• blomman9

    Ma eller tidigare gravid?

    Hej!
    Nu är det så att jag måste få skriva av mig lite och höra andra erfarenheter.
    Jag är tidigt gravid med mitt tredje barn, jag plussade 28/4 med svaga utslag på stickor och gravid 1-2 på cb digital, vilket då säger att jag var gravid i ca v.3-4. 

    Nu till det knepiga, senaste mensens första dag var ca 3/3 och efter barnmorskans uträkning skulle jag då redan va i v.9-10 vilket inte alls känns rätt. Jag var på vul 6/5 för att jag haft en liten blödning och deras uträkning var då också v.10, men vid ultraljudet syntes då bara en hinnsäck.

    Kan jag vara tidigare gravid och att ägglossningen och befruktningen kan ha skjutits på eller är det kört för min del som det är enligt barnmorskan som gjorde ultraljudet?

  • Svar på tråden Ma eller tidigare gravid?
  • MagganTop

    om din senaste mens var 3/3 så stämmer det att du borde vara omkring v 10. Att du fick svaga utslag på graviditetstest kan vara att hcg är på väg ur kroppen tyvärr. men du borde få ett till ultraljud för att utesluta/bekräfta missfall?

  • blomman9

    Mina tester blev bara starkare efter mitt första svaga plus och igår var det som starkast och kan nog inte bli starkare så det har varit en tydlig ökning.

    Jag testade mig innan mitt första plus flera gånger som inte visade någonting för att sedan bli positivt, så jag känner mig osäker för tillfället och jag vill inte göra en abort med detsamma som barnmorskan vid ultraljudet sa utan det känns som jag vill vänta ett par veckor och sedan få göra ett nytt vul bara för att helt vara på den säkra sidan..

    Jag har alla symptom kvar som också ökar, jag vet inte hur kroppen fungerar om det skulle vara ett ma då jag aldrig varit med om det innan.

  • MagganTop
    blomman9 skrev 2022-05-10 16:10:55 följande:

    Mina tester blev bara starkare efter mitt första svaga plus och igår var det som starkast och kan nog inte bli starkare så det har varit en tydlig ökning.

    Jag testade mig innan mitt första plus flera gånger som inte visade någonting för att sedan bli positivt, så jag känner mig osäker för tillfället och jag vill inte göra en abort med detsamma som barnmorskan vid ultraljudet sa utan det känns som jag vill vänta ett par veckor och sedan få göra ett nytt vul bara för att helt vara på den säkra sidan..

    Jag har alla symptom kvar som också ökar, jag vet inte hur kroppen fungerar om det skulle vara ett ma då jag aldrig varit med om det innan.


    Det är ju tyvärr det som är så tråkigt vid ma, kroppen tror att den är gravid. vi hade varit på ul och sett hjärta slå, sedan 6 veckor senare upptäcktes det att fostret dött bara några dagar senare från det första ultraljudet, min mage hade fortsatt o växa och hade symtom. Så blev verkligen lurad av min egna kropp. Testade positiv två månader efter aborten så det var långdraget. 

    tycker verkligen du ska få ett andra utlåtande om någon vecka! Vem vet, det kanske är ett mirakel Hjärta
  • blomman9

    Jag beklagar ditt ma, så sorgligt..Rynkar på näsan
    Tack snälla för att du delar med dig av dina erfarenheter, jag ska absolut be att få ett andra vul bara för att vara på den säkra sidan! Jag hoppas så innerligt på ett mirakel, men om inte skönt att få ett svar och kunna blicka framåtHjärta

  • Maymom
    blomman9 skrev 2022-05-10 20:40:48 följande:

    Jag beklagar ditt ma, så sorgligt..Rynkar på näsan
    Tack snälla för att du delar med dig av dina erfarenheter, jag ska absolut be att få ett andra vul bara för att vara på den säkra sidan! Jag hoppas så innerligt på ett mirakel, men om inte skönt att få ett svar och kunna blicka framåtHjärta


    Innan jag fick tabletter för att få ut mitt ma gjordes också en extra koll veckan efter det första. Och vid första ul så tog hon in en till för att bekräfta det hon såg. Och det var i v.13-14. (Avstannat i 9+0) Så det ska absolut kollas igen innan du gör nåt för att få ut det.

    låter ju märkligt om hcg ökar, det kan ju stanna kvar på hög nivå efter missfall, men frågan är om det kan öka?
  • blomman9

    Ja jag tycker att det är konstigt hon inte erbjöd mig en koll till för att säkerställa att det verkligen har avstannat. 
    Jag gjorde detta vul hos en privat klinik och jag har pratat med mig barnmorska om detta och fick idag göra ett blodprov för att se vad hcg visar, samt har jag pratat med en annan barnmorska som uttryckte att resten inte bör öka om det är en avstannad graviditet, så jag får helt enkelt vänta och se vad som händer!

    Kanske jag har sån tur att allting blev senare denna cykel och att jag var för tidig på vul förra veckan för att se någonting????????

  • blomman9

    Fick göra 2 blodprover för att se hcg och det ökade fint så igår gjorde jag ett nytt vul och där låg en liten böna med pickande hjärta!Glad

    Så någonting blev ju knas med min ägglossning så det absolut inte stämde med senaste mensen, så skönt nu att fått de bekräftat och tack för era svarHjärta

  • Maymom
    blomman9 skrev 2022-05-31 14:43:03 följande:

    Fick göra 2 blodprover för att se hcg och det ökade fint så igår gjorde jag ett nytt vul och där låg en liten böna med pickande hjärta!Glad

    Så någonting blev ju knas med min ägglossning så det absolut inte stämde med senaste mensen, så skönt nu att fått de bekräftat och tack för era svarHjärta


    Så härligt att höra!
    lycka till framöver!Skrattande
Svar på tråden Ma eller tidigare gravid?