• EbbaStina

    Bokade direktflyg till usa, måste nu byta i Frankfurt!

    Hej! Min dotter ska resa till usa i sommar. Och eftersom det är så länge sen hon flög så vill hon ha direkt flyg, så vi bokade det. Nu har hon fått mejl om att det ändrats, och att hon måste byta flyg i Frankfurt! Kan de göra så? Hon flyger med United Airlines. (Vet ej om detta är rätt forum, hittade inget bättre ;))

  • Svar på tråden Bokade direktflyg till usa, måste nu byta i Frankfurt!
  • Anonym (Frippe)
    EbbaStina skrev 2022-05-09 19:54:46 följande:
    Bokade direktflyg till usa, måste nu byta i Frankfurt!

    Hej! Min dotter ska resa till usa i sommar. Och eftersom det är så länge sen hon flög så vill hon ha direkt flyg, så vi bokade det. Nu har hon fått mejl om att det ändrats, och att hon måste byta flyg i Frankfurt! Kan de göra så? Hon flyger med United Airlines. (Vet ej om detta är rätt forum, hittade inget bättre ;))


    Självklart kan ett bolag göra förändringar i sina rutter. Det står säkert i det finstilta. Däremot får du väl kolla upp vad ni har för rättigheter i form av att byta datum eller helt boka av, om de inte alls kan erbjuda direktflyg?
  • Anonym (G)

    Men United Airlines har aldrig flugit direkt från Sverige. Var det SAS hon skulle flyga med? Alternativt Continental?

  • Anonym (Dagens i-landsproblem)

    Självklart kan de göra det och vet du, hon överlever.

  • Tow2Mater

    Mycket irriterande, men tyvärr kan det hända. Hur gammal är dottern? Kolla på flygplatsens gate layout, borde finnas on-line, så hon vet vart hon ska gå.

  • Tihi
    Anonym (G) skrev 2022-05-09 21:53:13 följande:
    Men United Airlines har aldrig flugit direkt från Sverige. Var det SAS hon skulle flyga med? Alternativt Continental?
    Jag älskar när folk som inte har en aning om vad dom pratar om ska låtsas veta allt. Continental gick i graven 2012 (uppköpta av United) så jag kan garantera att TS inte har bokat en biljett med det bolaget om hon inte har en tidsmaskin förstås. United har flygit direkt mellan Stockholm-Newark sen runt 2005 så det är ganska länge nu. 
  • EbbaStina

    Dottern är 20, men har aldrig flugit själv. Vi avbokade flyget, o hoppas på att få pengarna tillbaka?Bokar SAS istället. Även där kan det ju ändras om man har otur, men då blir det mellanlandning i Oslo eller Köpenhamn vad jag fattade det som, och det känns ju lite bättre?

  • Spucks
    EbbaStina skrev 2022-05-12 08:36:56 följande:

    Dottern är 20, men har aldrig flugit själv. Vi avbokade flyget, o hoppas på att få pengarna tillbaka?Bokar SAS istället. Även där kan det ju ändras om man har otur, men då blir det mellanlandning i Oslo eller Köpenhamn vad jag fattade det som, och det känns ju lite bättre?


    Men snälla ni ... en 20åring? Jag förstå ju att det är bekvämare att flyga direkt, men en 20åring ska väl ändå klara av att byta flygplan. Det är ingen vetenskap direkt. Att byta flygplan funkar precis på samma sätt som att hitta rätt vid direktflyg - man letar rätt på anslagstavlan, kollar vad som står för ens eget flyg, sedan följar man skyltarna till sin gate. 
  • EbbaStina
    Spucks skrev 2022-05-12 10:23:56 följande:
    Men snälla ni ... en 20åring? Jag förstå ju att det är bekvämare att flyga direkt, men en 20åring ska väl ändå klara av att byta flygplan. Det är ingen vetenskap direkt. Att byta flygplan funkar precis på samma sätt som att hitta rätt vid direktflyg - man letar rätt på anslagstavlan, kollar vad som står för ens eget flyg, sedan följar man skyltarna till sin gate. 
    Ja, det kanske inte är så komplicerat?? Men har hört så många skräckhistorier om att folk missar flyg och ohjälplig personal ????
  • Anonym (L)
    EbbaStina skrev 2022-05-12 13:24:00 följande:
    Ja, det kanske inte är så komplicerat?? Men har hört så många skräckhistorier om att folk missar flyg och ohjälplig personal ????

     


    Ja , det kan man förstå. Vi fick vänta i Frankfurt en dygn på grund av försenat flyg. 


    Det var riktigt irriterande , eftersom det det skulle ha varit vår enda lediga dag inför en konferan.

    Det händer inte så ofta , men tråkigt för de som drabbas.

  • Anonym (F)
    EbbaStina skrev 2022-05-12 13:24:00 följande:
    Ja, det kanske inte är så komplicerat?? Men har hört så många skräckhistorier om att folk missar flyg och ohjälplig personal ????
    Se till att ha incheckat bagage. Är väskan väl på plats i planet efter bytet så är de betydligt mer motiverade att vänta även på väskans ägare.

     (Annars måste de packa ur väskan, vilket kan ta riktigt lång tid.)
Svar på tråden Bokade direktflyg till usa, måste nu byta i Frankfurt!