• Anonym (Halv)

Vad kan jag jobba med?

Jag har varit ifrån arbetsmarknaden ett tag efter utmattning/sjukskrivning.

Behöver en ny bana i livet, helst jobba deltid men allt beror på jobbet om jag kan jobba mer. Har bra betyg från gymnasiet och studievana från högskolan från lite kurser. Vet dock inte hur lätt det är att få deltidsjobb via jobb från högskolestudier? Hur ser det ut? Men jag är öppen för att studera om det behövs.

Jag vet inte hur jag ska lösa detta med arbete. Har inte jättemycket erfarenhet bakom mig. Tycker om hälsa och psykologi, men kan tänka mig enklare jobb i butik också (lite osäkert dock om jag klarar sitta långa perioder i kassa), vet inte vad inom YH studier som kan passa deltid heller. Eller så kanske en utbildning inte behövs i första hand.
    Vet inte vad som kan funka...
    Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Vad kan jag jobba med?
  • Anonym (nöjd 45 åring.)

Ja du , hur ska vi veta vad du ska jobba med.
    Vad vill du göra?
    Vad kan du?
    Var bor du?
    Utbildning?

Jag har aldrig behövt sjukskriva mig, jobbar i industri, stressigt ibland, vet vad som förväntas av mig, vet när jag får gå hem var dag.

• Tow2Mater

Varfor skulle du inte kunna sitta långa perioder i kassa? De har ju raster.

• Anonym (Halv)

Tack för era feedbacks...ska förtydliga.

Ja du , hur ska vi veta vad du ska jobba med.

Vad vill du göra?
    Vad kan du?
    Var bor du?
    Utbildning?

Förtydligande: Jag vill jobba med något jag helt enkelt klarar av och inte leder till ny sjukperiod och utmattning. Har jobbat inom vården innan och blev sjuk efteråt. Vet inte alls om det var rätt för mig. Vill helst pröva ngt nytt. 
    Har läst språk, inom hälsa innan men ingen examen bara kurser. Jag är intresserad av hälsa och psykologi som sagt, men det leder inte alltid automatiskt till en klar ide om vad jag kan jobba med. Jag undrar om det är lönt att studera ett program om jag bara kan jobba halvtid? Kan jag konkurrera med andra då? Såna tankar kommer.

Vad jag kan? Ja en massa biologi och hälsa och litteratur (ger inget i praktiken). Lite vården. Jag har ok läshuvud men lite seg i praktiken.

Bor i VG regionen.

Sjukvården säger att halvtid passar.

Utan färdig utbildning, vad kan man göra ens?

Spontant känner jag att jag skulle vilja hjälpa människor till bättre hälsa men jag har en del hinder i vad jag kan tänkas jobba med. Tänkte tex på arbetsterapeut, men min sociala förmåga är lite nedsatt och jag är själv långsam själv efter mina sjukperioder.

All hjälp jag kan få är jag tacksam för.

• Anonym (S)

Skolsjuksköterska kanske? Vet inte riktigt vad din utbildning inom vård är då så klart. Men endel med det yrket jobbar deltid (och endel deltid på olika skolor så det resulterar i heltid). 

Receptionisterna på vår vårdcentral jobbar där deltid (är de läkarsekreterare eller är man sjuksköterska?). Det kanske kunde vara något? 

På vårt jobb finns sjukgymnast som är anställd en dag i veckan men han har andra ställen utöver vårt men det kanske skulle kunna gå att arbeta deltid som det? 

Du skulle kanske behöva ett arbete utan fasta arbetstider, med komptid där du skulle vara mer självbestämmande men det är kanske inte så långa sånna tjänster inom vård och psykiatri. 

• Anonym (pluggis)

Apotekstekniker kanske? Det är 3 terminer studier.

www.framtid.se/yrke/apotekstekniker~:text=Apotekstekniker%20utbildas%20inom%20Yrkesh%C3%B6gskolan%20och,kr%C3%A4vs%20det%20inte%20n%C3%A5gon%20legitimation.

• Anonym (Tänk)

Hej Ts! 

Har läst ditt inlägg. Känner igen  mycket i det du skriver. Har också lidit av utmattning och kommit tillbaka. Älskar hälsa och psykologi. Om du vill får du gärna skriva till mig privat i PM här Så kanske vi kan bolla lite tankar? Du är välkommen. 

• Anonym (Halv)
    Anonym (Tänk) skrev 2022-05-25 12:58:52 följande:

Hej Ts! 

Har läst ditt inlägg. Känner igen  mycket i det du skriver. Har också lidit av utmattning och kommit tillbaka. Älskar hälsa och psykologi. Om du vill får du gärna skriva till mig privat i PM här Så kanske vi kan bolla lite tankar? Du är välkommen. 

Ja gärna! 
  • Anonym (Halv)
    Anonym (Halv) skrev 2022-05-25 21:55:29 följande:
    Ja gärna! 
    Mitt nick här på FL är Ballu om du vill skriva till mig.
  • jag1
    Anonym (Halv) skrev 2022-05-25 21:56:53 följande:
    Mitt nick här på FL är Ballu om du vill skriva till mig.
    Hej Ts! 
    Tack, för nick. Jag försökte hitta dig men det stod att det var en privat användare? Så jag kunde inte skicka ett meddelande :( men du kan nå mig under nick jag1. Hoppas vi hörs.! 
  • Anonym (Studera)

Jag skulle satsa på att studera för att kunna få en tillsvidareanställning på en bra arbetsplats. Välj ett område som du är intresserad av och där det finns goda möjligheter till anställning. Kolla in yrkesguiden på arbetsförmedlingens hemsida.

Svar på tråden Vad kan jag jobba med?