• Lunaaaa

    Lägenhet Göteborg

    Hej! Jag har fått jobb i Göteborg och ska flytta under sommaren! Jag bor inte i Göteborg och känner inte till staden väl. Det har varit väldigt svårt att få tag på en lägenhet, jag har dock fått napp nu via blocket det är en lägenhet som ligger i lunden hyran är 12.500 för 50kvm. Är det för dyrt eller vad tycker ni som bor i Göteborg? 

  • Svar på tråden Lägenhet Göteborg
  • Lunaaaa

    Jo, är rätt dyrt tycker jag med, men vad ska man göra. Antingen att släppa den och fortsätta söka då jag börjar jobbet i början av augusti eller så tar jag den. 

  • AMCG
    Lunaaaa skrev 2022-05-07 20:00:00 följande:

    Jo, är rätt dyrt tycker jag med, men vad ska man göra. Antingen att släppa den och fortsätta söka då jag börjar jobbet i början av augusti eller så tar jag den. 


    Om du kan betala 12500 kr i hyra så tacka ja. Är uppsägningen 3 månader? Du kan alltid leta vidare efter en annan lägenhet om du eventuellt skulle vilja ha en med lägre hyra eller inte trivs i området. Det kan ta lite tid i en ny stad att hitta de stadsdelar man trivs bäst i och vill bo i. 
  • Lunaaaa
    AMCG skrev 2022-05-07 20:31:32 följande:
    Om du kan betala 12500 kr i hyra så tacka ja. Är uppsägningen 3 månader? Du kan alltid leta vidare efter en annan lägenhet om du eventuellt skulle vilja ha en med lägre hyra eller inte trivs i området. Det kan ta lite tid i en ny stad att hitta de stadsdelar man trivs bäst i och vill bo i. 
    Det stämmer att uppsägningstiden är 3 månader och kontraktet kommer vara bindande i 1år. Jag har god ekonomi så kan betala hyran utan problem. Jag tänker spara lite mer och köpa eget som sagt då vet man mer om staden och de olika områden. 
  • AMCG
    Lunaaaa skrev 2022-05-07 20:42:35 följande:
    Det stämmer att uppsägningstiden är 3 månader och kontraktet kommer vara bindande i 1år. Jag har god ekonomi så kan betala hyran utan problem. Jag tänker spara lite mer och köpa eget som sagt då vet man mer om staden och de olika områden. 
    Så du som hyresgäst har 3 månaders uppsägningstid och hyresvärden har 1 års uppsägningstid. 

    Verkar lägenheten ok och du har råd så är det bättre att ha en bostad än att riskera att stå utan. Skulle du inte trivas eller vill lägga mer pengar på att spara till kontantinsatsen så kan du försöka hitta något billigare innan du kan köpa bostad. 
  • Utedasset

    1a handskontrakt men bindande i ett år? Aldrig hört nåt liknande? Vilket bostadsbolag/hyresvärd är det?

Svar på tråden Lägenhet Göteborg