• Kvarna

    Inflationen

    Vi är antagligen på väg in i den största ekonomiska krisen sen 1990-talet och den blir kanske ännu värre.

    Jag tror den blir ännu värre än då, finanskrisen 2008 är bara en lätt vind i jämförelse.

    Varför jag tror det blir värre denna gången är för att stater/länder vräkte ut pengar i systemet under pandemin, värdet på pengar har därmed minskat.

    Världen är mer sammanbunden där vi är mer beroende av varandra. Kedjan riskerar att brytas och att det uppstår flaskhalsar då bränsle och energipriserna skenar vilket kommer leda till att efterfrågan blir större än tillgången vilket kommer öka priserna ytterligare.

    Lägg till att riksbanken och deras motsvarigheter egentligen redan spelat ut sina kort, de kan inte längre sänka räntan och dom kan inte heller fortsätta spotta ur sig stödpaket för att stimulera ekonomin. Det enda de kan göra är att höja räntan men då minskar folks konsumtionskraft och företagen får svårare att låna och om inte annat så minskar deras chanser att göra vinster som de kan återinvestera.

    Så därför har jag svårt att se hur kraschen ska kunna undvikas?

    Något som mitt i allt ändå är positivt är att folk ännu så länge har jobb och konsumerar. De allra flesta länderna i Europa har relativt lite skuld.

    Men som sagt bränsle och energifrågan kommer ta många år att lösa, åtgärderna för att stötta ekonomin är utspelade, Europas länder är byggda så att alla är beroende av varandra. 

    Så hur hård tror du kraschen kommer bli?

  • Svar på tråden Inflationen
  • SierraLeone

    Tror inte att det blir en krasch. Problemet är ju att vi handlar för mycket varor och tjänster och det bland annat har ökat inflationen (förutom el och drivmedel). De höjer räntan för att vi ska handla mindre så att inflationen sänks. Inflationen väntas ligga på 3% 2023 vilket ändå kan ses som ok om man jämför med den inflationen vi har nu. Tror verkligen inte att en krasch kommer att ske men det kommer bli tuffare ekonomiskt för de som har bolån. Börja spara redan nu en buffert så klarar du dig igenom den krisen också. 

  • Kvarna
    SierraLeone skrev 2022-05-15 02:56:57 följande:

    Tror inte att det blir en krasch. Problemet är ju att vi handlar för mycket varor och tjänster och det bland annat har ökat inflationen (förutom el och drivmedel). De höjer räntan för att vi ska handla mindre så att inflationen sänks. Inflationen väntas ligga på 3% 2023 vilket ändå kan ses som ok om man jämför med den inflationen vi har nu. Tror verkligen inte att en krasch kommer att ske men det kommer bli tuffare ekonomiskt för de som har bolån. Börja spara redan nu en buffert så klarar du dig igenom den krisen också. 


    Inflationen beror ju inte på att vi konsumerar för mycket.

    Hur mycket eller lite vi konsumerar beror ju på hur mycket pengar som finns i samhället och hur lätt det går att få tag i pengar. Det är snarare ett mått på inflation istället för en anledning till inflation.

    Ett av riksbankens scenarion är att vi till och med kommer öka konsumtionen trots ökade räntor där folk istället väljer att spara mindre.

    Det värsta scenariot är att räntor höjs, vi slutar konsumera, folk blir arbetslösa och efterfrågan fortsatt kommer vara starkare än tillgången. Kommer vi dit finns det egentligen inget centralbankerna kan göra. Att laborera med räntan är då lönlöst.

    Det som oroar i närtid är ju energi och drivmedelspriser, de går ju inte ner för att riksbanken höjer räntan och priset på energi och drivmedelspriser sätts av omvärlden och mycket talar för att det fortsatt kommer öka.

    Så nuvarande situation påminner om den som var på 1970-talet med ökad inflation, försvagad tillväxt(minskad konsumtion) och ökad arbetslöshet. 
  • SierraLeone

    Inflation påverkas av många saker, bland annat efterfrågan på varor och tjänster. Efter pandemin har hushållen börjat konsumera enormt vilket har höjt inflationen. El och bensin står för dryga 1.5%-2% av inflationen om jag minns rätt som har gjort att inflationen ökar på andra håll eftersom leveransen kostar för kläder och mat från andra länder. Det blir en snöbollseffekt och resten är vi vanliga människor som köper för mycket just nu som gör att säljare av varor och tjänster kan öka prisen för att efterfrågan av varor är stor. Om efterfrågan på varor är liten sänks priset på varor och tjänster vilket riksbanken vill uppnå genom att öka räntan som sedan gör att vi håller hårdare i pengarna i hushållen. 


    Genom att öka räntor bland annat tror man att inflationen kommer sänkas till 2023. Jag tycker inte det heller är en katastrof eftersom om vi kollar på inflationen som varit de sista 2 åren har den legat på 1-1.5% vilket gör att inflationen som helhet över tid känns mer som en återhämtnings inflation då målet är 2% per år. Jag har en fin buffert för svåra tider i alla fall  och detta är något de flesta husägare bör ha. 

  • SierraLeone

    Glömde skriva att priset på el beror på att kraftverken i Sverige sakta men säkert avvecklats och vindkraft och solkraft kan inte täcka den el vi behöver vilket gör att Sverige måste köpa upp elen från andra länder vilket har bidragit till ökad inflation. (Efterfrågan). 

  • Aniiee
    SierraLeone skrev 2022-05-15 13:22:13 följande:

    Glömde skriva att priset på el beror på att kraftverken i Sverige sakta men säkert avvecklats och vindkraft och solkraft kan inte täcka den el vi behöver vilket gör att Sverige måste köpa upp elen från andra länder vilket har bidragit till ökad inflation. (Efterfrågan). 


    Inte precis. Vi exporterar mer el än vi importerar. Att vi måste köpa el dyrt beror på att vi tvingats koppla ihop vår el med resten av EU. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • SierraLeone

    Problemet är större och mer komplext än så. i norra Sverige har man ett överskott av el vilket gör att elen är billig där men den elen får man inte ge bort till övriga Sverige. Varje del i Sverige måste försörja sin egna el vilket gör att pga hög andel population i vissa el regioner gör att konkurrensen är hög om elen och man kan inte försörja elen tillräckligt framförallt i syd. Det gör att vissa delar i Sverige måste köpa upp el utifrån. Om man haft kraftverken kvar hade försörjningen inte varit ett problem i syd Sverige och elen varit billigare. 

  • Themis

    Jag tror inte på en krasch, så länge det inte blir WW3.
    Om man inte torskat på kryptovalutor förstås.

    Både företaget där jag jobbar och konkurrenterna jobbar för högtryck, alla vill expandera och alla slåss om komponenter och råvaror.

    Det kommer troligen att ta drygt ett år till innan hamstringstendenser och förseningar upphör, men flera nya komponentfabriker är under uppbyggnad. Europa har nog delvis vaknat och insett att det är värt lite ekonomisk smärta i nuet för att kunna försörja oss med vissa basprylar om Kina plötsligt faller bort.

    Det jobbiga med elektronikkomponenter är att de är lite av färskvara-stora lager gör ingen glad för kunderna vill inte ha de prylarna om 2-3 år eller så.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
Svar på tråden Inflationen