jageanonymis skrev 2022-05-03 10:44:35 följande:
Mina föräldrar avskyr min sambo, är gravid med andra barnet.
Hej!
jag har ett problem. Jag är gravid i vecka 21, och har inte berättat för mina föräldrar än. Ja det är förmodligen dumt men det har sin förklaring.
jag har Varit tillsammans med min sambo i snart 5 år. Vi har en dotter på snart 1 år tillsammans och har det överlag toppen. Problemet är att mina föräldrar AVSKYR min sambo. Avskyr honom. Det är därför jag inte vågat berätta om graviditeten. Häromdagen hade jag och min sambo ett gräl varpå jag ringde min mamma och grät, hon berättade allt för pappa och nu avskyr de honom mer än någonsin. han kan säga taskiga saker när han blir arg och det är därför de avskyr honom.
snälla, hjälp mig. orkar inte bli uppläxad om hur jag borde berättat direkt osv för det är så oerhört individuellt hur man vill och när Man berättar. Men jag behöver stöd av er, hur ska jag förklara Om graviditeten? Vill inte att de blir arga på mig för att jag inte sagt något tidigare och vill inte att de blir arga för att jag ska ha barn med honom.
jag är 25 år och är vuxen, jag har inte bott hemma på 5 år och jag Har världens finaste relation med mina föräldrar jag inte vill ska förstöras. min pappa och jag hade en komplicerad relation förut till varandra, men som är helt perfekt idag.
Till att börja med kanske du borde sluta involvera dina föräldrar i relationsproblem mellan dig och din sambo. Jag personligen har ALDRIG tagit upp något bråk jag och sambon haft under våra fem år tillsammans av just den anledningen att jag inte vill att mina föräldrar ska bilda sig en uppfattning om honom baserat på min version av våra bråk. Dels är du säkerligen inte helt nyanserad i den version du delger dina föräldrar, utan din sambo framstår som skurken. Dels är det nog mer regel än undantag att föräldrarna tar barnets parti och har lättare att sympatisera med dig i det här fallet.
Du skriver att du har världens finaste relation med dina föräldrar, men samtidigt kan du inte berätta om en av livets kanske största händelser och du känner en rädsla för att de inte ska respektera de livsval du gör. I min värld innebär det att ni omöjligt kan ha en så bra relation som du ger sken av, för då hade du inte känt som du gör nu och heller inte varit i den här sitsen.
Om jag vore du skulle jag åkt hem till föräldrarna, ensam, och sagt något i stil med "i xx-månad får vi äntligen tillökning i familjen, xx ska bli storasyster! Jag har dragit mig för att berätta för er tidigare då jag känt en rädsla över att ni inte ska dela min och vår glädje i detta, men jag hoppas att ni kommer respektera och glädjas åt detta lika mycket som jag gör".
Därutöver tycker jag att du ska ta ett rejält snack med dina föräldrar gällande deras inställning till din sambo. Om din sambo är så dålig för dig som dina föräldrar anser borde du kanske själva fundera i banorna kring att lämna, och du kan i sådana fall ta stöd av dina föräldrar. Om det däremot är så att han kan säga saker i affekt när ni bråkar, men i övrigt är en fantastisk partner, tycker jag faktiskt att du ska vara väldigt tydlig med detta till dina föräldrar. Som det låter har du själv satt dig och er i den här sitsen, där dina föräldrar ogillar din sambo. I min värld är det uppgjort för att sätta käppar i hjulet i allas era relationer.
Jag håller tummarna för att det reder ut sig och att det går bra när du berättar om de glada nyheterna för dina föräldrar. Och sist men inte minst, grattis till tillökningen!