• Anonym (Velig)

    Lokalvårdare alt. Undersköterska ?

    Hej! Jag är undersköterska och har under hela mina arbetsliv jobbat med det. Är 32.
    Efter min utmattning valde jag att prova byta  yrke. är både hemstäd och företagsstäd. Från dag/kväll/helg till endast måndag till fredag. Har två barn på 5år och 12 år. Den lilla vill verkligen inte jag ska jobba kväll, för då saknar hon mamma, säger hon. Bor i hop med pappan och det går ju såklart bra. Men får dåligt samvete. 

    Lön som undersköterska : 27 000:- + OB
    Lön som lokalvårdare: 23 500 utan OB.

    Stressigt på olika sätt.. vet inte riktigt vad jag vill. har sån beslutsångest.
    jag saknar ju mina äldre också.
    men är så mycket krav. lönen är ju dessutom kass just nu som lokalvårdare.. kan inte direkt påstå vi har det dåligt, men det är ju inte mycket över..


    Någon som jobbar inom detta ? 
    Någon som vill bolla för och nackdelar med oregelbundna arbetstider och endast dagtider? 

  • Svar på tråden Lokalvårdare alt. Undersköterska ?
  • Anonym (Lokalvårdare)

    Hur kan du tjäna så lite som lokalvårdare?
    Har du kollektivavtal?

  • Anonym (Velig)

    Almega. Fick ingen ersättning mer från försältingskassan.
    Helt utan inkomst klarar vi oss inte på. Så hade lite för bråttom kanske. Men trodde det kunde bero på min senaste arbetsplats. Hade fått råd om att byta efter samtalskontakt. Tyvärr var jag inget vidare på att förhandla lönen.

  • Anonym (Barnskötare)

    Tid före pengar, familj före prylar. Med andra ord gör det som funkar bäst för dig och din familjesituation.

    Jag är nyfiken på i vilken kommun du jobbar? Jämfört med lönerna i Örebro, där jag bor, ligger du högt både som undersköterska och lokalvårdare. Inte för att jag tycker det är rätt men som reaktion på "Lokalvårdares" inlägg.

  • Anonym (Gränser)

    Jag tänker att det absolut är klokt att byta jobb om det inte fungerar i livet och göra något helt annat.

    Jag tänker att lokalvård har en helt annan typ av stress, som faktiskt är lättare att ta, än undersköterskerollen.
    Dessutom är det verkligen ett jobb där man kan fundera, och faktiskt återhämta sig från allt hjälpande.

    Testa en tid. För personligen tror jag att man "bara" mår bra av en person med annat fokus. 

  • Superjohan
    Anonym (Velig) skrev 2022-05-17 16:51:54 följande:
    Lokalvårdare alt. Undersköterska ?

    Hej! Jag är undersköterska och har under hela mina arbetsliv jobbat med det. Är 32.
    Efter min utmattning valde jag att prova byta  yrke. är både hemstäd och företagsstäd. Från dag/kväll/helg till endast måndag till fredag. Har två barn på 5år och 12 år. Den lilla vill verkligen inte jag ska jobba kväll, för då saknar hon mamma, säger hon. Bor i hop med pappan och det går ju såklart bra. Men får dåligt samvete. 

    Lön som undersköterska : 27 000:- + OB
    Lön som lokalvårdare: 23 500 utan OB.

    Stressigt på olika sätt.. vet inte riktigt vad jag vill. har sån beslutsångest.
    jag saknar ju mina äldre också.
    men är så mycket krav. lönen är ju dessutom kass just nu som lokalvårdare.. kan inte direkt påstå vi har det dåligt, men det är ju inte mycket över..


    Någon som jobbar inom detta ? 
    Någon som vill bolla för och nackdelar med oregelbundna arbetstider och endast dagtider? 


    Jobba som undersköterska i psykiatrin, sluten vården. Du kan säkert förhandla upp din lön eftersom utbildat folk(ssk och uskor) sällan vill jobba där. Varför ska du välja psykiatrin? För att det är ett dagdrivarjobb där man inte gör hälften så mycket som de gör inom somatiken, speciellt de mer mer ansatta avdelningarna, akuten/mava osv.. 
  • Anonym (Lokalvårdare)
    Anonym (Velig) skrev 2022-05-17 17:04:47 följande:

    Almega. Fick ingen ersättning mer från försältingskassan.
    Helt utan inkomst klarar vi oss inte på. Så hade lite för bråttom kanske. Men trodde det kunde bero på min senaste arbetsplats. Hade fått råd om att byta efter samtalskontakt. Tyvärr var jag inget vidare på att förhandla lönen.


    Jag jobbar på en av de ledande företagen i landet inom lokalvård, läs ISS eller Sodexo.
    Jag har visserligen tillägg för minst fem arbetade år och tjänar närmare 27 000 i månaden. Tillägget ligger på 1700.
  • Anonym (Lokalvårdare)
    Anonym (Gränser) skrev 2022-05-17 17:31:56 följande:

    Jag tänker att det absolut är klokt att byta jobb om det inte fungerar i livet och göra något helt annat.

    Jag tänker att lokalvård har en helt annan typ av stress, som faktiskt är lättare att ta, än undersköterskerollen.
    Dessutom är det verkligen ett jobb där man kan fundera, och faktiskt återhämta sig från allt hjälpande.

    Testa en tid. För personligen tror jag att man "bara" mår bra av en person med annat fokus. 


    Du har rätt. Visst kan det vara stressigt men när man väl går hem så lämnar man jobbet. Man jobbar med saker, inte med människor. Inte på samma sätt iaf. Man rör sig ju även bland människor i många lokalvårdsjobb.
  • Anonym (Lokalvårdare)
    Anonym (Barnskötare) skrev 2022-05-17 17:25:38 följande:

    Tid före pengar, familj före prylar. Med andra ord gör det som funkar bäst för dig och din familjesituation.

    Jag är nyfiken på i vilken kommun du jobbar? Jämfört med lönerna i Örebro, där jag bor, ligger du högt både som undersköterska och lokalvårdare. Inte för att jag tycker det är rätt men som reaktion på "Lokalvårdares" inlägg.


    Vi får lön enligt kollektivavtal, var arbetsplatsen ligger spelar ingen roll.
  • Anonym (Velig)

    Tack så mycket för alla era svar. Glad Jag stannar kvar som lokalvårdare och ger det en chans. 

Svar på tråden Lokalvårdare alt. Undersköterska ?