• Dellan1976

    Hjälp snälla

    Hej på er!
     
    Snälla hjälp .
     
    Både jag och frugan jobbar, mitt jobb ligger ganska nära vårt hus, medan frugan jobb ligger längre bort dvs det tar ca 45 minuter med bussen eftersom hon har ej körkort, medan jag har.
     
    Det är såhär att jag jobbar natt (21:30-06:00) måndag till fredag,  medan min fru har olika arbetstider som funkade hur bra som helst fram till nu. 
    Nu vill dom ändra hennes arbetstider så vissa dagar kommer hon att sluta 21:45 så hon kommer att vara hemma runt 22:30 vilket är absolut inte bra för vår del eftersom jag brukar åka hemifrån till jobbet runt 21:15.
     
     
    Problemet är att vi har små barn, två pojkar, 3 och 8 år. Frugan har pratat med sin chef ang detta men hon vill inte hjälpa henne med det trots att den hjälpen fick hon förra året för att chefen ändrade hennes schema förra året också, men när frugan förklarade situationen hemma då hjälpte hon min fru med arbetstiderna så hon slapp jobba till 21:45. Men det konstiga är att hon inte vill hjälpa frugan nu, vet inte varför, frugan tror att det kan bero på att andra personalen kan ha klagat på arbetstiderna så jag undrar hur vi kan lösa detta på bästa sätt? Ska vi blanda in facket eller vad ska vi göra tycker ni?
     
    Tack på förhand.
    Mvh.
  • Svar på tråden Hjälp snälla
  • Långbenopluto

    Finns bara ett val: byta jobb eller flytta.

    En arbetsgivare har inga som helst skyldigheter att ändra arbetstider pga att det inte fungerar i privatlivet.

    Kan tänka mig att kollegorna är jävligt missnöjd om din fru aldrig behöver jobba sent.

  • Manfödd80

    Det är ju lite så det funkar, arbetstagaren får jobba då arbetsgivaren har arbete som behöver utföras. 
    Kan förstå om övrig personal lyft problemet att någon aldrig jobbar vissa tider, det är ju inte rättvist att ''någon annan'' ska behöva bli lidande pga att ni inte kan hantera er familjesituation 

  • Whisp

    varför kan inte du kolla med din chef att börja senare de dagar frun jobbar sent?

  • Dellan1976
    Whisp skrev 2022-05-21 16:28:12 följande:

    varför kan inte du kolla med din chef att börja senare de dagar frun jobbar sent?


    Har redan funderat på det och det är så att jag behövs på plats vid 21:30 .
Svar på tråden Hjälp snälla