• Lispefo

    Svårt val

    Hej,

    Jag och min sambo har precis fått veta att vi är gravida med vårt första barn. Vi har tidigare haft ett långdistans förhållande i ca. 3års tid där vi hälsat på varandra under längre tid osv. Vi har just flyttat ihop, han har fått uppehållstillstånd (från Amerika) och hunnit bo ihop i ca. 2-3 veckor. Graviditeten kom som en chock och vi vet inte riktigt hur vi ska hantera detta?

    Vi står i ett dilemma.. allt med detta är läskigt och det hjälper inte att han inte har hunnit hitta något jobb ännu. Han håller precis på att börja leta men det känns som att man inte vill ta ett barn till världen om inte allt är stabilt? Jag har däremot ett fast jobb men tänker att man inte får ut speciellt mycket pengar när man är hemma.. 

    Min sambo är van att vara den som försörjer hemmet och det tar rätt hårt på honom att inte ha ett jobb. Detta gör att han känner att det kanske är bättre att vänta och att spara pengar så länge, för att vara förberedd..  Vi båda står mittemellan att behålla eller att tyvärr inte göra det. Ärligt talat är detta det svåraste jag har haft att göra med. 



    Finns det någon här som har varit i någon liknande situation? hur tänkte ni? 

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Svårt val
  • Anonym (Nej)

    Gör abort. Ni har nyss flyttat ihop och har ingen aning om hur ni skulle fungera tillsammans på lång sikt. Vänta ett par år först.

  • Lispefo

    Att det kommer fortsätta vara vi tvekar jag inte en sekund på? det är inte det som oroar! Vi har redan gått igenom det tuffa.

  • Anonym (J)

    Han kan vara hemma med barnet, då kan han plugga svenska samtidigt sen leta jobb. Perfekt. 

  • Anonym (Sanna)

    Var bor ni då? Vad har han för utbildning? Företaget min man är COO på anställer allt från lagermedarbetare (truck - han lärs upp) till linjearbetare för produktion av varorna som säljs till elektriker till ingenjörer o.s.v. Att han inte kan svenska är inte hela världen så länge han pratar engelska och gärna är villig att gå SFI.

    Så kan ju han vara den som tar merparten av föräldraledigheten, och ni kan lägga dina dagar så fördelaktigt som möjligt rent pengamässigt - t.ex. att du tar en dag före och en dag efter röda helger FL från jobbet = förlorar två dagars lön MEN kan plocka ut 4-6 föräldradagar o.s.v. Går att göra den biten på rätt smarta sätt.

  • Anonym (Nej)
    Lispefo skrev 2022-05-28 18:48:01 följande:

    Att det kommer fortsätta vara vi tvekar jag inte en sekund på? det är inte det som oroar! Vi har redan gått igenom det tuffa.


    Hahaha!! :D Vilket "tuffa" då egentligen? Ni har bott ihop tre veckor, ni har ingen aning om vad ni ger er in på så nej, ni har ingen aning om det "tuffa" med att bo ihop. Rekommenderar abort och att ni bor ihop minst ett år, plus att han måste få PUT och ett rejält jobb först.
  • Anonym (WM)
    Anonym (Nej) skrev 2022-05-28 20:22:45 följande:
    Hahaha!! :D Vilket "tuffa" då egentligen? Ni har bott ihop tre veckor, ni har ingen aning om vad ni ger er in på så nej, ni har ingen aning om det "tuffa" med att bo ihop. Rekommenderar abort och att ni bor ihop minst ett år, plus att han måste få PUT och ett rejält jobb först.
    Troligen långdistans över kontinenter och allt trassel med Migrationsverket. Den som inte har försökt få en icke-europeisk familjemedlem till Sverige kan vara lite ödmjuk tycker jag.

    TS: Jag tycker ni ska behålla om ni vet att ni vill leva ihop och vill ha barn så småningom. Man vet aldrig hur lätt det är att faktiskt få barn om man bestämmer sig för att vänta. Och din man får säkert jobb förr eller senare, speciellt när han verkar väldigt motiverad och vill ut och jobba. (Min man är också amerikan och har bott här i två år nu. Fick jobb efter några månader. Vi hade väntat med att försöka få barn rätt länge eftersom han inte hade uppehållstillstånd ännu, men nu har vi försökt i två år och gått igenom flera missfall. Så jag är kanske lite påverkad av det; men ja, jag tänker att det mesta löser sig nu när ni i alla fall kan bo tillsammans!)
  • Anonym (Nej)
    Anonym (WM) skrev 2022-05-28 21:02:11 följande:
    Troligen långdistans över kontinenter och allt trassel med Migrationsverket. Den som inte har försökt få en icke-europeisk familjemedlem till Sverige kan vara lite ödmjuk tycker jag.
    Och vad vet du om mina erfarenheter? Migration blahablaha, det är fortfarande så att ts och den där mannen inte vet ett skit av hur de båda två är att faktiskt leva tillsammans med.
  • Anonym (WM)
    Anonym (Nej) skrev 2022-05-28 21:06:56 följande:
    Och vad vet du om mina erfarenheter? Migration blahablaha, det är fortfarande så att ts och den där mannen inte vet ett skit av hur de båda två är att faktiskt leva tillsammans med.
    Du uttryckte att du inte förstod vad det tuffa var, vilket rätt tydligt visar att du inte har någon egen erfarenhet av situationen. Du är dessutom otrevlig mot TS, som ber om råd inför ett svårt val, och skrattar åt henne. Har dock inget intresse av att sitta och bråka med dig i tråden, så avslutar detta här.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (WM) skrev 2022-05-28 22:20:05 följande:
    Du uttryckte att du inte förstod vad det tuffa var, vilket rätt tydligt visar att du inte har någon egen erfarenhet av situationen. Du är dessutom otrevlig mot TS, som ber om råd inför ett svårt val, och skrattar åt henne. Har dock inget intresse av att sitta och bråka med dig i tråden, så avslutar detta här.
    Tala inte om för mig vad jag förstår eller inte. Ts verkar otroligt naiv om hon tror att problemen att få karln till landet är det "tuffa", det fattar de flesta vuxna men tydligen inte ts och tydligen inte du. Det är fan skrämmande att man får sätta barn till världen hur som helst.
Svar på tråden Svårt val