• erikager

    Resa till Hurghada med bebis

    Hej,

    jag och min sambo ska resa till Hurghada med vår bebis som kommer vara 10,5 månad vid tillfället.
    vi kommer bo på hotell all inclusive.

    har ni tips på vad vi behöver tänka på inför resan?

    ska man köpa med sig barnmat och välling och värma i micron på hotellet? 


    hur gjorde ni med bilbarnstol om ni gick ut från hotellet?

  • Svar på tråden Resa till Hurghada med bebis
  • MagganTop

    Tror du ev behöver ta ett vaccin tidigare. Hör med din bvc. Sen heltäckande kläder i material som andas, typ linne/bomull. Inte vistas i solen de starkaste soltimmarna, solskyddsfaktor, uv-kläder, solhatt, resevagn

  • OupaOupa

    Jag har rest mycket i Hurghada då min man är från Egypten. Det första jag skulle rekommendera är att hela familjen är vaccinerade mot Hepatit A som ett minimum då de är mindre nogräknade med livsmedel och hygien. Det finns något vaccin mot magsjuka men det har jag själv aldrig tagit så det vet jag inte om det funkar. 

    Jag skulle absolut tagit med egen mat till barnet. Med en sådan liten hade jag inte gett något öht förutom buteljerat vatten. Visst kan man tänka att det finns barn i Egypten som äter allt där men de har en annan bakterieflora än barn från Sverige och är bättre rustade. Tänk på att även borsta tänderna på barmet med buteljerat vatten då kranvattnet är inte så rent.

    Gällande bilbarnstol så kan jag ärligt säga att det har jag aldrig sett i Egypten. En hel familj kan åka på en mc, ett större barn framför pappan som kör och bebis i armarna på mamman som sitter bakom - alla utan hjälm. Skulle ni komma med en bilbarnstol så skulle de antagligen titta förundrat på er, snacka lite och i bästa fall slänga in den omonterad och tycka att de har gjort sitt.

    Resevagn kan vara ett alternativ men trottoarkanterna är höga, inte alltid asfalterade och vid högsäsong är det mycket folk i rörelse. Det sistnämnda är nog en mindre risk just nu då turismen har minskat kraftigt. 

    I övrigt är det ett härligt ställe som är väldigt annorlunda i kultur och vissa gillar det, andra inte. Egyptier låter väldigt mycket, försöker luras så mycket de kan och uppskattar skämt som ingen annan. Så om man stå ut med lite snack och införsäljning de luxe så kan man ha väldigt, väldigt roligt. De blir kompisar med dig på 2 minuter.

  • S23

    Gälland bilstol så tänker jag att barnet med lite tur inte kommer ha nått maxvikt och längd på babyskydd?
    isf ta med babyskydd för det är ju superlätt att spänna fast med bältet i taxi (om de nu har bälten i bilarna. jag har ju koll koll på Egypten)

Svar på tråden Resa till Hurghada med bebis