• Anonym (TS)

Har någon fött själv?

Såhär är det: Vi har redan flera barn, och jag blir väldigt stressad under förlossningen för att det inte är min man som är med dem...... Mina föräldrar har passat syskonen de andra gångerna jag fött, men de tycker att det är rätt jobbigt att ha hand om yngre barn, och jag avskyr att 1. Be om hjälp 2. Känna mig orolig för att barnen ska känna att de är jobbiga (jag kände mig alltid jobbig och ivägen när jag växte upp, och min mamma har inga problem med att ...inför berört barn ...säga saker som "vilken o-charmig ålder" och annat negativt). Då har jag ändå ganska artiga och lugna barn.

Hur som helst, det är lite bakgrund. Saken är därför den att jag funderar på att föda själv, så kan jag slappna av under förlossningen och veta att barnen har det bra med sin pappa! Det jag undrar är om det är fruktansvärt elakt mot min man istället då, att han missar sitt barns födelse...

Dock blir det mest troligt igångsättning, på en veckodag, så till en början kommer han troligen kunna vara med ändå, medan varnen har skola och förskola. Men oddsen är ju ändå att bebisen kikar ut några timmar efter deras skoldag är slut...

Bu svävar jag ut en massa. Frundfrågan är: har du fött själv? Hur var det? Skulle du kunna tänka dig att göra det igen?

• Svar på tråden Har någon fött själv?
  • Anonym (XXX)

Ja, jag födde andra barnet ensam (inte "själv" - för föder själv gör man alltid om man inte gör kejsarsnitt! ), då vi inte hade barnvakt. Det gick bra, personalen var väldigt professionell, och min första förlossning hade gått bra så jag var egentligen inte orolig. 

Det är alltid den födande kvinnan som bestämmer - hon ska göra allt för att själv må bra under förlossningen, kunna slappna av och släppa all oro. För oro hämmar förlossningsarbetet, då själ och kropp hör ihop. 

Att pappan inte kan vara med på förlossningen är ingen stor grej egentligen. Det är en väldigt ny idé att han ska vara med överhuvudtaget. Tidigare (fram till 1970-talet) födde kvinnan med bara sjukhuspersonalen i rummet, utan någon privat stödperson med sig överhuvudtaget. Och innan det fanns barnmorskor och läkare, hjälpte byns kvinnor varandra. Det gick bra, det med!

• Tow2Mater

Det är en väldigt ny idé att pappan ska ta hand om barn överhuvudtaget. Hyr in nagon som kan ta hand om dem medan ni är på förlossningen om du inte litar på din mamma. Kan makens mamma ta hand om dem? Att pappan inte ska kunna dela detta ögonblick med sitt barn som kommer till världen är inte acceptabelt.

Skulle aldrig i livet fött ensam, efter en igångsättning som i princip slutade i akutsnitt under narkos.

• Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2022-05-23 22:04:28 följande:

Det är en väldigt ny idé att pappan ska ta hand om barn överhuvudtaget. Hyr in nagon som kan ta hand om dem medan ni är på förlossningen om du inte litar på din mamma. Kan makens mamma ta hand om dem? Att pappan inte ska kunna dela detta ögonblick med sitt barn som kommer till världen är inte acceptabelt.

Skulle aldrig i livet fött ensam, efter en igångsättning som i princip slutade i akutsnitt under narkos.

Att hyra in någon är inte ett alternativ - absolut inget min man skulle gå med på heller (han litar knappt på att personalen på skola och förskola är vettiga...). Hans mamma är död, han minns henne knappt, hans pappa bor på andra sidan jorden. 

Jag har fött alla mina barn med igångsättning, förrutom första. De tar vattnet och 6 till 10 timmar senare har barnen varit ute Utgår ifrån att det blir liknande denna gång, men då eventuellt avslappnat där jag vet att barnen är väl omhändertagna - eller som de andra gångerna - med en enorm inre stress över hur barnens mormor har hand om dem.
  • Anonym (XXX)
    Tow2Mater skrev 2022-05-23 22:04:28 följande:

Jomen då blir TS säkert lugn och avslappnad under förlossningen - när någon vilt främmande passar barnen! Hon kan titta på anslagstavlan i mataffären, kanske sitter det en lapp där: "jag är en 27-årig ensamstående kille som tycker mycket om små barn, helst pojkar..."
  • Anonym (XXX)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-23 22:19:43 följande:
    Att hyra in någon är inte ett alternativ - absolut inget min man skulle gå med på heller (han litar knappt på att personalen på skola och förskola är vettiga...). Hans mamma är död, han minns henne knappt, hans pappa bor på andra sidan jorden. 

Jag har fött alla mina barn med igångsättning, förrutom första. De tar vattnet och 6 till 10 timmar senare har barnen varit ute Utgår ifrån att det blir liknande denna gång, men då eventuellt avslappnat där jag vet att barnen är väl omhändertagna - eller som de andra gångerna - med en enorm inre stress över hur barnens mormor har hand om dem.
    Fast varför igångsättning om det inte är medicinskt nödvändigt? En igångsatt förlossning blir alltid lite längre och jobbigare, än en som fått starta av sig själv. Värkstimulerande dropp blir nästan alltid nödvändigt. Nä?
  • Tow2Mater
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-23 22:28:36 följande:
    Jomen då blir TS säkert lugn och avslappnad under förlossningen - när någon vilt främmande passar barnen! Hon kan titta på anslagstavlan i mataffären, kanske sitter det en lapp där: "jag är en 27-årig ensamstående kille som tycker mycket om små barn, helst pojkar..." smile2.gif
    Det är bara att forbereda precis som all annan barnvakt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-23 22:30:16 följande:
    Fast varför igångsättning om det inte är medicinskt nödvändigt? En igångsatt förlossning blir alltid lite längre och jobbigare, än en som fått starta av sig själv. Värkstimulerande dropp blir nästan alltid nödvändigt. Nä?
    Mina barn får makrosomi (blir så pass stora att risken för skulderdystotoci förekommer - första drabbades tyvärr av värsta sortens plexusskada, 5,4 kg i 40+2, spontan start), så jag sätts igång i 37+0 innan barnen är över 4,5 kg ). Aldrig fått värkstimulerande under igångsättningarna, men med första som startade spontant däremot. Min kropp fattar som galoppen direkt vattnet går!
Svar på tråden Har någon fött själv?