• mammatill2daniella

    Kan mitt barn få HIV av en napp?

    Hej. Jag har alltid varit rätt hypokondrisk och oroar mig för att mina barn ska råka ut för sjukdomar. Nu har mitt minsta barn börjat på förskolan och en dag när pappan hämtat honom så kom han hem med ett annat barns napp i munnen. Då fick jag lite smått panik över min bacill skräck och tankarna spann iväg. Är det någon som vet ifall tex Hiv eller hepatit smittas via en napp? Då kommer ju mitt barn i kontakt med ett annat barns saliv. Och det är ju omöjligt att veta om det barnet haft sår i munnen osv. Tycker detta är rätt obehagligt att tänka på så någon får gärna skriva något som lugnar mig eller tvärtom. Jag vill bara veta?  har ingen aning om ifall någon på avdelningen har en smitta. Men tänk om någon har och Mitt barn utsätts för smittorisk? Är detta en smittorisk?

  • Svar på tråden Kan mitt barn få HIV av en napp?
  • Anonym (Anonym)

    Du behöver hjälp av en läkare och psykolog, du kommer och bli en för övervakande och hispig mamma. Ditt barn blir överbeskyddat. Livet är tyvärr fyllt av risker som vi inte kan förutse. Normal försiktighet är bra, men inga överdrifter.
    HIV sprids med kroppsvätskor som blod men bara om de kommer i kontakt via slemhinnor och öppna sår.  Vad får dig att bli så nojig att du tror att det andra barnet har HIV.  Visst kan även andra sjukdomar smitta men barn ska också bygga upp en motståndskraft och det gör man om man blir lite utsatt. Givetvis inte av HIV, men av andra småförkylningar med mera.


    om du överbeskyddar ditt bar finns det risk för att det känner sig uteslutet och då kanskedu senare får andra problem. 


    försök att slappna av, du råder inte över ödet.

  • Anonym (E)

    Som tidigare person skrivit behöver du ta itu med din oro. Och läsa på lite. det är extremt få barn som föds med hiv, nuförtiden är behandlingarna så bra att de flesta föds friska om mamman är smittad men får behandling. 


    och det är inte bara napp barnen delar på förskolan, de kommer suga på samma leksaker, ta varandras vattenflaskor mm...
    och ditt barn kommer bli förkyld och förkyld och förkyld, för det blir barn. Det kommer förmodligen få vattkoppor, höstblåsor och tredagarsfeber också.
    men det är extremt osannolikt att det får hiv eller hepatit eller tuberkulos eller denguefeber eller kolera  på förskolan. 
    ta itu med din oro innan den äter upp dig och begränsar dig och ditt barn för mycket.

  • Anonym (Nej)

    Nej, ditt barn kommer inte få HIV.

    Ts, du måste sluta med de här trådarna och söka professionell hjälp!!

  • Anonym (P)

    Nej.

    Ett virus som inte sprids via kyssar sprids såklart inte via nappar heller.

  • mammatill2daniella
    Anonym (Nej) skrev 2022-05-12 10:44:48 följande:

    Nej, ditt barn kommer inte få HIV.

    Ts, du måste sluta med de här trådarna och söka professionell hjälp!!


    Okej?? Vad jag vet så har inte jag frågat om detta tidigare. Mest läskigt att någon tror sig veta något om en person man inte känner... 
  • Anonym (Nej)
    mammatill2daniella skrev 2022-05-12 16:58:37 följande:
    Okej?? Vad jag vet så har inte jag frågat om detta tidigare. Mest läskigt att någon tror sig veta något om en person man inte känner... 
    Nej inte om just detta ämne men om saker du oroar dig för till tusen.
  • Anonym (H)

    Sluta noja och försök att slappna av. Inte helt fräscht att dela napp, men inget man dör av. Finns värre saker våra barn kan drabbas av, jag lovar

  • Anonym (NÄ)

    Väldigt ovanligt att småbarn i Sverige har vare sig Hiv eller hepatit. 
    Men som någon skrev, munherpes är ganska vanligt bland små barn. Men lätt behandlat.
    Jag jobbar i vården och har kontinuerligt kontakt med smitt sjuksköterskor och dom säger att, för att smittas av HIV krävs ganska mycket. Man måste nästan gnugga 2 öppna sår mot varandra för att bli smittad. Dom har träffat många personal som råkat sticka sig på nålar som använts på Hiv smittade, men ändå inte blivit smittade själva.
    Du kan pusta ut och vara lugn. Glad

  • Anonym (Lugn)

    Ett. Risken att ett ?dagis?barn har oupptäckt HIV är inte möjlig.

