• Anonym (Jag)

    Hur länge efter kan de kräva betalt?

    Har två liknande frågor om saker vi råkat ut för.


    Ett stort företag missade att fakturera för en vara. Minns inte exakta summan, men runt 2000 var det.
    Hur lång tid efter köpet kan de kräva betalt? Och vad händer om de inser det väldigt lång tid senare?

    Andra frågan gäller lägenhet.
    När vi flyttade kom vi överens med värden vad det skulle kosta om vi lät dem stå för omtapetsering och dyl, men efter flytten hörde vi aldrig av dem och har ännu inte betalat. Min andra hälft tror att de helt enkelt struntade i att ta betalt eftersom vi bott där så länge (åtta år) så de ändå ville fräscha upp.. Var nytt när vi flyttade in.
    Samma fråga gäller här, om det är en miss från deras sida, hur lång tid efter kan de kräva betalt?

  • Svar på tråden Hur länge efter kan de kräva betalt?
  • Anonym (lll)

    Vad gäller hyresrätt har jag för mig när jag flyttade en gång, att jag fick veta att hyresvärden kan få ta betalt upp till två år efter man flyttat. 
    Nu var detta rätt många år sen så kanske inte stämmer. Men ni kan alltid kontakta hyresnämnden, eller hyresgästföreningen - de bör veta sånt. 

  • Yllop
    Anonym (Jag) skrev 2022-05-19 12:49:31 följande:

    Ett stort företag missade att fakturera för en vara. Minns inte exakta summan, men runt 2000 var det.
    Hur lång tid efter köpet kan de kräva betalt? Och vad händer om de inser det väldigt lång tid senare?


    Företaget kan kräva betalt i tre år efter leverans.
  • Anonym (Jag)
    Yllop skrev 2022-05-19 13:53:48 följande:
    Företaget kan kräva betalt i tre år efter leverans.

     


    Så om de kontaktar oss efter den tiden är det bara att ignorera?

  • sextiotalist
    Anonym (lll) skrev 2022-05-19 12:53:32 följande:

    Vad gäller hyresrätt har jag för mig när jag flyttade en gång, att jag fick veta att hyresvärden kan få ta betalt upp till två år efter man flyttat. 
    Nu var detta rätt många år sen så kanske inte stämmer. Men ni kan alltid kontakta hyresnämnden, eller hyresgästföreningen - de bör veta sånt. 


    Stämmer fortfarande
  • sextiotalist
    Anonym (Jag) skrev 2022-05-19 14:03:08 följande:

     


    Så om de kontaktar oss efter den tiden är det bara att ignorera?


    Nej, man bestrider och hänvisar till preskriptionslagen
  • Anonym (Jag)
    sextiotalist skrev 2022-05-19 14:23:48 följande:
    Nej, man bestrider och hänvisar till preskriptionslagen

     


    Okej, tack!

  • Anonym
    19mark82 skrev 2022-05-19 18:16:41 följande:

    varför inte göra rätt för sig och betala istället?


    Varför inte göra rätt och skicka fakturan inom tre år?
Svar på tråden Hur länge efter kan de kräva betalt?