• Anonym (Anony­m)
    Sun 1 May 2022 23:52
    1814 visningar
    1 svar
    1
    1814

    PCOS

    Hej, jag har nyligen fått reda på att jag har pcos efter jag tagit blodprover och mår jättedåligt över detta speciellt det med högre testosteron, svårt att bli gravid och ökad hårväxt. Hur högt testosteron har man ungefär vid pcos? (Ni som har det) har p-piller hjälpt er med att få igång mensen? Har inte haft mens på mer än ett halvår och har nu fått p-piller utskrivet för att få igång mensen. Hur var det för er att få barn? Är så himla orolig att det ska vara svårt att bli gravid och vill gråta bara jag tänker på detta.. vill verkligen ha barn utan problem ????????

  • Svar på tråden PCOS
  • Anonym (Tvåba­rnsmor­)
    Mon 2 May 2022 08:46
    #1

    Jag minns inte vad jag hade för värden, det var länge sedan jag fick min diagnos. Men jag hade många typiska sumtom: övervikt med bukfetma, hårväxt, ingen ägglossning, typiska pcos-äggstockar. Så länge jag åt p-piller hade jag inte så många symtom, jag fick min diagnos efter att jag slutat med det och mensen inte kom igång. Få igång mens med hjälp av p-piller låter konstigt, man har ju ingen riktig mens när man äter p-piller.

    Jag fick två barn, den första på tredje eller fjärde försöket med assisterad befruktning (dvs sprutor för att kontrollera ägglossning och sedan "gjorde" vi henne själva). Nästa graviditet blev efter två försök men slutade i missfall. Sedan gjorde vi fyra försök till som alla slutade i överstimulering, så fjärde gången blev vi erbjudna IVF istället vilket vi tackade ja till. Det resulterade i barn nummer två.

    Så det var inte helt okomplicerat att bli gravid för mig, men jag vet också att PCOS kan yttra sig olika för olika kvinnor. Ett tips jag önskar att jag fått då är att börja med lågkolhydratkost. Det var inte på tapeten då alls, men idag finns det en hel del forskning som visar att det hjälper.
    www.dietdoctor.com/se/lchf/halsovinster/pcos/atta-anledningar

    Lycka till!

Svar på tråden PCOS