• Sassa1979

    Försöka igen

    Jag fyller 43 i sommar. Jag har två barn på 4 och 6 år. 


    Efter mkt velande fram och tillbaka ville vi försöka med ett tredje barn. Haft lite bekymmer med yngsta som gjorde att 3an blev senare än tänkt.


    Det funkade nästan direkt att bli gravid. jag trodde knappt det var sant att det gick så fort! Skräckblandad förtjusning. :)

    Men i februari gjorde jag abort i v 15. Fick hög sannolikhet på alla trisomier på KUB. Så hög sannolikhet att jag blev erbjuden mkp direkt. Mkp visade att fostret hade trisomi 18 och trisomi 9. Det fanns bara abort som alternativ för oss. 


    vid återbesök med läkare sa han att om vi blir Gravida igen så kommer vi direkt bli erbjudna ett utökat mkp där de kollar alla kromosomer. Detta ger ju oss en extra trygghet.

    men jag är så osäker på om vi ska försöka igen. har två fantastiska barn. Borde vi vara nöjda med dem, tacksamma. Blev lite skör efter aborten. Ska jag se det som ett tecken på att det inte ska bli fler barn för oss. Har också tankar om att vi är äldre. Orkar vi börja om? Tänk om hela familje-dynamiken förstörs. Eller nåt annat går fel. 


    Vår situation har ju inte förändrats sedan sist som vi bestämde oss att försöka. Det är ju bara några månader sen men jag är så velig gällande detta. 


    Har ni några tankar?


     

  • Svar på tråden Försöka igen
  • Mortiscia80

    I din ålder skulle jag låta bli. Du har redan fått ett riktigt negativt besked vid första graviditeten och tyvärr har det med åldern att göra, så du riskerar att råka ut för samma sak igen, och igen. Självklart vet man inte det, nästa gång kanske det skulle ha blivit ett fullt friskt foster men nej, jag skulle inte ta den risken. Ibland får man vara nöjd med det liv man har.

  • Zakopane

    Jag skulle prova igen. Såklart jättejobbigt med en så sen abort, men den lille/lilla hade med de dubbla trisomierna knappast varit livsduglig utanför livmodern? jag hade resonerat som du.

    jag tror inte risken att det händer igen är förhöjd.

    de flesta gånger går ju graviditeter rätt, så att säga.

    blir själv 45 i höst och väntar ett barn under sensommaren. Har fått två andra barn också efter fyllda 40 (2018 och 2019). Vi gjorde NIPT privat i vecka 10 för att det kändes bra. 

  • Sassa1979
    Zakopane skrev 2022-05-18 22:30:07 följande:

    Jag skulle prova igen. Såklart jättejobbigt med en så sen abort, men den lille/lilla hade med de dubbla trisomierna knappast varit livsduglig utanför livmodern? jag hade resonerat som du.

    jag tror inte risken att det händer igen är förhöjd.

    de flesta gånger går ju graviditeter rätt, så att säga.

    blir själv 45 i höst och väntar ett barn under sensommaren. Har fått två andra barn också efter fyllda 40 (2018 och 2019). Vi gjorde NIPT privat i vecka 10 för att det kändes bra. 


    Tack för ditt svar!
    jag känner mig så ensam med funderingarna kring att bli gravid igen vid denna ålder. Det är brottningsmatch i huvet.
    och på nåt sätt så vill jag ta den här sista chansen att försöka. Vi får ju allt kollat utan att behöva göra kub eller nipt. 
    hur har ni resonerar kring ännu ett barn vid din ålder? Vet ju inte hur gammal din partner är.

Svar på tråden Försöka igen