• Majonnäs

    Marsvinen rök ihop ordentligt idag.

    Har två hanar som småtjafsat till och från hela tiden, den ena är några veckor äldre än den andra och är den dominananta. De är lite mindre än ett år. De har aldrig gett sig på varandra tidigare men idag bet den äldsta den andre , det va inget djupt sår och vi rengjorde. Fick sära på dom. Frågan är hur gör man i fortsättningen ? Vi har låtit de sköta sitt som jag läst man ska och de hsr ju aldrig skadat varandra tidigare men nu? Vet ju inte om de ger sig på varandra när vi inte är hemma ? De ska ju bo två o två. Hur han ni andra gjort ? Jag vet det är vanligt att de bråkar ibland men fysiskt ge sig på varandra?

  • Svar på tråden Marsvinen rök ihop ordentligt idag.
  • EnAnonumius
    Majonnäs skrev 2022-05-19 13:37:18 följande:
    Marsvinen rök ihop ordentligt idag.

    Har två hanar som småtjafsat till och från hela tiden, den ena är några veckor äldre än den andra och är den dominananta. De är lite mindre än ett år. De har aldrig gett sig på varandra tidigare men idag bet den äldsta den andre , det va inget djupt sår och vi rengjorde. Fick sära på dom. Frågan är hur gör man i fortsättningen ? Vi har låtit de sköta sitt som jag läst man ska och de hsr ju aldrig skadat varandra tidigare men nu? Vet ju inte om de ger sig på varandra när vi inte är hemma ? De ska ju bo två o två. Hur han ni andra gjort ? Jag vet det är vanligt att de bråkar ibland men fysiskt ge sig på varandra?


    Ja marsvin ska bo två och två..

    D.v.s antingen två honor, eller en hona och en hane.
    Två hanar, när de blir könsmogna, tenderar att slåss om territoriet och då kan de bli fysiska.. Det är så det funkar i naturen. Så skall du ha två hanar ihop så får du gå till veterinären och kastrera dem båda.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Majonnäs

    De har en stor bur så det tror jag inte är problemet. De är ute på golvet med såklart. Har ju insett två hanar inte verkar gå ihop sig men vad jag inte förstår är att djuraffären sa ingenting om det när vi köpte dom.  Hade ingen aning tyvärr. 


    Kastrering ja men läste att är de redan uppvuxna tillsammans så hjälper inte en kastrering beteendet?!

  • molly50

    Det är inte säkert att kastrering tar bort beteendet.
    Det är bättre att ha en stor bur och flera gömställen de kan springa in i.
    Man kan även bada båda så att de får samma doft.
    Man ska helst inte sära på dem om de inte slåss så att en blir skadad och kanske utstött.
    Jag har själv mina hanar 2 och 2. En bur t om 3. Och det funkar utmärkt. 

Svar på tråden Marsvinen rök ihop ordentligt idag.