• Tom Araya

    Förvaltare

    En jobbig situation i min vänskapskrets blev nyligen känd för mig och jag undrar om det här kan finnas några råd att få från folk som kan juridiken kring förvaltare, egendom och arv.

    Ensam kvarlevande förälder har drabbats av alzeimer och klarar inte själv att ombesörja hem, ekonomi mm.
    Denne har flyttat från sitt hus till ett äldreboende.

    De två barnen är vuxna, vi kan kalla dem syskon L och syskon S.

    Föräldern har före sin sjukdom testamenterat så mycket denna kunnat av sin egendom till L, då denne är den som ställt upp i alla år.

    Då förädern inte längre är klar nog i huvudet att sköta ekonomi mm, så föreslår S förvaltare och L skriver på, lite stressad och dåligt påläst.
    S går inte med på att ändra detta nu.

    Förvaltaren säljer nu förälderns hus och slänger allt som fanns däri. Endast S har fått komma och hämta saker.

    S har dessutom polisanmält L för förskingring, vilket är egendom och pengar som föräldern tidigare skänkt till L, men utan att några papper skrivits.

    Är situationen bortom räddning för föräldern och L, eller finns det något som kan göras?

  • Svar på tråden Förvaltare
  • Anonym (Z)
    Tom Araya skrev 2022-05-22 13:02:04 följande:

    Fan vad arg jag är nu! Förvaltaren har alltså sagt att det mesta från huset är slängt. Nu hittar L försäljningsannonser på nätet med hans pappas handgjorda inventarier. Annonsören är en anställd på mäklarfirman som förvaltaren har anlitat för att sälja huset.  // Skrikandes


    Tom Araya skrev 2022-05-22 21:57:32 följande:
    Men har förvaltaren rätt att ljuga om vad som görs med inventarierna?

    Eller är det mäklarfirman som fifflar med egendomen och dess värden?
    Vilken mäklare åtar sig att själva sälja lösöret för ägarens räkning?

    Förvaltaren har givetvis inte ?rätt att ljuga? det var lite lustigt uttryckt. Är du säker på att din vännina faktiskt har direktkontakt med förvaltaren? Hela historien känns lite märklig. Om ens förälder är så dålig att den ställs under förvaltare så kontaktar man väl förvaltaren direkt och håller kontinuerlig kontakt? 

    Jag förstår att du vill din vän /vännina väl men dennes agerande är märkligt. Att ta emot gåvor av en dement person är högst olämpligt.

    Förvaltarens uppdrag är ju främst att värna om personens ekonomi, att sälja inventarier för att få ut maximalt ekonomiskt låter inte särskilt konstigt. Det finns firmor som säljer hela dödsbon så ett företag som säljer hus inklusive inventarier på uppdrag av en förvaltare låter inte överdrivet märkligt. Som förvaltare ställs man nog ofta den situationen.
  • Tom Araya
    Anonym (Z) skrev 2022-05-24 09:32:18 följande:
    Tom Araya skrev 2022-05-22 21:57:32 följande:
    Men har förvaltaren rätt att ljuga om vad som görs med inventarierna?

    Eller är det mäklarfirman som fifflar med egendomen och dess värden?
    Vilken mäklare åtar sig att själva sälja lösöret för ägarens räkning?

    Förvaltaren har givetvis inte ?rätt att ljuga? det var lite lustigt uttryckt. 
    Varför är det lustigt uttryckt?
    Om man säger att inventarierna ska slängas men sedan är ute på annons så har man ju ljugit.
    Anonym (Z) skrev 2022-05-24 09:32:18 följande:
    Tom Araya skrev 2022-05-22 21:57:32 följande:
    Men har förvaltaren rätt att ljuga om vad som görs med inventarierna?

    Eller är det mäklarfirman som fifflar med egendomen och dess värden?
    Vilken mäklare åtar sig att själva sälja lösöret för ägarens räkning?

     Om ens förälder är så dålig att den ställs under förvaltare så kontaktar man väl förvaltaren direkt och håller kontinuerlig kontakt? 
    L har direktkontakt med förvaltaren över mail. L har ju faktiskt lite annat att stå i än att snacka med förvaltaren hela tiden.
    Anonym (Z) skrev 2022-05-24 09:32:18 följande:
    Tom Araya skrev 2022-05-22 21:57:32 följande:
    Men har förvaltaren rätt att ljuga om vad som görs med inventarierna?

