• Selmans

    Veganska gäster

    Till helgen får vi gäster. En familj där de vuxna är veganer, barnen allätare. De stannar två nätter. Det är de som frågat om de får övernatta, vilket vi gladeligen tackade ja till.


    De kommer sent fredag, är borta på annat nästan hela lördagen gjorde åker efter frukost på söndag. vi ska alltså bjuda på frukost x, kvällsmat (ej middag) x2.

    Nu till min fundering. Förväntas jag inhandla veganska alternativ till måltiderna? Vegansk yoghurt, venganskt smör, soyamjölk osv? Jag kan inget om den sortens mat. Ska jag be dem skicka en lista på vilka märken/produkter som funkar och handla det åt den eller kan jag räkna med att de själv löser sin självvalda specialkost?

    och i så fall, bör jag skriva till dem nu att vi kommer servera allätarmat i överflöd men önskas annat får de ta med själva, eller är det oartigt?

  • Svar på tråden Veganska gäster
  • Grusibrallan1

    Eftersom det bara är frukost och kvällsmat kan du göra det rätt lätt för dig. både pågenlimpa och becel är veganskt så där har du en bra bas till frukost som kanske alla kan äta. Sen kanske lite havregrynsgröt Med vegansk mjölk? Lite bär och grönsaker och ägg och ost. kanske ett enkelt alternativ som kan passa alla :) 

  • Grusibrallan1

    Menar alltså att de som inte är veganer kan ta ägg och ost medan alla kan äta av det andra. Det behövs egentligen inte massa specialgreje för att det ska bli veganskt :) 

  • Anonym (Lina)

    Men känner du inte gästerna? Det enklaste är väl att fråga? 

    Du förväntas väl knappast "kunna" vegansk mat och än mindre veta deras favoriter, men det känns väl trevligt att de också kommer kunna äta hos er. 

  • Anonym (Vegetarianen)

    Beroende på vad ni har råd med. Jag hade faktiskt frågat om de tar med sig veganprodukter själva eller om jag ska köpa något och vad dem i sånt fall gillar för märken (endel är petiga med det). Och sagt att jag själv har liten kunskap om veganska produkter och vegansk mat för att veta vad jag skall köpa eller laga. Öppenhet och ärlighet tycker jag inte är otrevligt. Det brukarnas bäst resultat i slutändan.  


     

  • Anonym (S)
    Selmans skrev 2022-05-24 21:27:01 följande:
    Veganska gäster

    Till helgen får vi gäster. En familj där de vuxna är veganer, barnen allätare. De stannar två nätter. Det är de som frågat om de får övernatta, vilket vi gladeligen tackade ja till.


    De kommer sent fredag, är borta på annat nästan hela lördagen gjorde åker efter frukost på söndag. vi ska alltså bjuda på frukost x, kvällsmat (ej middag) x2.

    Nu till min fundering. Förväntas jag inhandla veganska alternativ till måltiderna? Vegansk yoghurt, venganskt smör, soyamjölk osv? Jag kan inget om den sortens mat. Ska jag be dem skicka en lista på vilka märken/produkter som funkar och handla det åt den eller kan jag räkna med att de själv löser sin självvalda specialkost?

    och i så fall, bör jag skriva till dem nu att vi kommer servera allätarmat i överflöd men önskas annat får de ta med själva, eller är det oartigt?


    Men vad är det för gäster, känner ni dom inte? Varför kommunicerar ni inte direkt med dom?
  • elsa198

    Gör det enkelt, man behöver inte "ersätta" allt ni normalt äter. Lite margarin och havremjölk så är väl det mesta ordnat. Kanske lite soygurt eller liknande. Sen finns det ju massor a trevligt icke animaliskt att ha till enkel kvällsmat/plockmat, tex vi äter ofta typ hummus, oliver, tomatsallad och gott bröd till kvällsmat. Men som sagt, enklast är väl att fråga om önskemål!

  • Anonym (L)

    Frukost har du ju fått jättemycket fina förslag på...

    Kvällsmat kan ju vara en god soppa (tomat och chili, potatis/purjolök, broccoli eller blomkål) med gott bröd eller taccos (finns bra vegansk färs)
    Hamburgare är också ett alternativ där det finns bra veganska varianter.

  • Kotten23

    I stället för å sitta här å skriva är det väl bättre att du frågar dom, då blir det rätt från början. Fast du är ju värden så du borde va insatt i all vegansk kost. Va inte en dålig värd. 

  • Anonym (vegozz)

    Exempel på vanliga veganska rätter:

    potatis- och purjolökssoppa
    pasta med tomatsås 
    potatissallad med olivoljedressing
    tofu-wok (stek ett ägg till icke-veganerna)
    tacos med svarta bönor, bra med plock så alla får ta det de önskar

    Frukostmat finns ju massor
    gröt
    flingor
    köp bara havremjölk eller liknande - IKaffe är jättegott tycker jag som icke-vegetarian. 

  • Jonnynilsson
    Selmans skrev 2022-05-24 21:27:01 följande:
    Veganska gäster

    Till helgen får vi gäster. En familj där de vuxna är veganer, barnen allätare. De stannar två nätter. Det är de som frågat om de får övernatta, vilket vi gladeligen tackade ja till.


    De kommer sent fredag, är borta på annat nästan hela lördagen gjorde åker efter frukost på söndag. vi ska alltså bjuda på frukost x, kvällsmat (ej middag) x2.

    Nu till min fundering. Förväntas jag inhandla veganska alternativ till måltiderna? Vegansk yoghurt, venganskt smör, soyamjölk osv? Jag kan inget om den sortens mat. Ska jag be dem skicka en lista på vilka märken/produkter som funkar och handla det åt den eller kan jag räkna med att de själv löser sin självvalda specialkost?

    och i så fall, bör jag skriva till dem nu att vi kommer servera allätarmat i överflöd men önskas annat får de ta med själva, eller är det oartigt?


    Servera som vanligt och visa ut veganerna i trädgården. Där kan dom beta på gräsmattan i lugn och ro.
Svar på tråden Veganska gäster