• Mon 9 May 2022 20:04
    7187 visningar
    8 svar
    8
    7187

    Hittade massvis av äldre blöjor - Vad göra med dem?

    Håller på att städa ur föräldrarnas hem och hittade på deras vind flertal kartonger med äldre blöjor till barn.
    Blev först väldigt konfunderad varför men kom sedan på att mamma under massvis av år varit dagmamma och antagligen lagt undan blöjor som blivit över då jag vet att hon fick blöjor via kommunen när hon jobbade och sen tror jag de har glömts bort

    Nu har vi hittat säkert 7-8 st större kartonger med alla möjliga blöjor tror det är allt från 80 talet till typ 2000 talet

    Det finns kartonger med raka blöjor sådana där blöjor som man knöt med plastsnibbar, finns mängder med snibbar också.

    Har hittat blöjor som man hade med speciella färgade byxor, tror de kan ha hetat T-blöjor.

    Sen flera kartonger med äldre tejpblöjor från Pampers och Libero i rosa och blå paket, Står Girl och Boy på dem, Vet inte hur de kan vara olika.

    Öppnade något paket och tejper och annat verkar funka på blöjorna men vad tusan ska man göra med allting 

    Går något att använda, tänkte på de modernare tejpblöjorna eller vad ska man göra med allt. Är tillräckligt mycket för att fylla en halv släpvagn, Några förslag och tips vad man ska göra med allt?

  • Svar på tråden Hittade massvis av äldre blöjor - Vad göra med dem?
  • Anonym (B)
    Mon 9 May 2022 21:02
    #1
    -1

    Skicka till ett barnhem i något utvecklingsland som kan ha nytta av blöjor kanske? 

  • Anonym (E)
    Mon 9 May 2022 21:28
    #2
    -1

    Det har varit uppe förut. Så pass gammal plast brukar inte vara aktuellt för någon instans.

  • Anonym (Släng­a)
    Mon 9 May 2022 21:36
    #3
    -1

    Risken att blöjorna faktiskt är förstörda eller inte duger är överhängande.
    Mottog själv gamla blöjor, men tyvärr hade de sugit år sig fukt, vilket märktes först när vi öppnade paketet. Och snackar du om blöjor från 80-90-00 talet så är ingen intresserad.

  • Anonym (Släng­)
    Mon 9 May 2022 22:10
    #4
    -1

    Soptippen/Brännbart.

  • Wed 11 May 2022 10:48
    #5
    +2

    Kan du ta bilder på dom? Släng dom absolut inte, jag kan vilja köpa och många äldre blöjor är sälsynta eftersom det ej görs fler så öppna inte paketen. Vissa oöppnade paket kan gå för flera tusen kr Gamla pampers har sålt för över 25 000 kr kolla denna för 11 000 kr så om du vill skicka bilder så kan jag värdera dom och köpa ifall det finns någon jag inte har i min samling annars finns det massor av andra som kommer vilja köpa så släng inte bort dom. Min email skrev jag i ett meddelande till dig 

  • Wed 11 May 2022 11:05
    #6
    +2

    Är det denna pampers for girls du har så är den 4000 kr fast det kan vara mycket mer eller mycket mindre beroende på årtal och storlek 

    Och Libero blöjorna blir svårare att sätta pris på för det finns nästan inga gamla libero blöjor kvar så dom kan du få ganska mycket för med tror jag annars kan du donera dom till Libero för företaget har inte vissa utav sina gamla blöjor.

  • Wed 11 May 2022 11:10
    #7
    +1

    Du skulle kunna höra av dig till lämpliga museum eller föreningar för att höra om de är intresserade av gamla blöjor. Jag kan tänka mig att de skulle kunna få användning för dem på någon utställning när de bygger upp miljöer (en del museum ägnar sig ju åt hyfsat närtid).

  • Anonym (sopor­)
    Sat 14 May 2022 17:53
    #8
    -1

    Hej.

    Jag skulle slänga dem, så gamla blöjor nog inte så de passar nog bäst som brännbara sopor.
    Så ta och släng dem på en gång nu, antar att ni har ännu mer ni måste ta tag i...

Svar på tråden Hittade massvis av äldre blöjor - Vad göra med dem?