    Eller är det mäklarfirman som fifflar med egendomen och dess värden?
    Vilken mäklare åtar sig att själva sälja lösöret för ägarens räkning?
    Jag förstår att du vill din vän /vännina väl men dennes agerande är märkligt. Att ta emot gåvor av en dement person är högst olämpligt.
    Jag vet inte om L mottagit gåvor under förälderns demens och det vet inte du heller. Det fanns en tid före och det är inte så länge sedan.
    Anonym (Z) skrev 2022-05-24 09:32:18 följande:
    Tom Araya skrev 2022-05-22 21:57:32 följande:
    Men har förvaltaren rätt att ljuga om vad som görs med inventarierna?

    Eller är det mäklarfirman som fifflar med egendomen och dess värden?
    Vilken mäklare åtar sig att själva sälja lösöret för ägarens räkning?
    Förvaltarens uppdrag är ju främst att värna om personens ekonomi, att sälja inventarier för att få ut maximalt ekonomiskt låter inte särskilt konstigt. Det finns firmor som säljer hela dödsbon så ett företag som säljer hus inklusive inventarier på uppdrag av en förvaltare låter inte överdrivet märkligt. Som förvaltare ställs man nog ofta den situationen.
    Lösöret skulle slängas/skänkas bort och L skulle inte få hämta någonting, det är det besked förvaltaren har lämnat.
    Säger man så, men att sakerna ändå säljs, så luktar det lurendrejeri. Någon vill tjäna pengar på grejer som officiellt ligger på soptippen.

    S har däremot fått hämta saker denne ville ha.


  • Anonym (Z)
    Tom Araya skrev 2022-05-25 01:24:44 följande:
    Varför är det lustigt uttryckt?
    Om man säger att inventarierna ska slängas men sedan är ute på annons så har man ju ljugit.
    Anonym (Z) skrev 2022-05-24 09:32:18 följande:

     Om ens förälder är så dålig att den ställs under förvaltare så kontaktar man väl förvaltaren direkt och håller kontinuerlig kontakt? 
    L har direktkontakt med förvaltaren över mail. L har ju faktiskt lite annat att stå i än att snacka med förvaltaren hela tiden.Jag vet inte om L mottagit gåvor under förälderns demens och det vet inte du heller. Det fanns en tid före och det är inte så länge sedan.
    Anonym (Z) skrev 2022-05-24 09:32:18 följande:
    Förvaltarens uppdrag är ju främst att värna om personens ekonomi, att sälja inventarier för att få ut maximalt ekonomiskt låter inte särskilt konstigt. Det finns firmor som säljer hela dödsbon så ett företag som säljer hus inklusive inventarier på uppdrag av en förvaltare låter inte överdrivet märkligt. Som förvaltare ställs man nog ofta den situationen.
    Lösöret skulle slängas/skänkas bort och L skulle inte få hämta någonting, det är det besked förvaltaren har lämnat.
    Säger man så, men att sakerna ändå säljs, så luktar det lurendrejeri. Någon vill tjäna pengar på grejer som officiellt ligger på soptippen.

    S har däremot fått hämta saker denne ville ha.


    Ska försöka svara samlat. Att säga att någon som har ett officiellt uppdrag skulle ha Rätt att ljuga tycker jag personligen är ett väldigt udda sätt som du utrycker dig på. Men det är bara min åsikt. Du får givetvis uttrycka dig hur du vill.

    För mig förefaller det mer sannolikt att din väninna inte har kollat upp detaljer än att en förvaltare skulle ljuga.

    Vad har förvaltaren svarat angående de objekt som ligger ute till försäljning?

    Det här med gåvorna då. Jag vet inte vilken erfarenhet du har av demenssjukdom, men mamma hade Alzheimers. Detta märktes ganska många år innan hon fick sin diagnos och blev så dålig att vård behövdes. Jag skulle säga att sjukdomen kom smygande under minst 3-4 år, även om vi trodde att hon mest hade fixa idéer och inte förstod att det var Alzheimers, vi har inget sånt i släkten sen innan. Vi förstod ju efter diagnosen var satt att mammas beteende var pga sjukdomen.

    Vi var tre syskon, och jag motsvarar antagligen S i din historia - bodde långt bort och med familj. Men också den med starkast ekonomi och den som gått in och betalat betydande summor efter pappas bortgång. Vår mamma ville bo kvar i huset.

    Jag hade blivit oerhört besviken på mina syskon om mamma hade givit bort gåvor av betydande värden till mina syskon utan att vi syskon diskuterat sinsemellan först. Det hade jag tyckt varit riktigt fult gjort, man utnyttjar inte en gammal människa för egna syften.

