• Anonym (undrar)

Pension-hur räknas det?

Jag är född i april1955.Jag slutar jobba i juni..Räknas det då att jag är 67 år och 3 månader  när jag ska ta ut pension i Juli?

• Svar på tråden Pension-hur räknas det?
  • Anonym (H)

Hur mycket du får i pension beror bland annat på ålder då du börjar ta ut pensionen, om det är det du undrar över. Rekommenderar att du loggar in på minpension.se och kollar pensionssimulatorn.

• Anonym (undrar)

Jag har kollat där men   det står 67 år o 3 månader juli.betyder det  första pensions utbetalning i juli eller  sista arbetsmånad juli?

• Pension

Hej Anonym (undrar)!

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om pension och vill gärna svara på din fråga.

Det stämmer! Du räknas i pensionshänseende som 67 år och 3 månader under hela juli månad i år om du är född i april 1955. Vill du göra en prognos på minPension.se för uttag av pension i juli kan du göra prognosen från 67 år och 3 månader. När du ansöker om din allmänna pension får du istället uppge vilken månad du vill påbörja din utbetalning av allmän pension.

Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776 eller mejla till kundservice@pensionsmyndigheten.se.

Hälsningar August, Pensionsmyndigheten

Svar på tråden Pension-hur räknas det?