• sigrid91

    17-åring utsatt

    Min 17-åring är utsatt i sitt idrottslag (hen är livrädd att någon förstår att jag skriver om hen därför inga detaljer). Den som utsätter har spridit ut rykten om att mitt barn är autistisk o konstig o drar skämt (som gör min 17-åring arg o ledsen) o får laget med sig att skratta. Jag vill prata med tränarna men det vill inte 17-åringen, så nu vill hen hellre sluta med idrott för att slippa ifrån utsattheten. Det kan komma fram folk till min ungdom och fråga "är det sant att du är autistisk?". Det händer fler saker som nattliga "busringningar", sönderskurna däck, saboterad astmaspray.

    Tips mottages!

  • Svar på tråden 17-åring utsatt
  • TL12

    Du behöver inte tala om för din son att du pratat med ledarna och de behöver inte tala om det för din son 
    självklart ska du ha ett snack med dem 
    i lugn och ro och var saklig , skriv ner punkter 
    det du beskriver låter inte alls bra 
    det finns inte en förening i sverige som står bakom en sån behandling , policy 

    du hjälper inte genom att hålla truten 
    har många år som idrottsledare

  • sigrid91

    Tack för att du svarar, jag vill ju verkligen göra något, men har lovat att inte göra precis det du föreslår och jag vill inte svika det löftet. Hen vill hellre prata med tränarna själv isf, men jag vet inte om det kommer att bli av. Hen är så rädd att det skall komma ut att hen pratat med oss som föräldrar för då får hen höra även det och får en ännu svagare position och lite samma är det väl att prata med tränarna. Jag vill ju bara göra allt jag kan för att min barn skall må bra och ha det bra och jag förstår inte poängen med att skada andra för att stärka sig själv eller vad det nu går ut på för den som håller på så där?

    Jag fattar att jag inte hjälper mitt barn genom att själva vara ledsen, men jag blir ledsen och arg och känner mig maktlös. 

  • snöblask

    Tyvärr så kommer det förmodligen komma ut om du pratat med tränarna. Är tränarna anställda eller är de föräldrar till barn i laget? Vad tror du själv om deras kapacitet att få mobbarna att ändra på sig? Min bistra erfarenhet är att jag inte kan förändra andra människor beteende eller få en kultur att ändra på sig. Jag hade sökt ett annat lag eller låtit sonen sluta om han hellre vill det. Egentligen är det rätta att säga till o få de att sluta men tyvärr brukar det sällan funka. 

Svar på tråden 17-åring utsatt