• Tue 10 May 2022 19:05
    2751 visningar
    7 svar
    7
    2751

    Smal 20 månaders

    Jag har en son som är cirka 20 månader. Han är 87 cm lång men väger 11,2 kg. Han ser väldigt smal ut, och folk påpekar det heeeela tiden. Han är ganska liten i maten.   har problem med halsmandlar och körtel bakom näsan som ska opereras bort så vi misstänker att det är det som spökar. MEN just min sons vikt har varit en ganska känslig fråga för mig. Jag tönker på honom hela tiden och är orolig för hans skull just för att han är så smal. Det jobbiga är när alla ska upprepa det heeela tiden och säga OJ VAD SMAL eller åååh vilke smal liten kille. Min svärmor är värst, när hon ser honom så ska hon alltid säga 50 gånger per dag HAN ÄR SÅ SMAL. Hon triggar igång mig när hon kommenterar hans kropp. Är det normalt att känna så? är det normalt att man ör så känslig vid en viss fråga? jag vet inte vad som är normalt att känna eller inte för att det känns som att det ör ok för majoriteten att kommentera mitt barns kropp, men det tycker inte jag!! 

  • Svar på tråden Smal 20 månaders
  • Anonym (Föräl­der)
    Tue 10 May 2022 19:42
    #1

    Min första spontana fråga
    Följer han sin kurva. Är han pigg och orkar ?
    Har själv två barn som båda varit smala det mesta av sitt liv. Sonen som är 15 hade en sväng när han var 14 där han inte följde sin kurva utan den var under, då fick han en annan matsedel på skolan och någon månad efter så var skolsköterskan nöjd. 
    Båda ganska petiga i maten - de vet vad de gillar och inte gillar. 

    Säg till eller be barnets pappa säga till sin mamma att låta bli med sina kommentarer ,de kan ju även trigga sonen att få en fel bild av sig själv om han hör henne. 

  • Anonym (Gasel­l)
    Tue 10 May 2022 20:13
    #2

    Min trea är en rätt liten kille, han är nu drygt två år men vid 18,5 månad var han mindre än er son. Han var 84 cm lång och vägde knappt 10 kg. Han planade på kurvan hos BVC så Har extra viktkontroll snart. Han är pigg och glad så jag är inte orolig, han rör på sig extremt mycket och äter bara när han själv vill. Alla påpekar oxå att han är smal men som sagt han mår bra. 


    Fundera på varför det är så känsligt för dig? Vad säger  bvc? följer han sin egen kurva? 

  • Anonym (Stolt­)
    Tue 10 May 2022 20:16
    #3

    Jag var stolt över min dotter som var så liten och smal. Man vill ju inte ha en tjock bebis eller ett tjock barn, det är ju inte roligt?

    förstår inte varför man Skulle ta illa upp över något som bara är bra. 

  • Anonym (L)
    Tue 10 May 2022 20:19
    #4
    Anonym (Stolt) skrev 2022-05-10 20:16:14 följande:

    Jag var stolt över min dotter som var så liten och smal. Man vill ju inte ha en tjock bebis eller ett tjock barn, det är ju inte roligt?

    förstår inte varför man Skulle ta illa upp över något som bara är bra. 


    Man vill ha ett hälsosamt barn som mår bra. Det är väl det viktiga. Eller skulle du svälta en knubbig bebis för att du vill att den skulle vara smal?????

    till TS: jag fattar att du tar illa upp, det är oförskämt av folk att konstant påtala det. Följer din son sin kurva är han ju bara ett smalare barn väl? 
  • Tue 10 May 2022 20:20
    #5

    Jag är också mamma till två smala killar. Bägge räknades som underviktiga vid födseln och äldsta var 50g från att hamna på neo enbart på grund av vikten. I deras fall ligger det nog i generna, deras pappa är smal som en sticka och även jag var smal fram till puberteten (sen kom verkligheten ikapp). Största problemet som jag ser är att det är svårt att hitta byxor som är lagom långa i benen och ändå sitter uppe (framförallt på äldsta som har slutat med blöja).

    De enda som brukar kommentera det är vänner med barn i samma ålder som är tyngre, att mina barn är så mycket lättare att bära på. I ditt fall hade jag nog bara poängterat för svärmor att "Ja, barn ser olika ut och vårt råkade bli smal. Så länge han mår bra gör det väl inget eller?".

  • Tue 10 May 2022 21:43
    #6

    Det är en normal vikt för längden. Åt det lägre hållet, men ändå normalt.
    Ignorera vad folk säger, eller undanbe dig kommentarer eller ge dryga kommentar tillbaka - beroende p
    å din personlighet. Tyvärr tror många att friska, smala barn är underviktiga, trots att det inte är fallet.

  • Anonym (1)
    Tue 10 May 2022 22:31
    #7

    20 månaders har ett intervall på 9 kg till 17 kg med medelvärde på 12,5 kg och längd 76 cm till 94 cm med medelvärde på 85 cm. 


    Din son låter fullkomligt normal tycker jag. De flesta barn är inte tjocka så att säga. Våra barn hade inte riktigt det där babyhullet som många andra. Kanske din son är likadan och inte riktigt har det där klassiska babyhullet (som oavsett inte behöver betyda att babyn väger så extremt mycket mer)? 

Svar på tråden Smal 20 månaders