• avrils

Ni som rökt när ni inte vetat ni vart gravida..

Hej!
    Fick igår reda på att jag är i vecka 8-9 med bebis 1 :) dock haft nästan NOLL symtom fram till för några dagar sedan då det plötsligt slog till och jag tog ett test. Rökt ca 2 cigg/dag under dessa 2 månader då jag varit helt ovetandes. Slutar nu såklart tvärt när jag vet så det är inga konstigheter.
    Man blir såklart lite nojig. Ni som rökt å fått reda på er graviditet senare i förloppet som mig, har jag panik i onödan över skador för barnet? Rynkar på näsan

• Svar på tråden Ni som rökt när ni inte vetat ni vart gravida..
  • avrils

Kan addera att graviditeten var helt oplanerad. Därför jag inte slutat redan innan jag blev gravid. 

• Maymom

Bra att du slutat. 

jag tror att det framförallt är för ditt samvetes skull, att om nåt händer barnet så kommer man alltid som mamma undra om det var nåt man kunde gjort annorlunda, förmodligen är det ju inte pga nåt man själv gjort men har man rökt eller druckit kommer man ju förebrå sig själv för det. Ett missfall tex tänker man ofta att man inte skulle ha ätit den där grejen eller badat kallbadet, eller tränat så hårt. Men missfall kan man inte förhindra, det sker när nåt gått fel i cellbildningen eller liknande.

Sen leder ju rökning till större risk för missbildningar.
    risken för klumpfot ökar tex ca 30% och vissa andra missbildningar ökar med 50% och den större risken vill man ju såklart inte utsätta sitt barn för.
    dock är ju risken för det rätt liten från början, är risken tex 0,14% för klumpfot så blir den alltså ca 0,21% för en rökare. Så att man rökt behöver inte per automatik betyda att det går dåligt, men det är större risk för missbildningar,  
    så bra att du kunde sluta tvärt.

• wes20

Jag tror det är helt lugnt du är inte så långt gången och det är inte många cigg per dag du talar om. Så släpp det om du kan, nu har du gjort helt rätt efter du fick veta. Och grattis till bebisen!

Svar på tråden Ni som rökt när ni inte vetat ni vart gravida..