• Anonym (Ledsen förälder)

    Ansöka om ensam vårdnad

    Mina barn far illa hos den andra föräldern. Trotts upprepade orosanmälningar så vägrar hen att ändra sig. 

    Det har gått så långt att socialtjänsten vill ta barnen ifall ts inte lyckas skydda dem från den andra vårdnadshavaren.

    De, socialtjänsten, säger att de inte får rekommendera mig att söka ensam vårdnad men jag tycker mig kunna läsa detta mellan raderna. 

    Så till frågorna.

    Får socialtjänsten berätta i en vårdnadstvist ifall de rekommenderar att ts får ensam vårdnad eller får de inte säga det då heller? 

    Vad brukar krävas för att få igenom ensam vårdnad? Ifall socialtjänsten säger att de vill omhänderta barnen ifall den andre föräldern inte fråntas vårdnaden är det tillräckligt? 

    Jag vill helst inte skriva exakta händelser här om ifall att den andra föräldern tittar här på fl, men om du skriver i tråden och inte är anonym så kan jag berätta via PM?

    Tacksam för hjälp och support

  • Svar på tråden Ansöka om ensam vårdnad
  • Anonym (RR)
    Anonym (Ledsen förälder) skrev 2022-05-10 16:37:01 följande:
    Så till frågorna.

    Får socialtjänsten berätta i en vårdnadstvist ifall de rekommenderar att ts får ensam vårdnad eller får de inte säga det då heller? 

    Vad brukar krävas för att få igenom ensam vårdnad? Ifall socialtjänsten säger att de vill omhänderta barnen ifall den andre föräldern inte fråntas vårdnaden är det tillräckligt? 


    Om du har förtroende för socialtjänsten kan du väl fråga dem direkt?

    Dvs rent generella frågor, inte specifikt om ditt fall.
  • Anonym (Ledsen förälder)

    Ja, jag har tänkt det med men får de svara ifall jag ställer frågor i stil med:

    Om det här hade varit en ensamstående förälder som gjorde så här och vägrade ändra sig trotts upprepade försök från er. Vad hade ni gjort då? Hade ni ansökt om att familjehemsplacera dem? Är det tillräckligt allvarligt? 

    Jag, Ta, anser att det är det, eller åtminstone samtliga av sakerna den andre föräldern gör och vägrar förändra gemensamt gör hen till en så pass olämplig förälder att det skulle behöva komma ifrån hen. 

  • Anonym (Ledsen förälder)
    Anonym (Ledsen förälder) skrev 2022-05-10 16:49:08 följande:

    Ja, jag har tänkt det med men får de svara ifall jag ställer frågor i stil med:

    Om det här hade varit en ensamstående förälder som gjorde så här och vägrade ändra sig trotts upprepade försök från er. Vad hade ni gjort då? Hade ni ansökt om att familjehemsplacera dem? Är det tillräckligt allvarligt? 

    Jag, Ta, anser att det är det, eller åtminstone samtliga av sakerna den andre föräldern gör och vägrar förändra gemensamt gör hen till en så pass olämplig förälder att det skulle behöva komma ifrån hen. 


    Anonym (RR) skrev 2022-05-10 16:41:49 följande:
    Om du har förtroende för socialtjänsten kan du väl fråga dem direkt?

    Dvs rent generella frågor, inte specifikt om ditt fall.

    Jag skriver från mobil och hittade inte hur man citerar. Ovanstående svar var till dig
  • Anonym (Ledsen förälder)
    Anonym (l) skrev 2022-05-10 16:43:54 följande:

    De kan rekommendera. 


    Tack
Svar på tråden Ansöka om ensam vårdnad