• Dilara93

    Topp 5 finaste pojknamn

    Hallå, blev inspirerad av en annan tråd här på FL (topp 5 finaste flicknamn). 


    Så jag startar en egen tråd:
    Vilka är dina topp 5 allra finaste pojknamn till en nyfödd idag? 

    Vi har redan en Philip hemma, vilket pojknamn är i samma stil som Philip? 


     

  • Svar på tråden Topp 5 finaste pojknamn
  • Dilara93
    Anonym (P) skrev 2022-05-18 22:59:21 följande:

    Pontus
    Johannes
    Kristian
    Samuel


    Jättefina namn! Gillar traditionella namn som aldrig går ur tiden. 
  • fjanten

    Vi väntar också tillökning, och hos oss är följande fem namn högst upp på listan:
    Isak
    Jakob
    Samuel
    John
    David

    För oss ska namnen passa både i Australien och i Sverige, så det ska hela tiden tas i beaktning här... Dessutom ogillar jag en del av smeknamnen som vissa av dessa namn kan få, t.ex. David blir Dave, Samuel blir Sam eller Sammy, John blir Johnny, Jakob blir Jake eller Jakey. Isak känns 'säkrast' i så fall, för där brukar det inte bli smeknamn lika ofta.

  • fjanten
    Dilara93 skrev 2022-05-19 09:40:39 följande:

    Vad tycker ni om namnet Mikael till en nyfödd idag? Är det fint eller är det ett gubbnamn? 


    Hade inte direkt höjt på ögonbrynen över Mikael. Upplever det som ett namn som följer många generationer... Hade själv Mikael i klassen, min son har en Mikael i sin fsk.klass idag, mina päron hade Mikael i sina klasser.
  • Dilara93
    fjanten skrev 2022-05-19 09:46:50 följande:
    Hade inte direkt höjt på ögonbrynen över Mikael. Upplever det som ett namn som följer många generationer... Hade själv Mikael i klassen, min son har en Mikael i sin fsk.klass idag, mina päron hade Mikael i sina klasser.
    ska föreslå det för mannen, får se vad han säger. Jag känner bara en Mikael och han är ca. 70 år. 
  • mari123

    När jag väntade första barnet 1987 så var arbetsnamnet Markus! Nästa barn 1993 hade arbetsnamnet Emil! Jag fick döttrar så det blev inte aktuellt. Om jag varit ung idag och fått en liten grabb så skulle jag kalla honom William! Blir förstås "Ville" men ändå. William och så pappans namn som mellannamn.

  • Dilara93
    mari123 skrev 2022-05-19 09:58:30 följande:

    När jag väntade första barnet 1987 så var arbetsnamnet Markus! Nästa barn 1993 hade arbetsnamnet Emil! Jag fick döttrar så det blev inte aktuellt. Om jag varit ung idag och fått en liten grabb så skulle jag kalla honom William! Blir förstås "Ville" men ändå. William och så pappans namn som mellannamn.


    Fina namn! 


    Jag har fina flicknamn på listan men har hittills bara fått pojkar. Pojknamn är av någon konstig anledning mycket svårare tycker jag. Det blir så seriöst på något sätt. Flicknamn blir fint och gulligt oavsett namn känns det som. 

  • mari123
    Dilara93 skrev 2022-05-19 10:02:45 följande:

    Fina namn! 


    Jag har fina flicknamn på listan men har hittills bara fått pojkar. Pojknamn är av någon konstig anledning mycket svårare tycker jag. Det blir så seriöst på något sätt. Flicknamn blir fint och gulligt oavsett namn känns det som. 


    Ja kanske idag men inte på min tid. Jag hade pojknamn klara för jag trodde jag skulle få en grabb varje gång!  Inga konstigheter då på 80-talet, tidigt -90. Fina pojknamn för DEN tiden.
  • Dilara93
    mari123 skrev 2022-05-19 10:13:26 följande:
    Ja kanske idag men inte på min tid. Jag hade pojknamn klara för jag trodde jag skulle få en grabb varje gång!  Inga konstigheter då på 80-talet, tidigt -90. Fina pojknamn för DEN tiden.

