• Metalbrutta

    Lergigan (nybörjare)

    Hej! Har fått ut Lergigan 25mg mot ångest och oro. 

    Vill höra era erfarenhete (bara bra), tar ni dom varje dag eller vid behov? Hur mår ni av dom? 

  • Svar på tråden Lergigan (nybörjare)
  • Anonym (Behov men)

    Vid behov men på senare tid varje kväll innan läggdags för att få sova. Sover hyfsat men har ändå endel uppvak. 

  • Metalbrutta
    Anonym (Behov men) skrev 2022-05-17 19:20:41 följande:

    Vid behov men på senare tid varje kväll innan läggdags för att få sova. Sover hyfsat men har ändå endel uppvak. 


     


    Okej, tack för svar!

  • Anonym (qwewqe)

    Mer än frågeställning jag skulle vilja köra:


    Om vi vet att människor från vissa länder har lägre IQ, är det rätt att diskriminera när det kommer till anställningar?


    Är människor generellt lika i intelligens eller beror det på etnicitet/"ras" eller dylikt?


    Vet att dessa frågor kan föda rasism men är genuint intresserad då vi gjort IQ tester i olika länder och slutsatsen att IQ har större skillnader populationsmässigt. 


    T.ex Somalia har lägre i IQ, nutrition är absolut en faktor men även om det är lika blir IQ fortfarande en stor skillnad (?)

  • Anonym (Maria)

    Det är ju lite dosbeoende. Men man brukar bli trött och seg i huvudet. Är du som du säger nybörjare så var lite försiktig. Men det är väldigt individuellt hur man reagerar. Vissa känner inget av Lergigan trots hög dos. 
    Skulle jag ta 25 mg till natten skulle jag sova men vara seg hela nästkommande dag, få problem med koordinationen och synen.
    15 mg i nödfall kan jag ta. Prova en lägre dos är mitt tips för att se vad som händer. Särskilt om du ska ta den mot oro ångest dagtid? Alltså inte som sömngivare direkt?
    Det kan ta upp 1-2 timmar innan effekt. Så ta den tidigt om du behöver till natt. Prova dig fram. 

  • Anonym (Trött)

    Jag blir jätte trött och seg av dom och det sitter i även dagen efter. Ska testa lergigan comp och se om jag blir mindre trött.

  • linani

    Min upplevelse är att de fungerar ok för att mildra lätt/medel oro. Mindre bra vid akut ångest, eftersom det dröjer ganska lång tid innan full effekt.

    Däremot blir jag otroligt trött av dom, en seghet som sitter i långt in på nästa dag. Om jag tar dem som hjälp vid insomning behöver jag göra det senast 18 på kvällen för att ens ha en chans att komma upp dagen därpå.

  • Metalbrutta
    Anonym (qwewqe) skrev 2022-05-18 02:03:47 följande:

    Mer än frågeställning jag skulle vilja köra:


    Om vi vet att människor från vissa länder har lägre IQ, är det rätt att diskriminera när det kommer till anställningar?


    Är människor generellt lika i intelligens eller beror det på etnicitet/"ras" eller dylikt?


    Vet att dessa frågor kan föda rasism men är genuint intresserad då vi gjort IQ tester i olika länder och slutsatsen att IQ har större skillnader populationsmässigt. 


    T.ex Somalia har lägre i IQ, nutrition är absolut en faktor men även om det är lika blir IQ fortfarande en stor skillnad (?)


    Vad har detta med mitt inlägg att göra?
  • Anonym (qwewqe)
    Metalbrutta skrev 2022-05-18 09:25:59 följande:
    Vad har detta med mitt inlägg att göra?

    Det hamnade helt fel av någon anledning. Skulle skriva i en tråd som hette i stil med "något ni vill diskutera men är för rädda för", när jag väl skulle skicka iväg det gick det inte, sen testa jag igen och det hamna i denna tråd. Ingen aning om varför.


    Så det var ett misstag.

  • Anonym (bohem)

    Lergigan har man ju testat. Som mest 25mg x 4. Men tycker den funkar bra. Man somnar rätt snabbt, dock är man lite "hjärnskadad" dagen efter. Vet inte effekten mot oro hur den är för jag tog den bara ibland för sömnen. Tror aldrig det skulle gå ta den varje dag. iktorivil däremot går ju ta ganska ofta.

Svar på tråden Lergigan (nybörjare)