• Anonym (Anonym)

    Exkluderad på jobbet

    Jag är ny på jobbet och arbetat där cirka 3 månader. Det är en väldigt liten arbetsplats med endast ett fåtal kollegor. Jag kommer bra överens med alla kollegor och försöker alltid vara trevlig och social.Snart ska det vara en kickoff med jobbet och jag tänkte gå. Tyvärr är jag dock inte lika pepp längre. Häromdagen i personalrummet när alla satt och åt lunch bjöd en kollega in en annan kollega till en fördrink. Jag blev inte tillfrågad fast jag satt där bredvid. Vet att alla andra kollegor förutom cheferna är inbjudna till det här. 


    Tycker ni att det är okej att göra så här precis framför en? jag har inget otalt med någon av kollegorna. Vi brukar prata och ha trevligt tillsamman. Jag är också i samma ålder som de andra. Jag kan acceptera att de inte är intresserade av mig eller att vi inte har något gemensamt, men att de berättar om fördrinken framför mig känns så konstig. Det är heller inget missförstånd där jag missat att jag är bjuden. Ingen har nämnt något om fördrinken till mig. Det har funnits tusen tillfällen att bjuda in mig. Vet att jag är känslig och förstorar upp det här men kan inte släppa det. Har egentligen ingen lust att dyka upp på kickoffen. 

  • Svar på tråden Exkluderad på jobbet
  • Anonym (T)

    Inte alls okej beteende av dina kollegor. Vilka ohyfsade tölpar. 

  • Anonym (Oioi)

    Det är inte OK att exkludera. Men de tänkte sig kanske inte för. På min arbetsplats är vi ett litet gäng som inte bara är kollegor utan även vänner. Vi försöker vara försiktiga när vi planerar att träffas utanför jobbet men det händer att någon råkar säga något som andra hör. Dock utesluter vi ju inte enbart en person.

    Jag tycker dock du ska gå på kickoff-en. Du har bara jobbat där 3 månader, de känner dig inte än och kanske inte ens fattar att du skulle tycka det var roligt att få komma på fördrink hos någon av dem.

    Ge det lite mer tid, om ett halvår eller år kommer du säkert bli lika inbjuden som de andra, kanske är det tillomed du som är den som bjuder in.

    Om du drar dig undan blir det ju motsatt effekt till vad du vill, att bli inkluderad. Så gå på kickoffen, ha så kul du kan, fortsätt lära känna dina kollegor så kommer det bli bra!

  • Tecum

    De kanske brukar umgås utanför jobbet och då är det inte konstigt att fråga så.

    Häng inte upp dig på det, gå på kickoffen och bygg upp en kontakt med kollegorna.

Svar på tråden Exkluderad på jobbet