• Anonym (Kaffedraken)

    Måste jag betala besöket?

    De ringde och upplyste mig att jag inte kommit på min tid och att jag kommer debiteras för det. Jag sa att jag avbokat via mail för flera dagar sen, men de påstår att de inte fått det.
    Vad händer nu? Har verkligen inte råd att lägga de summorna på det och jag avbokade ju faktiskt.

  • Svar på tråden Måste jag betala besöket?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Rätt märkligt att de inte är mer tydliga för allas skull.

    Jag jobbar med kundtjänst och det fungerar oftast dåligt att utgå ifrån att kunden förstår saker man ej skriver ner tydligt.

    Håller det ens juridiskt att ? kunden borde ha fattat? ?

  • Anonym (Kaffedraken)
    EpicF skrev 2022-05-09 18:41:56 följande:
    24timmar innebär att det är vardagar. Förstår du inte det? Företag som har stängt under helgen varken svarar eller ser på mailen på helgen när de är lediga. Så ja, du får vacker betala. 
    Källa på det ? Tack. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    mari123 skrev 2022-05-10 16:48:48 följande:
    Ja skulle aldrig avboka ngt via mail utan ringa personligen. När jag har en tid hos min tandläkare T EX och det värsta skulle hända och jag blev sjuk så skulle jag ringa samma sekund som kliniken öppnade (var jag för sjuk för att ringa så skulle jag be ngn anhörig) och förklara vad som hänt och jag kan inte tänka mig att jag skulle bli debiterad. Man har ju ofta ett värde som kund också!
    Samma här
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Nn) skrev 2022-05-09 18:28:50 följande:

    Om du avbokat fredag kväll efter stängning och tiden var iag så lär du få betala. Brukar ju stå hur långt i förväg man ska avboka. Brukar vara 24h vardagar men då skulle du avbokat fredag senast det klockslag du skulle vara där på måndagen. 


    Källa på detta , tack. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    mari123 skrev 2022-05-10 16:48:48 följande:
    Måste jag betala besöket?

    Ja skulle aldrig avboka ngt via mail utan ringa personligen. När jag har en tid hos min tandläkare T EX och det värsta skulle hända och jag blev sjuk så skulle jag ringa samma sekund som kliniken öppnade (var jag för sjuk för att ringa så skulle jag be ngn anhörig) och förklara vad som hänt och jag kan inte tänka mig att jag skulle bli debiterad. Man har ju ofta ett värde som kund också!


     


    Det skulle jag också. 
    Jag är gift med en tandläkare själv.

    På andra sidan varken min man eller företaget jag jobbar på skulle stämma en kund över sek 2000 med argumentet de borde ha fattat.

    På företaget jag jobbar på får kunderna ? rätt? även om de har fel och vi har allt nerskrivet i köpvillkoren de godkänner.

    PR och reklam kostar så mycket mer än några avbokade besök / varor.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det som gör det svårt att svara på din fråga är att verkar vara en privatläkare. Det handlar om 2000 kr. Om detta varit hos en läkare som är regionbundet så hade fredagskväll räckt. 24 timmar är 24 timmar även på helgen. Inom vissa regioner måste man betala dubbla beloppet om man uteblir vid ett icke avbokat besök. MEN?.Nu verkar detta vara en läkare som inte har avtal med regionen och då kan andra regler gälla. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Knepigt) skrev 2022-05-11 20:33:07 följande:

    Det som gör det svårt att svara på din fråga är att verkar vara en privatläkare. Det handlar om 2000 kr. Om detta varit hos en läkare som är regionbundet så hade fredagskväll räckt. 24 timmar är 24 timmar även på helgen. Inom vissa regioner måste man betala dubbla beloppet om man uteblir vid ett icke avbokat besök. MEN?.Nu verkar detta vara en läkare som inte har avtal med regionen och då kan andra regler gälla. 


    Ts har väl inte skrivit att det rör sig om vård?
    kan lika gärna handla om frisörbesök tex. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (24hinnan) skrev 2022-05-11 20:37:34 följande:
    Ts har väl inte skrivit att det rör sig om vård?
    kan lika gärna handla om frisörbesök tex. 
    Sorry! Missade det. Då blev det fel. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det var detta inlägget som fick mig att missförstå.


    Anonym (24hinnan) skrev 2022-05-11 20:37:34 följande:
    Ts har väl inte skrivit att det rör sig om vård?
    kan lika gärna handla om frisörbesök tex. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Knepigt) skrev 2022-05-11 20:50:24 följande:

    Det var detta inlägget som fick mig att missförstå.


    //
    Jag tolkar det inlägget ?helt annat privat företag? att det inte rör sig om vård alls. Men tycket inte det ska spela någon roll rent juridiskt. 

    Hur har det gått TS?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Det) skrev 2022-05-10 21:42:31 följande:

     


    Det skulle jag också. 
    Jag är gift med en tandläkare själv.

    På andra sidan varken min man eller företaget jag jobbar på skulle stämma en kund över sek 2000 med argumentet de borde ha fattat.

    På företaget jag jobbar på får kunderna ? rätt? även om de har fel och vi har allt nerskrivet i köpvillkoren de godkänner.

    PR och reklam kostar så mycket mer än några avbokade besök / varor.


    ...och här har kunden dessutom inte fattat fel. Står det "24 timmar" och inget mer, så är det det som gäller. Som sagt, det skulle kunna finnas någon som kollar mailen lite då och då, även på helgen. som min arbetsgivare gör. Det är inget underligt att förutsätta att det är så, om inget annat står. 
Svar på tråden Måste jag betala besöket?