• Thu 5 May 2022 20:00
    611 visningar
    3 svar
    3
    611

    Folsyra?

    Hej!

    Jag och min partner har tänkt att börja försöka skaffa barn i sommar. Jag vill börja försöka redan nu eftersom det säkerligen inte kommer att gå på första försöket och jag har aldrig haft sån här barnlängtan tidigare! Just nu har jag en väldigt stressig period på jobbet, och vi har en planerad resa i slutet av juli, så det är väl egentligen bäst att vänta? hade ni väntat till efter resan? Tänker att det skulle vara katastrof om man i värsta fall fick missfall eller problem när man är utomlandsRynkar på näsanHur som helst, bör jag börja med folsyra redan nu?Skrattande

    /Lo

  • Svar på tråden Folsyra?
  • Anonym (Absol­ut)
    Thu 5 May 2022 20:32
    #1

    Ja, du bör ju börja med folsyra minst tre månader innan du blir gravid?

  • Thu 5 May 2022 20:35
    #2

    Oj det är så pass långt innan alltså!
    Googlade lite o tyckte det var svårt o hitta info, då ska jag börja direkt! Tack!

  • Thu 5 May 2022 20:46
    #3

    Det finns rätt mängd folsyra i multivitamintabletter för gravida/ammande/kvinnor så du behöver inte köpa enbart folsyra utan kan passa på att ladda upp med lite extra av allt tex järn osv som finns i sådana tabletter.
    Som sagt, MINST tre månader före, så du kan börja direkt och sen behöver du inte sluta ifall ni tänkt skaffa syskon för även om ni tänkt vänta i flera år så mår du säkert bara bättre av att äta vitaminer för kvinnor eftersom man kan bli rätt urlakad av en graviditet.

Svar på tråden Folsyra?