• Anonym (Ts)

    Borrelia??

    Jag är gravid i 9 månaden. För 2 veckor sedan var jag i skogen och när jag kom hem hade jag en fästing krypandes på benet som jag tog bort direkt när jag såg den. Duschade även. Igår fick jag ett litet rött märke på armen som började klia. Nu idag ser det ut såhär! mår bra för övrigt. Kan det vara borrelia och är det farligt under graviditeten tro? Gråter

  • Svar på tråden Borrelia??
  • Anonym (B)

    Det ser tyvärr ut som det ja. Vet inte om det är farligt för graviditeten men kontakta vården så du kan få penicillin.

  • Anonym (B)

    Googlar man är det dock INTE farligt för barnet i magen.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (B) skrev 2022-05-21 00:32:04 följande:

    Det ser tyvärr ut som det ja. Vet inte om det är farligt för graviditeten men kontakta vården så du kan få penicillin.


    Tack för svar! Då kan det kanske suttit en fästing på armen ändå? Eller kan sådana märken uppkomma varstans på kroppen oberoende på var fästingen suttit?
  • Anonym (Bett)
    Anonym (Ts) skrev 2022-05-21 00:35:40 följande:
    Tack för svar! Då kan det kanske suttit en fästing på armen ändå? Eller kan sådana märken uppkomma varstans på kroppen oberoende på var fästingen suttit?
    Märket blir ju där den bitit dig. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Ts) skrev 2022-05-21 00:35:40 följande:
    Tack för svar! Då kan det kanske suttit en fästing på armen ändå? Eller kan sådana märken uppkomma varstans på kroppen oberoende på var fästingen suttit?
    Det är en fästig som bitit där ja. Min dotter fick borrelia men vi såg aldrig någon fästing på henne. 
  • Anonym (Kontakta vården)

    100% borrelia. Du måste kontakta vården för behandling. Obehandlad borrelia är inte bra.

  • Anonym (Kryp)

    Ser absolut ut som borrelia. Först brukar det blir ett rött märke runt där den bitit, men sen får man såna märken hela kroppen. Hände vår 1,5-åring. Rätt långt efter vi tatt bort fästingen och han var frisk f.ö så vi kopplade inte alls ihop det. Han fick antibiotika till slut och blev helt bra mycket snabbt. Gå på V.c.

Svar på tråden Borrelia??