    Två. Om ett barn på ?dagiset? har HIV så är barnet under behandling. Idag är behandlingen mot HIV så bra att HIV inte smittas. Du kan tex ha oskyddat samlag med en person som har HIV utan att bli smittad om personen sköter sin medicinering. 


    Tre. Jag tycker också att du ska ta hjälp av vården för din bacillskräck.Det är inte bra om du för över denna mycket överdrivna reaktion på ditt barn.

  • Anonym (blä)

    Min mamma har förstört så mycket av mitt liv genom sin jävla hypokondri. 

  • mammatill2daniella
    Anonym (blä) skrev 2022-05-12 22:34:15 följande:

    Min mamma har förstört så mycket av mitt liv genom sin jävla hypokondri. 


    Okej, tack för att du delar med dig. Hypokondri har jag inte. Men dock mycket oro över att mina barn ska råka illa ut. Tycker det är naturligt! Du behöver inte tycka som jag 
  • mammatill2daniella
    SaraL77 skrev 2022-05-12 17:25:33 följande:

    Stackars barn...


    Du hade inte så mycket vettigt att säga så varför ens dela med sig eller lägga ner tid att kommentera i en tråd då. 
  • mammatill2daniella
    Anonym (Lugn) skrev 2022-05-12 22:31:19 följande:

    Ett. Risken att ett ?dagis?barn har oupptäckt HIV är inte möjlig.

    Två. Om ett barn på ?dagiset? har HIV så är barnet under behandling. Idag är behandlingen mot HIV så bra att HIV inte smittas. Du kan tex ha oskyddat samlag med en person som har HIV utan att bli smittad om personen sköter sin medicinering. 


    Tre. Jag tycker också att du ska ta hjälp av vården för din bacillskräck.Det är inte bra om du för över denna mycket överdrivna reaktion på ditt barn.


    Nej kanske inte. Är väldigt mycket barn ifrån olika länder på detta dagis. Det ligger i grund för min oro över just detta. Var inte så länge sedan vården gick ut med ett barn just nu får akut hepatit av okänd orsak. Jag är inte rasist eller något men vet att dessa sjukdomar är vanligare i andra länder. 
  • mammatill2daniella
    Anonym (NÄ) skrev 2022-05-12 17:35:19 följande:

    Väldigt ovanligt att småbarn i Sverige har vare sig Hiv eller hepatit. 
    Men som någon skrev, munherpes är ganska vanligt bland små barn. Men lätt behandlat.
    Jag jobbar i vården och har kontinuerligt kontakt med smitt sjuksköterskor och dom säger att, för att smittas av HIV krävs ganska mycket. Man måste nästan gnugga 2 öppna sår mot varandra för att bli smittad. Dom har träffat många personal som råkat sticka sig på nålar som använts på Hiv smittade, men ändå inte blivit smittade själva.
    Du kan pusta ut och vara lugn.  // Glad


    Tack för att du inte dömer och informerar på ett vettigt sätt. Jag borde nog vara lugn men det är svårt. 
  • Anonym (U)
    mammatill2daniella skrev 2022-05-13 21:13:13 följande:
    Okej, tack för att du delar med dig. Hypokondri har jag inte. Men dock mycket oro över att mina barn ska råka illa ut. Tycker det är naturligt! Du behöver inte tycka som jag 
    Jo, det har du. 
  • Anonym (blä)
    mammatill2daniella skrev 2022-05-13 21:13:13 följande:
    Okej, tack för att du delar med dig. Hypokondri har jag inte. Men dock mycket oro över att mina barn ska råka illa ut. Tycker det är naturligt! Du behöver inte tycka som jag 
    Varför skrev du då i trådstarten att du är hypokondriker?
  • Anonym (X)
    mammatill2daniella skrev 2022-05-13 21:13:13 följande:
    Okej, tack för att du delar med dig. Hypokondri har jag inte. Men dock mycket oro över att mina barn ska råka illa ut. Tycker det är naturligt! Du behöver inte tycka som jag 
    Om du tycker din oro är naturlig så tar du väl upp alla dina frågor med bvc och inte bara googlar och skriver på forum? 
  • Anonym (Lilla)

    Nej det är fullständigt omöjligt.
    Av en helvetes massa anledningar, men tex att HIV inte smittar via saliv.   HIV är ingen sjukdom som smittar lätt, inte ens om man har oskyddat sex eller sticker sig på en kanyl.    Risken finns då, men den är liten.
    Att bli smittad av napp eller kyssar etc är inte möjligt alls.
    Jag har läst detta på min utbildning,  så jag är säker. 

Svar på tråden Kan mitt barn få HIV av en napp?