    Om förälderns vilja var att L skulle ha allt så skulle föräldern ha ordnat detta långt innan och dessutom pratat med S om det. Må vara att man vill fördela arvet ojämnt, men man ska åtminstone prata med sina barn om det. Det är i alla fall min åsikt.
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-25 01:24:44 följande:
    Varför är det lustigt uttryckt?
    Om man säger att inventarierna ska slängas men sedan är ute på annons så har man ju ljugit.
    Anonym (Z) skrev 2022-05-24 09:32:18 följande:

     Om ens förälder är så dålig att den ställs under förvaltare så kontaktar man väl förvaltaren direkt och håller kontinuerlig kontakt? 
    L har direktkontakt med förvaltaren över mail. L har ju faktiskt lite annat att stå i än att snacka med förvaltaren hela tiden.Jag vet inte om L mottagit gåvor under förälderns demens och det vet inte du heller. Det fanns en tid före och det är inte så länge sedan.
    Anonym (Z) skrev 2022-05-24 09:32:18 följande:
    Förvaltarens uppdrag är ju främst att värna om personens ekonomi, att sälja inventarier för att få ut maximalt ekonomiskt låter inte särskilt konstigt. Det finns firmor som säljer hela dödsbon så ett företag som säljer hus inklusive inventarier på uppdrag av en förvaltare låter inte överdrivet märkligt. Som förvaltare ställs man nog ofta den situationen.
    Lösöret skulle slängas/skänkas bort och L skulle inte få hämta någonting, det är det besked förvaltaren har lämnat.
    Säger man så, men att sakerna ändå säljs, så luktar det lurendrejeri. Någon vill tjäna pengar på grejer som officiellt ligger på soptippen.

    S har däremot fått hämta saker denne ville ha.


    Ja, det verkar vara en del konstigt här. Men L har i grunden två alternativ
    1) Gilla läget
    2) Ta hjälp av ett proffs som få se över allt och komma fram till en realistisk
    handlingsplan

    Är man som du skriver inte den skarpaste kniven i lådan bör man ta hjälp av någon som kan, både  vad som gäller angående gåvor, förskott på arv, bedrägeri och vad en förvalatare får göra samt hur en process kring detta kan drivas på bästa sätt.

    Jag kan förstå er frustartion men tyvärr hjälper det inte L att redovisa för alla konstigheter som pågår på FL. .
  • Tom Araya
    Anonym (Kka) skrev 2022-05-25 07:35:56 följande:
    Ja, det verkar vara en del konstigt här. Men L har i grunden två alternativ
    1) Gilla läget
    2) Ta hjälp av ett proffs som få se över allt och komma fram till en realistisk
    handlingsplan

    Är man som du skriver inte den skarpaste kniven i lådan bör man ta hjälp av någon som kan, både  vad som gäller angående gåvor, förskott på arv, bedrägeri och vad en förvalatare får göra samt hur en process kring detta kan drivas på bästa sätt.

    Jag kan förstå er frustartion men tyvärr hjälper det inte L att redovisa för alla konstigheter som pågår på FL. .
    Jag tror L nämnde att L haft kontakt med advokat, som inte verkade leda någonstans.
  • Tom Araya
    Anonym (Z) skrev 2022-05-25 06:54:49 följande:
    Ska försöka svara samlat. Att säga att någon som har ett officiellt uppdrag skulle ha Rätt att ljuga tycker jag personligen är ett väldigt udda sätt som du utrycker dig på. Men det är bara min åsikt. Du får givetvis uttrycka dig hur du vill.

    För mig förefaller det mer sannolikt att din väninna inte har kollat upp detaljer än att en förvaltare skulle ljuga.

    Vad har förvaltaren svarat angående de objekt som ligger ute till försäljning?

    Det här med gåvorna då. Jag vet inte vilken erfarenhet du har av demenssjukdom, men mamma hade Alzheimers. Detta märktes ganska många år innan hon fick sin diagnos och blev så dålig att vård behövdes. Jag skulle säga att sjukdomen kom smygande under minst 3-4 år, även om vi trodde att hon mest hade fixa idéer och inte förstod att det var Alzheimers, vi har inget sånt i släkten sen innan. Vi förstod ju efter diagnosen var satt att mammas beteende var pga sjukdomen.

    Vi var tre syskon, och jag motsvarar antagligen S i din historia - bodde långt bort och med familj. Men också den med starkast ekonomi och den som gått in och betalat betydande summor efter pappas bortgång. Vår mamma ville bo kvar i huset.

