• mamax2

    HCG ökning med 50% vad innebär det ?

    Hej 

    jag har gått i en veckas tid nu med oro i magen, den 25/4 plussade jag supersvagt, väntade på att jag skulle börja må illa osv då det kommit jättetidigt mina första två graviditeter. 


    haft ont i magen från och till men i hela magen inte på ett specifikt ställe, i måndags kom en rödrosa flytning och jag blev mycket orolig och åkte in , jag har räknat ut själv att jag är i v6+4 , på ultraljudet såg man ingenting, inte ens en hinnsäck, jag fick ta blodprover som visade HCG 840 , fick komma tillbaka på ytterligare ultraljud och prover två dagar senare och igår ringer jag gyn och kvinnan säger att det ökat till 1250 och att det tyder på en fungerande och frisk graviditet men sen ringer läkaren jag haft upp mig idag och säger att det bara ökat med 50% och att det borde ha ökat med 100% vilket gör mig super orolig, känns som att vi blir kastade runt som en vante, vi vet ingenting, är det någon här som upplevt liknande ? misstänker utomkved då som inte ser något alls på ultraljud men jag har inga symtom alls på det. Kan jag vara för tidigt gången ? ???? 

    kram 

  • Svar på tråden HCG ökning med 50% vad innebär det ?
  • Anonym (Hmm)

    Om man inte ens ser en hinnsäck så är du INTE i vecka 6+4. Antingen missfall eller inte så långt gången, men det borde läkaren ha berättat för dig hur det fungerar med det.

  • mamax2

    Tack , det konstiga är att jag visade superstarka Streck igår och ?gravid 2-3 veckor? den 25/4 visade den ?gravid 1-2 veckor? 

  • Anonym (Hmm)
    mamax2 skrev 2022-05-13 18:39:49 följande:

    Tack , det konstiga är att jag visade superstarka Streck igår och ?gravid 2-3 veckor? den 25/4 visade den ?gravid 1-2 veckor? 


    Ja men det betyder inte mer än att hormonerna tolkas som att de uppgår till en viss nivå. Jag skulle aldrig lita mer på en digital sticka än på ett ultraljud där du har svart på vitt att läkaren inte ens ser en hinnsäck. Så även om du är gravid så är du inte så långt gången som du tycks tro. Du kanske har räknat ut exakt utifrån när ni haft sex men du skulle behöva vänta ett par veckor och sedan göra ett nytt UL för att se om det finns något där och hur långt gången du faktiskt är.
  • Anonym (sep)

    För mig ökade hcg inte massor, alltså det dubblerades inte varannan dag men det är so far en fungerande graviditet och jag är i vecka 9. Jag hade också helt fel i min uträkning och var en vecka tidigare än jag trodde och därför syntes bara en hinnsäck vid vul. Nästa vul syntes allt som det skulle. Hoppas det går bra för dig!

Svar på tråden HCG ökning med 50% vad innebär det ?