• Anonym (Bonusmamman)

    Bonusbarn som har det jobbigt efter separationen, tips mottages

    Jag har sedan 1,5 år tillbaka varit bonus mamma till två barn i lågstadieåldern. Det är 2,5 år sedan min sambo skiljde sig från barnens mamma. Vi var särbos under 1 år och har nu levt som bonus familj i ett halvår, jag har ett barn sedan tidigare i samma ålder som mina bonusbarn. Barnen har från början gått väldigt bra ihop med mitt barn och även med mig tycker jag, vi har en fin relation och det mesta funkar fint med det finns en sak som är lite jobbig och det är att barnen fortfarande är väldigt ledsna på grund av separationen, dom pratar mycket om att dom helst vill att mamma och pappa bor tillsammans och dom pratar mycket att dom vill göra saker tillsammans som "familj" vilket dom gjorde mycket under första året efter separationen, dom firade högtider ihop, åkte på semester, åt middag ihop osv sen har jag och min sambo pratat mycket om att det nog är att inge barnen falska förhoppningar bara. Alla hämningar och lämningar är fortfarande väldigt jobbiga och långdragna där den ena föräldern ska gå in till den andre och barnen vill inte att föräldern ska åka och de blir mycket skrik och grin och tillslut måste föräldern ändå åka och barnen får panik. Jag tror på korta, snabba lämningar och hämtningar, kanske via förskola/skolan då jag gjort så med mitt barn å de funkat bra men min sambo tycker att barnens mamma får bestämma. Jag tänker att barnen efter 2,5 år borde ha vant sig och inte hålla på såhär. För mitt barn var de jobbigt i några månader sen vande sig hen sakta men säkert å inga konstigheter har de varit sedan dess men vi har å andra sidan inte heller umgåtts alls efter separationen. Vad är de bästa för barnen egentligen och hur kan man hjälpa dom? Jag tänker att hjälpa från någon familjerådgivning kanske är på sin plats 
  • Svar på tråden Bonusbarn som har det jobbigt efter separationen, tips mottages
  • Anonym (C)

    Jag kan ju känna att det där såklart är väldigt olika för olika barn, och att du inte riktigt kan utgå ifrån ditt eget barn. Samtidigt så är min spontana tanke annars lite som du tänker att som det är nu inte funkar och att det vore vettigt att testa något annat sätt. 

    Hos oss gjorde vi också så först att vi lämnade hos varandra och det var ju total katastrof, det blev separationsångest varje gång. Vi började köra bytesdag på måndagar istället, att den ena föräldern lämnar på fsk/fritids på morgonen och den andre hämtar efter jobbet. Då blev det ändå bara en vanlig lämning som det ju är hos både mig och pappa och de får dagen på sig att ställa om, eller hur man ska säga. Vilket funkar bättre, visst kan de fortfarande få separationsångest och bli lite ledsna ibland men oftast går det bra.

    Speciellt yngsta har en jobbig period nu när hon är väldigt ledsen vid lämningar på fsk oavsett dag då hon dels saknar den förälder som hon inte är hos under veckan och dessutom saknar den förälder hon är hos när hon är på fsk, så dubbelt upp liksom. 

    Men gör de aldrig något tillsammans allihop längre? Jag tycker ju inte det nödvändigtvis är något negativt om relationen mellan föräldrarna funkar. Jag tänker födelsedagskalas osv. Sen är det väl okej att önska att ens föräldrar levde ihop, det uttrycker mina barn också ibland trots att det gått snart 3 år, och då gör ju inte jag och barnens pappa saker tillsammans med barnen, även om vi har ett bra samarbete. Jag tycker det är fullt förståeligt att de känner så, att de vill ha båda sina föräldrar hela tiden liksom. 

  • Anonym (G)

    Ja det tror jag det att barnen reagerar, de är sunda! 

Svar på tråden Bonusbarn som har det jobbigt efter separationen, tips mottages