    Jag hade blivit oerhört besviken på mina syskon om mamma hade givit bort gåvor av betydande värden till mina syskon utan att vi syskon diskuterat sinsemellan först. Det hade jag tyckt varit riktigt fult gjort, man utnyttjar inte en gammal människa för egna syften.

    Om förälderns vilja var att L skulle ha allt så skulle föräldern ha ordnat detta långt innan och dessutom pratat med S om det. Må vara att man vill fördela arvet ojämnt, men man ska åtminstone prata med sina barn om det. Det är i alla fall min åsikt.
    Demensen har såklart inte kommit över en dag. Men det finns en punkt där man anser att en person inte själv kan fatta sina egna beslut.
    Det som pågått med osämja och förälderns vilja kring sina tillgångar och sina barn är mångårigt tillbaka, definitivt före alla spår av demens.
  • Anonym (Mössa)
    Tom Araya skrev 2022-05-25 22:11:56 följande:
    Demensen har såklart inte kommit över en dag. Men det finns en punkt där man anser att en person inte själv kan fatta sina egna beslut.
    Det som pågått med osämja och förälderns vilja kring sina tillgångar och sina barn är mångårigt tillbaka, definitivt före alla spår av demens.
    Det är en väldigt osannolik historia du målar upp!

    Så sammanfattningsvis så är allt helt rimligt och en förvaltares fel.
  • Anonym (Fe)
    Tom Araya skrev 2022-05-22 13:02:04 följande:

    Fan vad arg jag är nu! Förvaltaren har alltså sagt att det mesta från huset är slängt. Nu hittar L försäljningsannonser på nätet med hans pappas handgjorda inventarier. Annonsören är en anställd på mäklarfirman som förvaltaren har anlitat för att sälja huset. Skrikandes


    Det där borde ju utgöra skäl att få förvaltaren utbytt. L bör ta skärmdumpar på annonser osv och spara all ev. kommunikation som visar att de slängt inventarierna.

    Kan inte tänka mig att överförmyndaren kan stå fast i att inget fel begåtts om bevis för oegentligheter presenteras. Då börjar det verkligen lukta skumt om hela myndigheten.
  • Anonym (J)
    Anonym (Mössa) skrev 2022-05-25 22:26:54 följande:
    Det är en väldigt osannolik historia du målar upp!

    Så sammanfattningsvis så är allt helt rimligt och en förvaltares fel.
    Det är inte ovanligt, förvaltare och överförmyndaren har vetorätt, ni kanske känner igen ordet från våra nato medlemskap och förstår då innebörden av vetorätt.

    Ärvdabalen kan se massiv ut vid första anblick, men tro mig den är full av luckor.

    Ts har ingen lätt match att gå, funderar ännu på hur han ska kunna hjälpa sin vän, men ts har rätt, demens behöver  inte utge att alla gåvor inte var godkända, men det kan gå under succession då det bara är en förälder kvar.
    Skeppet har ännu inte sjunkit, det kan vara så att pappan bedöms ännu har förståelse även fast han har demens, där han kan gå in och styrka ex gåvor från tidigare osv.
  • Anonym (Z)
    Tom Araya skrev 2022-05-25 22:11:56 följande:
    Demensen har såklart inte kommit över en dag. Men det finns en punkt där man anser att en person inte själv kan fatta sina egna beslut.
    Det som pågått med osämja och förälderns vilja kring sina tillgångar och sina barn är mångårigt tillbaka, definitivt före alla spår av demens.

    Jo, jag förstår det. Samtidigt förstår jag inte varför föräldern inte har agerat tidigare?? För mig är det en stor sak att välja att fördela ett arv på något annat sätt än 50/50 och det hade varit lämpligt agerat av föräldern att ta upp det med i god tid med sin familj.


    Detta för att klargöra sina avsikter, föra en dialog med sina barn och säkerställa att inga överraskningar flyter upp i samband med arvskifte som kan medföra att syskonen blir osams och att syskonrelationen skadas.  Den omtanken borde man ha om sina barn. 

    Jag har också förstått det som att föräldern är änka/änkeman (rätt uppfattat?)? Då är det ju inte bara arvet efter denna föräldern det gäller utan även arvet efter den bortgångna föräldern där det också kan ha funnits vilja, testamente mm.

  • Tom Araya
    Anonym (Z) skrev 2022-05-27 15:14:18 följande:

    Jo, jag förstår det. Samtidigt förstår jag inte varför föräldern inte har agerat tidigare?? För mig är det en stor sak att välja att fördela ett arv på något annat sätt än 50/50 och det hade varit lämpligt agerat av föräldern att ta upp det med i god tid med sin familj.


