honom. Vi bor väldigt nära så ibland ser jag honom och det blir som att jag varje gång måste ?återhämta? mig efter det. Jag har accepterat att det aldrig kan bli vi då jag mådde för dåligt, ändå är jag så galet rädd för hur jag ska må när jag en dag ser honom med en ny. 

    varje dag när jag mår dåligt så tar jag mig i kragen, jag motionerar mycket och tar hand om mig själv, vänder negativa tankar till positivt. 

    det som skrämmer mig så mycket är att det gått 7 hela månader utan kontakt och fortfarande mår jag såhär, jag är rädd att detta ska ta upp min tankekraft de kommande ÅREN, kan det bli så? Jag tycker att jag gör allt rätt och jobbar så hårt. Är det verkligen så att man måste träffa en ny för att glömma den gamla? Jag har jobbat så mycket för att må bättre och hjälpa mig själv. Snälla hjälp, allt någon skriver lugnar..


  • Svar på tråden Jag kommer aldrig över mitt ex
  • niceweather

    Hej,

    det är helt okej att vara såhär orolig som du är, i varje fall upp till ett år.
    Men sedan bör du kunna släppa saker, och gå vidare, enligt vad jag hört är normalt. Om du fastnar längre på detta ex, och hur dåligt du mår, så beror det nog på att du inte är så trevligt behandlad av honom och inte för att du saknar honom. Det kanske är att du försöker förstå varför du blir behandlad som du blir, som att du kanske inte var betydlig. Hänger du med? Det är hjärnan som försöker förstå, och man kanske kan missförstå detta som "känslor" som man har kvar.

    Var inte rädd för framtiden <3 Jag skulle dock råda dig att träffa nya människor, vare sig du letar efter något långsiktigt eller inte, bara vänja dig vid att bli uppvaktad av någon (uppvaktad på ett hälsosamt och trevlig sätt, annorlunda än din tidigare erfarenhet kanske).

    Ut och leta erfarenhet nu! <3 Det gör en klokare, i knopp och hjärtat.

  • Jojjandojjan

    Tack för ditt svar. En del av det är precis som du skriver att jag försöker förstå! Och jag har svårt att släppa att han från början var den bästa killen jag någonsin träffat, och då har jag haft bra killar innan. Sen efter ett tag var det som att allt bara dog och det blev bråk varje dag. Svartsjuka, negativitet, skuldbeläggande, hån osv. 


    Jag insåg att jag måste göra slut när jag började behandla honom såsom han behandlade mig. Jag blev i slutet också svartsjuk vilket för mig är ett tecken på att självkänslan är påväg ned eftersom jag annars inte är svartsjuk. 


    Jag försöker att släppa det jag inte kan påverka, dvs att han skaffar en ny och blir lycklig och får det jag önskade mig. Jag blir rädd också att jag aldrig mer ska få uppleva äkta kärlek igen, det jag kände med honom när vi blev ihop har jag aldrig känt för någon tidigare. 


    Men jag ska försöka inte oroa mig för framtiden <3 och jag försöker träffa andra även om det går trögt.

  • Diversifierat

    För vissa kan det vara så att det bästa faktiskt är att gå vidare före den andra, dvs du kanske ska fokusera på att träffa någon ny istället för att bearbeta det gamla.

    Finns många som plågas mer än 7 månader, men det är bra att du öppnar upp för input så att det inte tar onödigt lång tid.

Svar på tråden Jag kommer aldrig över mitt ex