• Overthetop

    Hur firar ni Mors dag?

    Det är bara en vecka kvar till mors dag nu, hur planerar ni att fira? 
    Har ni traditioner som följs år efter år? 
    Kanske är detta ditt första år som mamma och en speciell händelse. 
    Överraskar er partner er eller planerar ni det själva? 

    Nyfiken 

  • Svar på tråden Hur firar ni Mors dag?
  • Anonym (Dottern planerar)

    Sen min dotter var fyra, har hon planerat både mors dag och fars dag, noga. Jag gissar att jag får frukost på sängen, med kaffe och en liten present (pappan brukar se till att hålla presenten på en rimlig nivå, för dottern har höga önskemål). Under dagen blir det sen en liten fika och till kvällen har dottern valt vilken mat pappan ska laga. Traditionen bjuder också att hon följer med och handlar, och då väljer blombukett. 

    Fars dag brukar se ut på samma sätt, minus frukost på sängen som pappan inte gillar. 

  • sextiotalist

    Inte alls, när jag växte upp så var traditionen att mamma valde en växt till trädgården, men det var nog allt
    Det blir nog ett samtal från sonen och ett samtal till mamma. 
    Frukost på sängen avskyr jag, tårta gillar jag inte heller. S

  • Mrs Moneybags

    Min son är 10. Jag tänkte ta med honom ut på brunch.

    Min mamma verkar inte kunna förstå att jag själv, min syster och mina svägerskor är mammor sedan många år Hon vill att vi ska ha picknick med hela släkten och fira henne. 

  • Anonym (inte)
    Overthetop skrev 2022-05-22 20:32:35 följande:
    Hur firar ni Mors dag?

    Det är bara en vecka kvar till mors dag nu, hur planerar ni att fira? 
    Har ni traditioner som följs år efter år? 
    Kanske är detta ditt första år som mamma och en speciell händelse. 
    Överraskar er partner er eller planerar ni det själva? 

    Nyfiken 


    Inte alls. Jag firar inte min mamma, förväntar mig inte att bli firad av mina barn, eller att min man försöker få barnen att göra nåt. Inga traditioner alls kring det. Firar inte heller fars dag. 

    Vi är å andra sidan bra på att fira och ha guldkant i vardagen utan särskild anledning, så det känns inte som att vi saknar firande och trevligheter i familjen bara för att vi inte firar specifika dagar. 
  • Anonym (T)
    Anonym (H) skrev 2022-05-23 10:24:48 följande:

    Min mamma är död


    Min mamma också hon dog när jag var tre så jag har aldrig fått chansen att fira henne. Men du kanske har egna barn som firar dig på mors dag?
  • Anonym (Dahlia)

    Vi brukar ta ut mammorna på restaurang/utflykt, lite efter väder.

    Fast vi ska fira min mamma på fredag i år för vi har redan en annan grej på söndag.

  • Hyllemor

    Min mamma ger jag en blomma, om vi ska på besök dit någon gång runt mors dag. Jag själv får en teckning (oftast ett hjärta) i varierande kvalitet beroende på motivation. (Vår son är 8 år)

    Förra året hoppade han in i sängen med en skinkmacka med alldeles för mycket smör i ena handen och ett glas dåligt blandad o'boy i det andra som han räckte mig, samtidigt som han sjöng "vi gratulerar" eftersom någon klasskamrat hade sagt att man borde göra så. Jag blev faktiskt lite tårögd, trots att det var O'boypulver över hela diskbänken.

  • Anonym (Ö)

    Jag får frukost på sängen och någon present. Min man har alltid varit med och ordnat. Sedan brukar min man följa med mig till någon blomsterhandel där jag köper utomhusväxter, så gulligt av honom för han hatar att gå i sådana affärer. Middag får jag bestämma. 

    Jag går till min mammas grav och lägger dit blommor

  • Anonym (S)

    Jag kommer ringa min mamma och gratta henne. När vi bodde närmre brukade vi barn bjuda på middag och ha det lite mysigt bara. Kanske köpa någon lott, baka något eller så. Fokus på att umgås. 

    Mitt äldsta barn är 2 år så jag förväntar mig inget firande själv. Det känns lite skevt att själv planera något. 

  • Anonym (Lynx)

    Eftersom jag inte vill umgås med mkn på morsdag men gärna ger presenter för det är kul så hittade jag det perfekta: Blommogram! Hon får ett överaskande bud till sig som kommer med en blombuckett vackert inslagen, ett fint kort, en vacker strut i blommigt sommarpapper med chokladpraliner och en ask med hjärtformade hasselnötspraliner.

    Föredrar att skicka över presenter på "distans". Jag älskar henne jättemycket men umgänget är inte konstruktivt för mig. Hon får hålla till godo med detta och det är också nyttigt för henne att inte vara för beroende av mig och få klara sig själv och på så vis utvecklas i livet.

Svar på tråden Hur firar ni Mors dag?