    Jag älskar namn som var populära på 90-talet, känns som mer gedigna namn. 


    Vad tycker ni om namnet Emanuel? Mannen säger att det känns lite hårt. Jag tycker det är gulligt, lite gubbaktigt men gulligt och passar både bebis och vuxen. 

  • Anonym (C)
    Dilara93 skrev 2022-05-19 09:57:24 följande:
    ska föreslå det för mannen, får se vad han säger. Jag känner bara en Mikael och han är ca. 70 år. 
    Inget fel på Mikael. 

    Fredrik 
    Tobias 
    Robert
    Klas 
    Rikard
    Mattias
    Henrik 
    Johan 
  • Anonym (Mina 5)

    Mina 5 favoriter om jag skulle få en pojke någon gång:

    Oscar
    Wilhelm. Gillar INTE William
    Emanuel
    Adam
    Filip eller Philip

  • Dilara93
    Anonym (Mina 5) skrev 2022-05-19 13:57:39 följande:

    Mina 5 favoriter om jag skulle få en pojke någon gång:

    Oscar
    Wilhelm. Gillar INTE William
    Emanuel
    Adam
    Filip eller Philip


    så fina namn! Har en Philip och funderar på Emanuel så lite samma smak har vi :) 
  • Anonym (Gamla)
    Dilara93 skrev 2022-05-19 09:40:39 följande:

    Vad tycker ni om namnet Mikael till en nyfödd idag? Är det fint eller är det ett gubbnamn? 


    Min generation så gubbe och gubbe... Om man menar dom mellan 50-60 år så visst, ett gubbanamn. Ogillar det hur eller hur.
  • Dilara93
    Anonym (Gamla) skrev 2022-05-19 18:33:40 följande:

    Emanuel är jättefint.


    Ja, namnet har börjat växa lite mer i mina ögon. Frågan är bara hur man ska bestämma sig. Har som sagt en Philip hemma och nu ser listan ut så här: 

    Jakob 
    Mattias
    Emanuel 
    Elias 
    Lukas 
    Jonathan 

    Tyck gärna till om respektive namn om orken finns :) 
  • Anonym (Allt med -y)

    Gillar herrnamn som slutar på -y, Conny, Ronny, Lenny osv. Men tyvärr ger de lite bad boy-vibbar. Men namnen är fina, tyvärr kan man inte använda dem :(

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Allt med -y) skrev 2022-05-19 20:25:09 följande:

    Gillar herrnamn som slutar på -y, Conny, Ronny, Lenny osv. Men tyvärr ger de lite bad boy-vibbar. Men namnen är fina, tyvärr kan man inte använda dem :(


    Finns ju några Y-namn som inte är "kåkfarar-namn", t.ex  Henry eller Harry. 
  • Anonym (Gamla)
    Dilara93 skrev 2022-05-19 20:15:09 följande:
    Ja, namnet har börjat växa lite mer i mina ögon. Frågan är bara hur man ska bestämma sig. Har som sagt en Philip hemma och nu ser listan ut så här: 

    Jakob 
    Mattias
    Emanuel 
    Elias 
    Lukas 
    Jonathan 

    Tyck gärna till om respektive namn om orken finns :) 
    Alltså, de där är nog alla likvärdiga, dvs fina. Elias möjligen för vanligt, men jättefint. Mattias mer ovanligt bland yngre, också min generation känns det som, men fint. Numer tänker jag mest på en häst som grannen har när jag hör Lukas, men namnet i sig är fint. Alla gångbara.
  • mari123

    Min gamla morfar RIP hette Einar Mattias så jag kommer säkert försöka sälja in det namnet om/när jag får pojk-barnbarn Kommer jag lyckas? Vem vet

Svar på tråden Topp 5 finaste pojknamn