• Mon 16 May 2022 21:52
    2847 visningar
    5 svar
    5
    2847

    Säkerhet skola

    Hej! Har lite funderingar kring dotterns skola. Hon går i förskoleklass och på hennes skolgård vid ett ställe så är det jätte högt då det finns en brant backe ner och höjden är väl ca 4 meter. Och vid den skarpaste höjden finns staket som formodligen fyller säkerhetskraven som det ser ut. Men jag kan inte sluta oroa mig för att något barn eller mitt barn kommer leka och klättra på staketet och kanske falla. Tror ni det går och göra något åt detta. Kan man kräva att de gör det mer säkert eller får man nöja sig med staket och hoppas rastvakterna håller koll på barnen? Jag skulle vilja att de bygger om helst, ifall något barn i framtiden får för sig att klättra där så man kan undvika allvarliga skador eller dödsfall. Vad kan jag göra? 

  • Svar på tråden Säkerhet skola
  • Mon 16 May 2022 21:56
    #1

    Hur vill du de bygger om?

  • Mon 16 May 2022 22:04
    #2
    Tow2Mater skrev 2022-05-16 21:56:58 följande:

    Hur vill du de bygger om?


    Jag vet inte, tänker mer om de kunde lägga ut jord/sand kanske så det blir en backe istället för ett fall rakt av. Vad tror du? Tänker att det är en simpel och bra lösning. 
  • LFF
    Tue 17 May 2022 11:17
    #3
    Fotella skrev 2022-05-16 21:52:55 följande:
    Säkerhet skola

    Hej! Har lite funderingar kring dotterns skola. Hon går i förskoleklass och på hennes skolgård vid ett ställe så är det jätte högt då det finns en brant backe ner och höjden är väl ca 4 meter. Och vid den skarpaste höjden finns staket som formodligen fyller säkerhetskraven som det ser ut. Men jag kan inte sluta oroa mig för att något barn eller mitt barn kommer leka och klättra på staketet och kanske falla. Tror ni det går och göra något åt detta. Kan man kräva att de gör det mer säkert eller får man nöja sig med staket och hoppas rastvakterna håller koll på barnen? Jag skulle vilja att de bygger om helst, ifall något barn i framtiden får för sig att klättra där så man kan undvika allvarliga skador eller dödsfall. Vad kan jag göra? 


    På vår skola utnyttjade de grupptrycket en del när det kom till vart man inte fick vara. i början av terminen i förskoleklass var pedagogerna extremt tydliga med att se till att barnen gjorde rätt (tex inte klättrade där man inte fick klättra) och sen märkte de att barnen höll stenkoll på varandra och var väldigt ljudliga när någon annan gjorde "fel". 

    Så jag tror absolut att du kan lita på din skola och att man gått igenom ordentligt med eleverna i din dotters årskull. Samt som sagt att barn i den åldern brukar påtala tydligt när någon gör något den inte ska. 
  • Tue 17 May 2022 13:11
    #4

    Vad säger skolan när du tar upp detta? En bra början är väl att ha en dialog med skolan om det området. Min dotter går på friskola och där har vi som föräldrar möjlighet att felanmäla saker gällandes utemiljö och fastigheter direkt till fastighetsägarna. Det kanske går att göra hos er också?

  • Wed 1 Jun 2022 09:15
    #5

    Hej. Om du är orolig över något som kan vara en säkerhetsbrist bör du kontakta ansvarig för detta. Om det är en kommunal skola är det någon på en förvaltning. Kommuner har olika konstellationer på förvaltningar och nämnder, men en vanlig förvaltning för kommunens fastigheter är tekniska förvaltningen. Be att få prata med ansvarig för utemiljön på rätt förvaltning och begär återkoppling när vederbörande har undersökt saken.
    Hoppas det löser sig.

Svar på tråden Säkerhet skola