    Detta för att klargöra sina avsikter, föra en dialog med sina barn och säkerställa att inga överraskningar flyter upp i samband med arvskifte som kan medföra att syskonen blir osams och att syskonrelationen skadas.  Den omtanken borde man ha om sina barn. 


    Det är en fråga för föräldern och denna kan nog inte svara på det idag. Men viss borde föräldern ha agerat tidigare. Föräldern hade nog ingen tanke på att drabbas av demens.

    Anonym (Z) skrev 2022-05-27 15:14:18 följande:

    Jag har också förstått det som att föräldern är änka/änkeman (rätt uppfattat?)? Då är det ju inte bara arvet efter denna föräldern det gäller utan även arvet efter den bortgångna föräldern där det också kan ha funnits vilja, testamente mm.


    Ja, det stämmer.
  • Anonym (Mössa)
    Anonym (Z) skrev 2022-05-27 15:14:18 följande:

    Jo, jag förstår det. Samtidigt förstår jag inte varför föräldern inte har agerat tidigare?? För mig är det en stor sak att välja att fördela ett arv på något annat sätt än 50/50 och det hade varit lämpligt agerat av föräldern att ta upp det med i god tid med sin familj.


    Detta för att klargöra sina avsikter, föra en dialog med sina barn och säkerställa att inga överraskningar flyter upp i samband med arvskifte som kan medföra att syskonen blir osams och att syskonrelationen skadas.  Den omtanken borde man ha om sina barn. 

    Jag har också förstått det som att föräldern är änka/änkeman (rätt uppfattat?)? Då är det ju inte bara arvet efter denna föräldern det gäller utan även arvet efter den bortgångna föräldern där det också kan ha funnits vilja, testamente mm.


    Det är ju just det som gör hela historien tämligen osannolik. En förälder borde rimligtvis ha påbörjat planen att överföra egendom redan i samband med att frun och mamman gick bort om det nu hade varit så viktigt.

    Det är faktiskt väldigt mycket mer troligt att TS vän/vänninna faktiskt försöker få ut tillgångar som pappan faktiskt som frisk inte hade avsikt att ge till bara det ena barnet.

    Personligen tror jag att TS är helt förd bakom ljuset av sin vän... men det är ju jag det....
  • Tom Araya
    Anonym (Mössa) skrev 2022-05-27 15:23:34 följande:
    Det är ju just det som gör hela historien tämligen osannolik. En förälder borde rimligtvis ha påbörjat planen att överföra egendom redan i samband med att frun och mamman gick bort om det nu hade varit så viktigt.

    Det är faktiskt väldigt mycket mer troligt att TS vän/vänninna faktiskt försöker få ut tillgångar som pappan faktiskt som frisk inte hade avsikt att ge till bara det ena barnet.

    Personligen tror jag att TS är helt förd bakom ljuset av sin vän... men det är ju jag det....
    Varför ska du spekulera i något du inte har något underlag för?
  • Anonym (Mössa)
    Tom Araya skrev 2022-05-27 16:01:54 följande:
    Varför ska du spekulera i något du inte har något underlag för?
    För att öka folks medvetenhet om att sådana här saker faktiskt inte är så lätta att bedöma utifrån vad ett barn till någon hävdar.

    Folk får bilda sig en egen uppfattning om hur de tror det ligger till. Vissa kommer naturligtvis trap att S är den som luras och att pappan ville göra honom arvslös.... Andra kommer precis som jag misstänka att det är tillsatt en förmyndare för att skydda pappans intressen och att L visserligen ställt upp, men är direkt olämpligt att företräda sin far!
  • Tom Araya
    Anonym (Mössa) skrev 2022-05-27 16:17:43 följande:
    För att öka folks medvetenhet om att sådana här saker faktiskt inte är så lätta att bedöma utifrån vad ett barn till någon hävdar.

    Folk får bilda sig en egen uppfattning om hur de tror det ligger till. Vissa kommer naturligtvis trap att S är den som luras och att pappan ville göra honom arvslös.... Andra kommer precis som jag misstänka att det är tillsatt en förmyndare för att skydda pappans intressen och att L visserligen ställt upp, men är direkt olämpligt att företräda sin far!
    Det har ju förklarats i tråden att detta är fullt möjligt och hur det är möjligt, så det finns ju inga skäl för dig att ifrågasätta om historien är sann.
Svar på tråden Förvaltare