• Anonym (Arg)
    Mon 2 May 2022 20:10
    1744 visningar
    6 svar
    -1 +1
    6
    1744

    Barnens rätt

    Människor som lever med ofrivillig barnlöshet bryr sig mer om sina egna behov än om barnets. De ser inte problematiken som kommer med adoption eller surrogat. Barnets rätt borde alltid råda. Människor som vill ha barn tjänar på att det finns länder som saknar sociala skyddsnät, så tillgången till föräldralösa barn ökar. 

  • Svar på tråden Barnens rätt
  • Anonym (Min rätt)
    Mon 2 May 2022 20:37
    #1

    Ja, det kan vara svårt det där med adoptioner och sånt. Jag är själv barnhemsbarn från ett land där det inte fanns något skyddsnät,. Jag vet nästan ingenting om min biologiska mamma. Hon lämnade mig och min storasyster på barnhemmet när jag var någon vecka gammal. När hon inte kom tillbaka på 2 år listades jag och syster för adoption då min mamma antogs vara död eller annars okapabel. Jag kom sen till ett svenskt par.

    Jag ser det som en avvägning och från ett barns perspektiv så handlar det om rätten att vara älskad, trygg och ha en barndom värd namnet. Rätt till utbildning, särskilt som flicka. Att komma till ett barnlös par i ett västland kan vara enda sättet att bli något annat än samhällets nedddrogade, våldtagna avskum. Många länder som inte är väst har olika slags kastsystem som avgör barns ställning redan vid födseln. 

  • Anonym (E)
    Mon 2 May 2022 20:53
    #2

    Tillgången på barn för adoption har snarare stadigt minskat. Få adoptioner numera. Det var mycket mer fuffens förr i tiden. Viktigt att fundera över de etiska problemen som uppstår och låta barnet ha tillgång till sin bakgrund. Fördelar och nackdelar för den adopterade men självklart viktigt att inte ta lätt på detta.

  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Mon 2 May 2022 20:55
    #3

    Så smärtsamt att höra ? skulle önska att du fick svar och att dina bioföräldrar fick en.ärlig chans, med tillgång till socialt skyddsnät, sjukvård, mänskliga rättigheter för bådeän och kvinnor..(om de nu inte hade det). 
    Jag blir arg för att det i Sverige diskuteras nästan uteslutande från ett föräldraperspektiv. Hur man ska få ett barn. Inte vad barnet behöver, vad som blir bäst för barnet. Med det inte sagt att alla adoptivföräldrar är dåliga, inte alls. Men hur ser resonemanget ut, egentligen? Med allt vi vet, adoptionsskandaler osv. 

  • Anonym (Ja...­)
    Mon 2 May 2022 21:40
    #4

    Hade det enbart varit barn som inte hade några föräldrar eller släkt så är det ju en sak.

    Men många adoptioner skedde olagligt, många adoptioner skedde genom att kvinnan var ogift och hade samhället emot sig. Dvs hon ville inte men var tvungen.


    Det är skillnad när ett ensamt barn adopteras bort än när en mamma eller pappa med enorm smärta tvingas adoptera bort pga av samhällsnormer. Ett samhälle som dessutom tjänar pengar på att sälja oäkta barn och fortsätta förtycka kvinnor och fattigas rättigheter i samhället.

    som mor kan jag inte ens ta in den enorma smärta en mamma eller pappa måste känna när man lämnar sitt barn för att kanske aldrig mer ses- för att man inte ges stöd eller val att ta hand om det. Här borde istället väst markera starkt att vi köper inte barn från utsatta människor om staten inte gjort allt i sin makt för att hjälpa dessa föräldrar att behålla sina barn. men som alltid är det pengar som styr...

  • Anonym (Dotte­r)
    Mon 2 May 2022 21:51
    #5
    Anonym (Arg) skrev 2022-05-02 20:55:49 följande:

    Så smärtsamt att höra ? skulle önska att du fick svar och att dina bioföräldrar fick en.ärlig chans, med tillgång till socialt skyddsnät, sjukvård, mänskliga rättigheter för bådeän och kvinnor..(om de nu inte hade det). 
    Jag blir arg för att det i Sverige diskuteras nästan uteslutande från ett föräldraperspektiv. Hur man ska få ett barn. Inte vad barnet behöver, vad som blir bäst för barnet. Med det inte sagt att alla adoptivföräldrar är dåliga, inte alls. Men hur ser resonemanget ut, egentligen? Med allt vi vet, adoptionsskandaler osv. 


    Fast nu har ju inte alla länder så som du vill att det ska vara med sociala skyddsnät osv, det finns ju också föräldrar som inte vill behålla sina barn utan just adoptera bort dom. 
    Min mamma blev bortlämnad av sin mamma eftersom hon var ung och inte ville ta hand om ett barn, pappan var inte intresserad, vad skulle hon ha varit om hon inte hade kommit till en familj? varit på ett barnhem tills hon var vuxen?
    Hade det varit bättre? nu kom hon till en bra familj och fick "syskon" som hon verkligen ser som sina syskon precis som om dom varit biologiska.
    Det finns många problem men också mycket som gått bra. 
    Min mamma vet att hon inte var önskad av sina föräldrar, hade nog blivit abort om det hade funkat men nu blev det inte så, min mamma har därför aldrig varit så intresserad av sina biologiska föräldrar utan sett sin "nya" familj som sin riktiga där hon fått kärlek.
  • Anonym (Eh)
    Mon 2 May 2022 21:54
    #6

    Nej ?tillgången? på föräldralösa barn ökar inte. Antal barn tillgängliga för (internationell)adoption har tvärtom minskat drastiskt och det kommer nuförtiden få adopterade barn till Sverige. Detta för att fler och fler föräldrar i ursprungsländerna kan/vill behålla sina barn och för att fler och fler barn kan adopteras inom det egna hemlandet. De barn som adopteras till andra länder, t.ex Sverige, har nuförtiden nästan alltid ?särskilda behov?. Man har väldigt svårt att hitta familjer till dessa barn i hemländerna eftersom få där vill adoptera de barnen. Alternativen för dessa barn är att A) växa upp på barnhemmet och bli utkastade att klara sig själva helt utan familj på sin 18-årsdag eller B) Adopteras till en familj utomlands. Vad du anser är det bästa för barnet i ett sådant läge vet jag inte men jag anser absolut att det då är bättre för barnet att adopteras och växa upp i en riktig familj och faktiskt ha en familj och det sociala sammanhang och skyddsnät det innebär resten av livet. 

Svar på tråden Barnens rätt